optimum
J joksi skrev:
Vad är sargdel och vad betyder van på ovansidan?
Vilket av dessa exempel tycker du är rimliga att klaga på hos utförare?
Sarg är ramen runt och på en av bilderna är en sista del 10-15cm. Snyggare hade varit att ha sista biten ca 1 meter eller haft längre bräda så den blir hel om det är möjligt.
Van betyder fula märken, Den brädan som ligger nära stupröret har rester av bark på sig och är inte hel bredd längst upp.
Ibland vänder man sådant nedåt eller sorterar bort eller kapar bort om det är lämpligt.

• Gilla
joksi
  • Laddar…
optimum
Detta kallar jag van
Trädäck med brädor i olika bredder, röd pil pekar på en smalare bräda, bredvid ett rör och en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan vara synfel men ser inte den brädan smalare ut?

• Gilla
joksi
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta kallar jag van
[bild]

Kan vara synfel men ser inte den brädan smalare ut?

• Två obehandlade träplankor som är ihopsatta, med synliga knutar och skruvhuvuden.
    Skapa konto
Att skarva regelverket som man gjort på bild 6 är inte så bra. Antingen har dom beställt för kort längd eller så har dom inte lyckats få tag på tillräckligt långa plankor. Om det finns nått stöd underifrån så att vikten inte ligger på själva skarven så är det ok, det syns inte.

Annars så är det mest estetiska småfel. Jag hade inte låtit skarvarna gå på det sättet utan spridit ut skarvarna, men jag antar att längden på altanen är nästan precis två brädlängder och då blir det sådär om man använder fulla längder och inte kapar till bräderna på förhand. Den fula lilla skarvbiten på bild tre hade man lätt kunnat undvika om man kapat till två halva längder istället för att använda en full brädlängd.

Det ser väl rätt så mycket ut som man kan förvänta sig av hantverkare.

• Gilla
joksi
  • Laddar…
En annan fråga, ska man verkligen skruiva med två skruvar ibland och bara med en ibland?
Samt, ska man inte skruva i varje regel? (tror de är lagda med 40cm mellanrum)

• Träpanel med ojämnt fördelade skruvar, vissa platser har två medan andra bara en.
    Skapa konto
Två stycken och högst 60cm mellanrum

Jag undrar om inte bitarna man pallat/shimsat upp golvreglarna med kommer att vandra ut med tiden och ge svikt i altanen som följd. En tanke bara.

A Arrobubben skrev:
Två stycken och högst 60cm mellanrum
Ja, för jag tycker mig känna lite som att brädorna tippar lite när man går... Kanske är det de med bara en skruv.

Ska de inte skruvas in i alla reglar?

Betala inte för det där fula fuskbygget!

• Gilla
olsg123
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Jag undrar om inte bitarna man pallat/shimsat upp golvreglarna med kommer att vandra ut med tiden och ge svikt i altanen som följd. En tanke bara.
Hmm... Hur skulle man annars gjort?

J joksi skrev:
Hmm... Hur skulle man annars gjort?
Man kan nog göra som det är gjort, men risken är väl att bitarna inte är skruvade mot golvregeln och därför kan glida ut.

Alternativet som jag sett är att skruva en bit stående regel i sidan på golvregeln. Men då brukar det handla om ett lite större avstånd mellan undersida golvregel och marken/plattorna.

När jag började renovera vårat hus för ca 10 år sedan så gjorde jag något liknande.
Så skulle jag aldrig gjort idag då det ser amatörmässigt ut.
Tycker att man ska lägga med "sarg" så att kanten runt blir snyggare.
Träaltan utan sarg vilket ger ett oavslutat och amatörmässigt intryck enligt inlägget.

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
När jag började renovera vårat hus för ca 10 år sedan så gjorde jag något liknande.
Så skulle jag aldrig gjort idag då det ser amatörmässigt ut.
Tycker att man ska lägga med "sarg" så att kanten runt blir snyggare.
[bild]
Du menar den inramande brädan längst ut? Om jag ibte förstått det fel, så handlar detta om en smaksak högst och inget dom de facto är standard eller är underförstått?

optimum
Detta är en dålig standard eller inte hantverksmässigt utfört
Ojämnt skarvat träarbete på en trätrappa nära en vägg med synliga skruvar och ojämna kanter.
Skapa konto

• Gilla
Kirderf85 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är en dålig standard eller inte hantverksmässigt utfört
[bild]
Ja, tack, den ska jag definitivt anmärka och klaga på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.