Hej!

Det rinner undan dåligt i vår golvbrunn i tvättstugan i källaren. Jag har tagit bort grus och borstat med en smal diskborste (till flaskor etc) men det blir inget bättre. Novis som jag är så har jag läst mig till att nästa steg är att gå loss i renshålet. Men det finns ingen mutter som det snackas om i vår golvbrunn. Men kan den vita plastproppen(?), se bild, vara ditsatt av tidigare ägare efter att de borrat bort muttern? Är det där muttern brukar sitta typ? Jag trodde att den bara skulle vara att peta bort med en skruvmejsel eller liknande men den sitter som berget. Den är tämligen platt. Eller är det något annat?

Tacksam för hjälpsamma kommentarer!
/Johan

• Golvbrunn i tvättstuga med synlig vit plastpropp och smutsiga kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Den vita plastproppen sitter där renspluggen i metall brukar sitta.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Har du prövat att spola ur ordentligt med en trädgårdsslang med sprutmunstycke med max tryck på vattnet.
Är det första du borde pröva.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Magnus E K
Fungerar inte rensning enligt något av de ovanstående tipsen så får du trösta dig med att plastproppen är mycket lättare att borra bort än vad det var för förra ägaren att borra bort metallmuttern.

• Gilla
Juantino och 2 till
  • Laddar…
L larsa_n skrev:
Spolslang och en kvarts jobb så är problemet löst.. jag hade stopp i golvbrunnen i tvättstugan och efter en sväng med denna så rann det som aldrig förr [länk]
Ok tack, det låter som något jag borde testa – men att det står så här i produktbeskrivningen är inget jag behöver bry mig om? Det är ju ett vattenlås. "Använd endast i mjuka rörböjar utan vattenlås."

J Juantino skrev:
Ok tack, det låter som något jag borde testa – men att det står så här i produktbeskrivningen är inget jag behöver bry mig om? Det är ju ett vattenlås. "Använd endast i mjuka rörböjar utan vattenlås."
Jag tror det avses att man inte ska peta in hela slangen i vattenlåset så att det fastnar.. jag spolade in i vattenlåset men aldrig in med slangen. Iom att den kraftiga riktade strålen framåt så spolar det väldigt rent som en vanlig slang inte klarar.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Dålig vinkel men det ser ut som om ditt avloppsrör mynar ut under vatten nivån vilket kan leda till att de rinner undan dåligt i röret.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
nikasp
Det där måste vara där du kommer åt att rensa. Körde nyligen hos svärmor och det såg precis likadant ut men gick dock lätt att få loss med en flatmejsel.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Mest troligt är det diverse gammal gegga från allt tvättande, ludd från kläder mm som sitter ”bakom” vattenlåset i brunnen.
Allra bäst är att ta en högtryckstvätt å spola ordentligt nere i brunnen.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Min golvbrunn i duschen drog undan dåligt trots rengöring, tog ur proppen och fick ut en hel "peruk" med hår.

Protte

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Avloppsspolare tar bort rensskruvarna och ersätter med plastproppar, för de är enkla att byta. Så, detta är en fördel för dig, gör det enklare. Se bara till att ha en ny plastpropp att ersätta med när du spolat.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Hög tid för renovering.
Gamal gjutjärnsbrunn från minst 1970, golvmattan under klinkern lär vara från samma tid.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Magnus E K
Fast det är ju tvättstuga (= inget krav på tätskikt) och i källare (= eventuell läcka hotar inte bostadsdelen) så jag skulle säga att har det hållit i 50 år så kan det hålla i 50 år till.

• Gilla
Juantino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.