24 161 läst · 100 svar
24k läst
100 svar
Nytt trädäck, åsikter!
Sarg är ramen runt och på en av bilderna är en sista del 10-15cm. Snyggare hade varit att ha sista biten ca 1 meter eller haft längre bräda så den blir hel om det är möjligt.J joksi skrev:
Van betyder fula märken, Den brädan som ligger nära stupröret har rester av bark på sig och är inte hel bredd längst upp.
Ibland vänder man sådant nedåt eller sorterar bort eller kapar bort om det är lämpligt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Att skarva regelverket som man gjort på bild 6 är inte så bra. Antingen har dom beställt för kort längd eller så har dom inte lyckats få tag på tillräckligt långa plankor. Om det finns nått stöd underifrån så att vikten inte ligger på själva skarven så är det ok, det syns inte.
Annars så är det mest estetiska småfel. Jag hade inte låtit skarvarna gå på det sättet utan spridit ut skarvarna, men jag antar att längden på altanen är nästan precis två brädlängder och då blir det sådär om man använder fulla längder och inte kapar till bräderna på förhand. Den fula lilla skarvbiten på bild tre hade man lätt kunnat undvika om man kapat till två halva längder istället för att använda en full brädlängd.
Det ser väl rätt så mycket ut som man kan förvänta sig av hantverkare.
Annars så är det mest estetiska småfel. Jag hade inte låtit skarvarna gå på det sättet utan spridit ut skarvarna, men jag antar att längden på altanen är nästan precis två brädlängder och då blir det sådär om man använder fulla längder och inte kapar till bräderna på förhand. Den fula lilla skarvbiten på bild tre hade man lätt kunnat undvika om man kapat till två halva längder istället för att använda en full brädlängd.
Det ser väl rätt så mycket ut som man kan förvänta sig av hantverkare.
Två stycken och högst 60cm mellanrum
Betala inte för det där fula fuskbygget!
Man kan nog göra som det är gjort, men risken är väl att bitarna inte är skruvade mot golvregeln och därför kan glida ut.J joksi skrev:
Alternativet som jag sett är att skruva en bit stående regel i sidan på golvregeln. Men då brukar det handla om ett lite större avstånd mellan undersida golvregel och marken/plattorna.
Du menar den inramande brädan längst ut? Om jag ibte förstått det fel, så handlar detta om en smaksak högst och inget dom de facto är standard eller är underförstått?P Pappa1986 skrev: