J jonko skrev:
Med den produktionstakten gissar jag att det inte bara är för husbehov..
Jo, faktiskt. Eller nej, det finns väl inget "behov" egentligen :) Tycker bara detta är trevligt att hålla på med, och fick upp takten lite eftersom tåget till härdning går nu i dagarna (samordnas via en materialhandlare i branschen som skickar iväg till härdverkstad).
Dessa två kom till sista dygnet. Små "fickkniv ar" även de i RWL 34 men 2.6 mm tjocka. En med lite rakare egg och med lite mer buk på. Har precis skickat samtliga fyra blad till härdning.

Två handgjorda knivblad i RWL 34-stål mot röd bakgrund, det ena med rakare egg och det andra mer bukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa projekt är att köpa hem några meter O1 stål i olika bredd och tjocklek. Kommer nog skicka själv direkt till härdverkstad nästa gång så behöver komma upp i närmare 5 kg blad för att få bästa pris per vikt. Det ska slipas en del mao...
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
:)
Alltgår Alltgår skrev:
Jo, faktiskt. Eller nej, det finns väl inget "behov" egentligen :) Tycker bara detta är trevligt att hålla på med, och fick upp takten lite eftersom tåget till härdning går nu i dagarna (samordnas via en materialhandlare i branschen som skickar iväg till härdverkstad).
Dessa två kom till sista dygnet. Små "fickkniv ar" även de i RWL 34 men 2.6 mm tjocka. En med lite rakare egg och med lite mer buk på. Har precis skickat samtliga fyra blad till härdning.

[bild]

Nästa projekt är att köpa hem några meter O1 stål i olika bredd och tjocklek. Kommer nog skicka själv direkt till härdverkstad nästa gång så behöver komma upp i närmare 5 kg blad för att få bästa pris per vikt. Det ska slipas en del mao...
O1 är lätt att härda själv :)
 
nanowire nanowire skrev:
:)
O1 är lätt att härda själv :)
Jag har gott minne och i synnerhet när det gäller knivar, så kommer Ihåg att du gjorde en grann Santoku i det stålet i smidestråden. Absolut kan man lösa det hemmavid. Antingen med en Leca ässja eller en sådan här kanske?
Härdugn av modellen Evenheat LB 22.5 med tillsluten gasolbrännare och tryckmätare, använd för knivtillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill jobba mycket med rostfritt och därav är jag mer intresserad av en härdugn typ Evenheat LB 22.5. Men kostar en slant så det dröjer nog.
Evenheat LB 22.5 härdugn för arbete med rostfritt stål, öppen visar inredningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kapade en 1100-skena till 330 och 770 mm bitar för att få bättre flexibilitet med vinkelkapmaniken. Kalibrerade för säkerhetsskull anslaget på kapgersågen först.
Kapning av aluminiumskena med vinkelkap och anslag på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppmätt och kapad Bosch-skena på ett arbetsbord med vinkelslip i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Jag har gott minne och i synnerhet när det gäller knivar, så kommer Ihåg att du gjorde en grann Santoku i det stålet i smidestråden. Absolut kan man lösa det hemmavid. Antingen med en Leca ässja eller en sådan här kanske?
[bild]
Jag vill jobba mycket med rostfritt och därav är jag mer intresserad av en härdugn typ Evenheat LB 22.5. Men kostar en slant så det dröjer nog.
[bild]
Jag tänkte bygga en egen härdugn någon gång, verkar inte svårt eller dyrt men lite tidskrävande.
 
nanowire nanowire skrev:
Kapade en 1100-skena till 330 och 770 mm bitar för att få bättre flexibilitet med vinkelkapmaniken. Kalibrerade för säkerhetsskull anslaget på kapgersågen först.
[bild] [bild]
Vad använde du för klinga för att kapa aluminium?
 
S Snappahaneklanen skrev:
Vad använde du för klinga för att kapa aluminium?
En vanlig fintandad klinga för trä.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag tänkte bygga en egen härdugn någon gång, verkar inte svårt eller dyrt men lite tidskrävande.
Inspiration..

Edit; jag vet att han bygger en smältugn, men tekniken, och använda en platta från en keramisk häll borde funka utmärkt för en härdugn...
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
S
nanowire nanowire skrev:
En vanlig fintandad klinga för trä.
Noll millimeters tjocklek på klingan. :surprised:
 
  • Gilla
MrJozk
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag kommer givetvis behålla de gamla klingorna och använda undantagsvis. Swedex klyvklingan med flata tänder kommer åka på för box joint jiggen och vid tillverkning av tappar osv.
När det gäller klingtjocklek är jag novis men skulle nog själv satsat på tunnare klingor. Med tanke på att varvtalet är konstant känns det som att de bör gå fortare genom materialet då de ska avverka mindre material än tjockare klingor men skillnaden kanske är marginell.

När det gäller klinga för att använda med en boxjoint-jigg samt för att göra tappar odyl kommer jag att skaffa mig en notspårklinga. Har sett dem med tjocklek upp till åtta mm, jag får ner en sexmillimeters i min såg.
Lär ju snabba upp det hela lite. :)

//Ronnie
 
V vectrex skrev:
Då till frågan. Ska man satsa på de tunnare sågklingorna eller de tjockare?
...jag har gått från thin kerf till standard. Tycker det blir mindre vobbligt vid kapning av tjockare ämnen. Klyver gör jag knappt på bordsågen och det är väl annars där thin kerf har sin stora fördel.

Sen tycker jag det är för tajt med 'frigång till klyvkniven" (alltså mått tänder vs kropp) på thin kerf. Vad skrev du, 2.3/1.8 vs 3.2/2.4? I den perfekta världen är det inget problem men byter man klyvkniven (jag kör med kapad kniv för vissa operationer) och sågbladet kan man ge sig den på att det flyttat sig nån tiondel hit eller dit.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inspiration..
[media]
Edit; jag vet att han bygger en smältugn, men tekniken, och använda en platta från en keramisk häll borde funka utmärkt för en härdugn...
Ska kika på det, har sparat en keramisk häll för ändamålet faktiskt (y)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Kapade en 1100-skena till 330 och 770 mm bitar för att få bättre flexibilitet med vinkelkapmaniken. Kalibrerade för säkerhetsskull anslaget på kapgersågen först.
[bild] [bild]
S sinuslinus skrev:
Noll millimeters tjocklek på klingan. :surprised:
@sinuslinus Jag skarvade lite; 336 resp. 762 mm
Ett måttband utdraget till 336 mm och en uppmätt del av en Bosch maskin, placerade på ett slitet arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Har använt svetsen, vinkelslipen, borrmaskinen och mutterknacken för att bygga ett rullbart stativ till bänkborrmaskinen....
 
  • Hemmagjort rullbart stativ i metallverkstad, konstruerat med svetsning och verktygsanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
Fått klart nya spånanslutningen på rikt planhyveln. Inte världens vackraste skapelse men fullt funktionell!
Nyligen installerad spånutsugningsanslutning på en planhyvel, med vita och gråa komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad spånanslutning på en planhyvel med synliga magneter för funktionellt justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda problemet nu är att det suger så starkt att huvens plåt som skall hamna i 2 olika lägen vid rikt respektive planhyvling nu sugs fast i fel läge vid planhyvling. Har löst det någorlunda med 3 tunga magneter för att hjälpa gravitationen lite, de är dock något för lätta.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.