Hallå, vår bostad är klädd med så kallad coloroc efter man tilläggsisolerade någon gång för länge sedan, enda riktiga problemet med detta är att på "norrsidan" börjar det bli fult!
Lite lila/brunaktiga fläckar här och var, har sett andra hus i kommunen där skuggsidorna på colorocfastigheter är alldeles lila/grå/bruna över hela väggen, vill ju gärna undvika att min vägg blir likadan. :surprised:

Någon som har aning varför det blir såhär?
Och vet någon om hur man ev. kan tvätta rent coloroc?

Mvh
Jonas

Hej.
Jag anlitade företaget lavamus för att tvätta min coloroc fasad med rent vatten. Kolla gärna deras hemsida för metod. Bedrövligt att komma åt på stenarna om man ska försöka skrubba rent själv o komma åt alla ojämnheter i fasadstenarna. Fasaden var grådaskig o ful med viss påväxt. Jag tänkte att antingen får de fram dess forna vita glans o jag slipper måla om eller så blir den ren(?) o jag har gjort grunden för ommålning.
Det jag kom hem till var fula rinnmärken över sockel, fönster o fasad. Det blev snarare sämre än innan. Så ska du göra rent med liknande metod så skulle jag ta mig en funderare. Jag försökte prata med dem om att fasaden kändes väldigt oren o att det syntes NOLL skillnad mot innan. De kompenserade inte för kostnad/jobb utan menade att den nu var ren. De försökte återgälda med en ny tvätt men jag är övertygad om att deras metod inte bör användas på denna typ av fasad.
I år står jag inför beslutet att måla på stenarna som garanteras vara rena men som ser skitiga ut. Vore intressant med fler svar i denna tråd!

Prova att tvätta en bit själv. Bör man se om det är rent.

garvin garvin skrev:
Prova att tvätta en bit själv. Bör man se om det är rent.
Vet ett sambon plockade ner en sten o försökte skrubba ordentligt. Jag kanske ska göra samma med högtrycken o se om det går att se någon uppenbar skillnad. Att plocka ner o tvätta sten för sten är dock helt uteslutet. Då byter jag hellre fasad

Jag har inte detta material, och har ingen egentlig kännedom om det, men det verkar vara genomfärgat och isf kanske det är enklast att slipa bort ett inte allt för tjockt lager? (Ansiktsmask och grovdammsugare med finfilter rekommenderas isf. Alternativt om det är möjligt att våtslipa.)

Varmvattentvätt kanske fungerar!

Hejhej, blev fart i tråden efter ett tag, stenarna har rätt grov yta så slipning känns som en för dryg procedur, alternativet är nog att måla över det eller byta tillbaka till träfasad som det var original.

Det får se grådassigt ut till dess! :D

Nej slipa är inget alternativ. Då byter jag hellre fasad. Det är ganska grov yta. Inte som de nya plattor jag sett att ”nya” företaget malloroc säljer idag. De har plattor som var väldigt släta o stilrena.
Jag ska se om jag kan plocka ner av stenarna vid tillfälle o ge den en omgång till med diverse rengöring så får vi se om tvätten gjort någon verkan eller ej.
Sen får jag muta nån grabb i grannskapet att tvätta o måla i sommar.

Hej, jag har en likadan fasad och är nyfiken på hur det gick till slut. Kom du på någon bra metod för att fräscha upp spikteglet?

B bberry skrev:
Hej, jag har en likadan fasad och är nyfiken på hur det gick till slut. Kom du på någon bra metod för att fräscha upp spikteglet?
Jag målade ena kortsidan efter rent vattentvätten. Kostade på dyr silikatfärg (nordsjö murtex) och blev förundrad av hur otroligt mycket det sög. Insåg att jag skulle bli ruinerad om jag skulle kosta på hela huset. Köpte o drog på primer i samma fabrikat för att försöka mätta ytan och på så vis spara färg. Det sög fortfarande massor och jag strök totalt 3 ggr. Bedrövligt tungt att rolla och gå efter med pensel för att komma åt i ojämnheter och få täckning. Jag ville avvakta och se hur färgen blev över en säsong (eller två). Lite flammig fortfarande och kanske skulle behövt fyra(!) strykningar. färgen har också ”smulat” sig lite mellan plattorna i höjdled. Alltså på den släta delen av plattorna man skjuter in under överliggande platta. Den skrovliga ytan utåt har klarat sig bra i tre år nu.
Två somrar har jag tänkt göra resten av huset. Första året tog andra projekt all tid och den här sommaren regnade bort.
Jag kommer nog satsa på en enklare typ av sockel/murfärg eller motsvarande för resten. Tänker att stenarna inte behöver 110% andningsförmåga?
Jag kommer då täcka in övriga delar av huset och prova gå på med färgsprutan. Osäker på hur jag ska göra med ny tvätt men det får visa sig.

Jag har ett annat problem och det är att några plattor skadats. jag har inga reservplattor liggande. Vet någon var man kan få tag på plattor? Jag kommer annars bygga ett litet förråd på ena sidan huset och ersätta några plattor på insidan förrådet med träpanel så jag har några i reserv.

• Gilla
bberry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.