Hur ser ni på följande konstruktioner? Spekulant på ett hus med följande upplägg:

Textlista över byggmaterial för yttervägg, inklusive grundpapp, träpanel, spikläkt, gips, OSB-skiva och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lista över byggmaterial och konstruktionskomponenter för ett hus tak inklusive betongpannor, underlagspapp YAP 2200, och gips. Linjeteckning som visar snitt av takkonstruktion med 28 graders lutning och markerade ventilationsspår.

Ser fördel med OSB-skiva bakom gips (mer hållfast konstruktion och bättre fäste osv...). Vindskyddsskiva borde ju även vara mer pålitligt än duk tex.?

När det gäller taket så är jag osäker - YAP 2200 är en ångtät papp. Det borde väl betyda att utrymmen under måste vara ventilerat. Dvs luft ska kunna ta sig in i takfoten och upp i vindsutrymmet + ev ventiler på gavlarna?

T
Det ser väl OK ut.
Vi har liknande uppbyggand av väggarna fast med 45x170 och inte 45x195. Det är inte hållfasthet som styr det utan hur mycket isolering du får plats med. (sen har vi vindpapp och inte gips och putsskiva och puts på det de kallar spikläkt, inte träpanel)
När det gäller ventilation på vinden så borde de väl ha luftspalt mot råsponten närmast fasaden där lösullen annars tätar och sen ventilation i nock. Vi valde en typ av "korrugerad" frigolitskiva som var lätt att skära till och spika upp mot sponten mellan takstolarna. Tänkte ta lister och Masointe först men tyckte frigolitskivan var smidig.
Vi har lösull av "papper" och inte glasfiber så vi har en diffusionsöppen duk i innertaket och inte plastfolie.

OSB och gips blir stabilt att skruva i när man sätter upp saker på väggarna. Vi har det även i innerväggarna, lite mindre ljudisolering än dubbelgips men tillräckligt bra ur det perspektivet för oss.

• Gilla
kalvisen
  • Laddar…
bärläkten till takpannorna borde var 25x35

K kalvisen skrev:
Hur ser ni på följande konstruktioner? Spekulant på ett hus med följande upplägg:

[bild] [bild] [bild]

Ser fördel med OSB-skiva bakom gips (mer hållfast konstruktion och bättre fäste osv...). Vindskyddsskiva borde ju även vara mer pålitligt än duk tex.?

När det gäller taket så är jag osäker - YAP 2200 är en ångtät papp. Det borde väl betyda att utrymmen under måste vara ventilerat. Dvs luft ska kunna ta sig in i takfoten och upp i vindsutrymmet + ev ventiler på gavlarna?
Ja ventilation skall det vara men.... är det en bra byggare så tar man det givet. Likaså vindavisare samt insektsnät.

Vi köpte huset och tillträder i närtid. Det blir spännande att se om nämnda takkonstruktion innehåller brukliga luftspalter. Jag har förstått det som att detta inte alltid specificeras då det ofta tas för givet (märkligt förfarande tycker jag).

Om taket inte är ventilerat så är ju konstruktionen, i kombination med den diffusionstäta pappen YAP 2200, felaktig om man inte har en variabel ångbroms inifrån. Kompakta konstruktioner (del av taket) kräver ju rätt typ av papp. Annars har man ju två täta sidor som inte släpper igenom tex byggfukt och ev. inträngande vatten. Har jag förstått det hela rätt?

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.