Jag är i en situation där jag på ett allvarligare sätt måste säga till en granne som försöker använda min privata väg, som tillfart till sitt nybyggda hus.

Min tanke är att göra en "vanlig handräckning" - genom Kronofogden. Och i korthet vill jag ha lite hjälp hur formulera denna handräckning (eller om någon ser en annan rättslig väg framåt).

Bakgrund
Situationen har utvecklats under något år nu, och grannen vet i grunden vad som gäller - att de varken har tillstånd eller rättighet att använda min väg som tillfart.

Min väg går från allmän väg över en tredje parts mark [som en sträcka gränsar till grannen som bygger] och mynnar ut på min tomt. Officialservitutet för min tomt var av typen "rätt att anlägga väg", inte "att nyttja befintlig väg". Och vägen kostade 100 000 till 150 000 kr att bygga.

Bygg-grannen har egen mark hela vägen ut till samfällighetsmark och har därmed ingen grund att efterfråga servitut på min väg. Han har oxå efter påtryckningar (från mig först, och sedan från samhällsbyggnadskontor) byggt en mindre väg på egen mark fram till huset.

I ett skede erbjöd jag dem ett avtal om min väg (då de verkat inse fakta) - men de sade "nej" till mitt förslag (till ett par tusen per år).

Efter det körde de under en viss tid till huset på sin väg, på sin mark. Då de ej gjorde det, ringde eller skickade jag SMS till dem och några dagar sedan höll de sig på sin egen väg - åtminstone om de trodde jag var hemma.

Sedan under en period om ett år var jag under längre period bortrest - och hade ej riktigt koll på situationen.

När jag kommit tillbaks... har de gjort sig riktigt bekväma med min väg, utan avtal och jag är hjärtligen trött på att säga till dem. (Min väg är lite bredare, rakare och bättre byggd - därför bl.a. kör de där).

Varför använder de min väg?
Den mest involverade personen hos grannen (vars projekt detta är) har en historia av att testa hur långt han kan gå - i att "vara klurig", "skaffa fördelar då ingen ser på", "formulera fakta som verkar passa i stunden", ja, man kan säga inte helt seriös.

Och att använda andras tillgångar (när man vill, utan lov) utan att stå för sin del, är en del av den strategin (det är tyvärr så simpelt).

Nu känner jag att de gått några steg för långt.

Åtgärd
Jag har tömt ut andra möjlighter känner jag nu (bl.a. samtal/dialog, förslag om avtal för vägen samt i senare läge tillsägningar).

Jag är oxå säker på att jag har rätt i sak och har börjat undersöka juridiskt vad jag kan göra.

Det jag fastnat för nu är "vanlig handräckning" - genom Kronofogden. Mer precist, ett förbud att använda vägen som sedan skickas till dem, att acceptera eller protestera mot (jag tror det kallas "förbudstalan"). Det som jag åstakommer därigenom är att de måste svara.

Om de accepterar, så har jag ju det "svart på vitt". Om de ej accepterar är alternativet att det blir en rättssak (tingsrätten). Och då tror jag de är ute på riktigt djupt vatten.

Formuleringar
Det här var den första formuleringen jag kom upp med:
Boende på Fastighet X har ej tillstånd att använda servitutväg till Fastighet Y för att med bil (eller annat motordrivet fordon) komma till eller från nybyggt bostadshus på fastighet X.

Det här är andra formuleringen (lite hårdare):
Svaranden förbjuds att använda servitutsväg för Fastighet Y som tillfartsväg till nybyggt bostadshus på Fastighet X.

(Jag bifogar självklart en tomtkarta som bilaga i handräckningen).

Några synpunkter på de här formuleringarna? Kan jag som en privatperson "förbjuda" att någon speciell person använder min egendom?

Om det går vidare med en rättsprocess, vilken formulering är mest ändamålsenlig?

Några andra förslag, hur formulera det?

Vad jag vill uppnå
Jag vill få grannen att förstå att det här inte längre är en lek, och att jag känner mig redo att ta det här så långt som behövs, för att han ska bli obekväm med att testa gränser och "ta för sig då möjlighet uppstår". (Det känns inte så bekvämt att ha sådana personer som håller till i ett hörn av ens tomt).

Och jag vill gärna se hur jag kan stävja motsvarande sak i framtiden, skulle det återuppstå.

...

Kort kommentar: Jag frågar inte efter någon alternativ analys av situationen, jag har levt med det i några år nu, och rapporterar ganska krasst.

Jag är intresserad av att vad tänka på juridiskt, vad som är mest passande, då jag rättsligt går vidare.

Tack på förhand.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MiTi och 3 till
  • Laddar…
tommib
Har du skyltat vägen som "Enskild väg, motorfordonstrafik förbjuden"? Nu verkar ju grannen ha klart för sig vad som gäller men det skadar nog ändå inte att det är tydligt skyltat.

Förutom detta och det du tänker göra så är det väl en bom som gäller. Tyvärr är det ju besvärligt för dig med men om du är bortrest långa perioder så kanske det inte gör något.
 
  • Gilla
rassih och 9 till
  • Laddar…
Jag har testat kedja över vägen och skylt tidigare - det gick både bra och dåligt (och var ganska opraktiskt).

Vad jag är ute efter är att mer få hem poängen "det är faktiskt ej tillåtet" och kan få konsekvenser.

Det som är bra med handräckningen är att om de ej accepterar blir det rättssak. Som jag sedan ej kan se att de kan vinna. Där någonstans kanske de tänker efter.

Vad jag oxå kan göra om om/då de accepeterar skrivningen är att dika upp (eller sätta räcke) mot deras tomt. Så att det blir mycket svårt komma in längs min väg - till just dem. (De har i nuläget lagt parkering direkt mot min väg som de kör in på).
 
  • Gilla
Malvis och 5 till
  • Laddar…
Jag hade grävt upp ett ordentligt dike på min sida av gränsen eller satt staket, kanske både och
 
  • Gilla
Mbjs och 25 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag hade grävt upp ett ordentligt dike på min sida av gränsen eller satt staket, kanske både och
Hur ska Ts då själv kunna använda vägen?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur ska Ts då själv kunna använda vägen?
Jag antar att det är ett dike mellan fastigheterna man menar här, inte gräva av vägen...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 12 till
  • Laddar…
Ja, det verkar ju logiskt.....
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Diken kräver potentiellt tillstånd från länsstyrelsen (vattenverksamhet) men ett gäng snygga kantstenar modell större (tänk betongsugga) borde fungera bra.

TS, har du någon granne med grävmaskin/frontlastare? Hur lång är vägen?

Jag vet att tråden handlade om det juridiska men ibland är det lättare att fysiskt förhindra grannen. Du kan väl också ringa KFM och fråga hur det går till rent praktiskt. Jag tycker mer att det verkar som att du ska använda särskild handräckning.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att juridiskt handlar det om egenmäktigt förfarande. Dvs. du får gå via polisen, som troligen avskriver ärendet inom minuter.
 
  • Gilla
  • Haha
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur ska Ts då själv kunna använda vägen?
Min infart då man kommer på vägen är till vänster. Grannen svänger till höger för att komma till sitt.
Dike/staket vill jag göra på höger sida endast (det fanns dike där tidigare som han fyllde igen).
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
tommib
Har han fyllt igen ditt dike? Polisanmäl (egenmäktigt förfarande) och anmäl till länsstyrelsen. Även om polisen avskriver ärendet direkt så kommer nästa polisanmälan kanske ta mer skruv när de ser att det redan finns ett ärende.
 
  • Gilla
  • Wow
Artemisia och 18 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Diken kräver potentiellt tillstånd från länsstyrelsen (vattenverksamhet) men ett gäng snygga kantstenar modell större (tänk betongsugga) borde fungera bra.

TS, har du någon granne med grävmaskin/frontlastare? Hur lång är vägen?

Jag vet att tråden handlade om det juridiska men ibland är det lättare att fysiskt förhindra grannen. Du kan väl också ringa KFM och fråga hur det går till rent praktiskt. Jag tycker mer att det verkar som att du ska använda särskild handräckning.
"Särskild handräckning" är (vad jag förstår) ett slags snabb-beslut av KFM - som inte granskar så djupt (de granskar t.ex inte om vad parterna säger är korrekt eller ej (faktamässigt) - vad jag förstått.

Jag skulle behöva be KFM att verkställa genom att sätta upp ett hinder.

Men om det finns goda skäl tro att de kommer till beslut att granne ej får använda min väg, så kanske det är rätt väg (verkställer gör jag då själv).
 
  • Gilla
Bors
  • Laddar…
Egentligen tror jag grannen i grund och botten måste lägga fram bevis för att han får åka på vägen (den är utanför hans tomt, han har ej deltagit i att bygga, han kommer till sitt hus ändå). Det är till det läget jag vill komma, att han är tvungen lägga fram bevis (som då saknas).

Jag har gott om bevis att de regelbundet använder vägen, det är inget problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tror du något brev biter på honom om det inte är presenterat en konsekvens?
 
tommib
A arst skrev:
"Särskild handräckning" är (vad jag förstår) ett slags snabb-beslut av KFM - som inte granskar så djupt (de granskar t.ex inte om vad parterna säger är korrekt eller ej (faktamässigt) - vad jag förstått.

Jag skulle behöva be KFM att verkställa genom att sätta upp ett hinder.

Men om det finns goda skäl tro att de kommer till beslut att granne ej får använda min väg, så kanske det är rätt väg (verkställer gör jag då själv).
Jag förstår det tvärt om. I vanlig handräckning så provar inte KFM ärendet utan skickar det bara till svarande som måste agera. Särskild handräckning behöver inte vara en snabb grej (men det finns en snabbvariant med interimistiskt beslut). Saxat direkt från KFM: "Som redan nämnts handlar särskild handräckning normalt sett om att rätta något till när någon har gjort något olovligt med annans egendom."
 
  • Gilla
Nyfikenamatör och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.