Hej

Jag har en sommarstuga med djupborrad brunn och en ejektorpump. Brunnen borrades i mitten av 1970-talet och djupet borde vara max 50m baserat på nuvarande pump (Grundfos CPES 2-70). Pumpen läcker som ett såll och verkar vara bortom räddning. Just denna pump verkar vara en parentes hos Grundfos och saknar därför reparationssats. Efter att jag läst här på forumet verkar den rekommenderade lösningen vara att modernisera anläggningen genom att installera en djupvattenpump istället för att köpa en ny ejektorpump. Nu tänkte jag försöka göra detta själv och behöver lite tips. Det går två slangar ner i borrhålet och jag antar att jag kan återanvända en av dem till den nya djupvattenpumpen? Jag har sett förslag på att dra elkabeln i den andra slangen. Vad är fördelen med det? Är det inte enklare att bara ha kvar en slang i borrhålet och stripa fast elkabeln på vattenslangen. Något annat som är bra att tänka på innan jag sätter igång?

Är inte båda slangarna nergrävda då . Sen ska det vara mekaniskt skydd på kabeln och då använder man den andra slangen

Du drar bara elkabel i den del som är i marken och till elkopplingen. Delen ner till pumpen tar du bort.
Se till att borrhålet har diameter tillräcklig för pumpen.

Tack. Slangarna ligger i ett rör mellan huset och en brunn. I botten av brunnen, som är ca 1m djup, finns borrhålet och där sitter det 90-graderskopplingar på båda slangarna.
Då låter det på er som att jag använder en av slangarna mellan brunn och hus (där el och hydrofor finns) till el och den andra till vattnet. I själva borrhålet behövs det alltså bara en av slangarna till den nya pumpen? Då ska jag bara dra upp för att mäta djupet och beställa en smal pump som passar i borrhålet och lämpliga kopplingar.

• Gilla
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag står inför samma utmaning som du, och jag har i princip samma anläggning till skillnad att jag har en nyare ejektorpump Grundfoss CR5-9.

Hur har du gjort då du ska lyfta upp ejektorn med 50 meter slang? har du haft någon lyftanordning för att få upp slangen? Det måste vara rätt tungt arbete.

Hur har det fungerat för övrigt med ditt byte, vilka nya delar fick du köpa till?

Hälsar Mattias

Vet du vilken typ av borrning som gjorts, stöt eller avanti , hur mycket vatten har du, vad är det för djup på hålet. I bland kan det vara en klar fördel med en ejektor

Hej
Efter lite funderade bestämde jag mig för att installera en modern djupvattenpump. Jag lyfte lite försiktigt i de gamla slangarna och de verkade inte sitta fast så jag gav mig på att dra upp hela paketet med slangar och ejektor en kväll. Det var ganska tungt men det gick bra. Det var lite halt efter tio meter när slangarna var blöta men med ett par bra handskar gick det bra. Jag hade hjälp med att dra bort slangarna så jag behövde ”bara” lyfta upp dem ur hålet. Mina slangar var 45 m och det gick bra att lyfta ensam utan verktyg men jag tror det behövs hjälp att dra ut slangen på tomten allteftersom du drar upp den.

Sen är det bara att sänka ned en ny pump och koppla in!

• Gilla
iprincip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.