Hej!

Jo, det är så att jag har förhöjd radonhalt i huset. Enligt min airthings (elektronisk radonmätare) så bruakr halten ligga mellan 200-400. Jag testade med en korttidsmätare som konstaterade att det i alla fall var över 200. Exakt vilken siffra minns jag inte.
Problemet är att vi bor i ett rätt så stort hus, byggd på 1800 talet, renoverat på 70-talet med torpargrund och dom ända rummen i huset som har ventiler är tvätt och badrum/toalett. Personen som jag tog kontakt med för radonet sa att en radonfläkt i grunden, på grund av husets storlek, skulle kosta runt 100 000 vilket skulle slå rätt så hårt mot plånboken.
Han rekommenderade dock att installera vanliga ventiler i huset för att öka luftflödet.
4 ventiler för 15000
8 ventiler för 24500

Detta är dock inte med garantin att det kommer att funka och jag antar väl att jag skulle vilja ha lite råd från människor som vet mer om ämnet. Vad ska jag göra tycker ni?

Personen i fråga är från allbygg, jag fick hans nummer från min före detta chef som hade dålig erfarenhet av ocab, som jag hade tänkt ta kontakt med först.

Hjälp skulle vara väldigt uppskattat.

PS: La ut frågan igen då jag glömde lägga till taggar.

Vad skulle kosta 100 000:-? En fläkt kostar nån tusenlapp plus några timmar för installation. Vartifrån kommer radonet - Marken eller byggmaterialet? Är det markradon så kan en bra början vara att täcka marken i krypgrunden med en tät plast.

p.s. Man kan redigera sitt inlägg istället för att posta flera nästan likadana...

Ja, förlåt. Jag kunde inte redigera för att lägga till taggar och ta bort det gamla inlägget kunde jag inte heller.

Hursomhelst, han misstänkte att det kom från grunden, han verkade inte helt säker. Vad som skulle kosta är väl själva radonpump/fläkt/sug ( två tyckte han skulle behövas) plus arbetet för att installera det. Han sa golvet skulle behövas slitas upp på två ställen i huset för att kunna installera det ordentligt.

useless useless skrev:
Vad skulle kosta 100 000:-? En fläkt kostar nån tusenlapp plus några timmar för installation. Vartifrån kommer radonet - Marken eller byggmaterialet? Är det markradon så kan en bra början vara att täcka marken i krypgrunden med en tät plast.

p.s. Man kan redigera sitt inlägg istället för att posta flera nästan likadana...
Och angående att täcka krypgrunden med plast, hur funkar det? Gäller det att ta upp golvet där också eller kan man lösa det på något annat sätt?

Går det inte att komma åt krypgrunden på något bra sätt?

M Madde123 skrev:
Och angående att täcka krypgrunden med plast, hur funkar det? Gäller det att ta upp golvet där också eller kan man lösa det på något annat sätt?
Har ni lucka in till krypgrunden eller är det igenbyggt?
Det brukar rekommenderas att luckan kommer från utsidan men annars behöver ni såklart ta hål uppifrån genom golvet.
Man rullar ut åldringsbeständig plastfolie eller en "radonduk". Det kan hjälpa med bara "vanlig" plastfolie men det vet man inte i förväg. Sen är det inte en säker lösning oavsett då radonet ändå kan sippra upp i skarvar om det inte ventileras bort redan i krypgrunden. Har ni bara värde strax över 200 så skulle jag inte ligga sömnlös över det direkt... Lite friskluft in i huset borde räcka men det går såklart inte att garantera.

useless useless skrev:
Går det inte att komma åt krypgrunden på något bra sätt?
Nej, dom ända invägarna är små öppningar som är ungefär 10x10 cm. Ingen lucka.

Då kan det ju vara bra även av andra anledningar att ta upp en lucka dit...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Har ni lucka in till krypgrunden eller är det igenbyggt?
Det brukar rekommenderas att luckan kommer från utsidan men annars behöver ni såklart ta hål uppifrån genom golvet.
Man rullar ut åldringsbeständig plastfolie eller en "radonduk". Det kan hjälpa med bara "vanlig" plastfolie men det vet man inte i förväg. Sen är det inte en säker lösning oavsett då radonet ändå kan sippra upp i skarvar om det inte ventileras bort redan i krypgrunden. Har ni bara värde strax över 200 så skulle jag inte ligga sömnlös över det direkt... Lite friskluft in i huset borde räcka men det går såklart inte att garantera.
Ingen lucka till krypgrunden. Är det något man kan installera?
Sen så har ju värdet varit över 400 men ligger väl oftast något mellan 250- 350 enligt den digitala radonmätaren.

useless useless skrev:
Då kan det ju vara bra även av andra anledningar att ta upp en lucka dit...
Hur många borde man ha till ett hus som är 140kvm? Och hur stora brukar såna luckor vara?

M Madde123 skrev:
Hur många borde man ha till ett hus som är 140kvm? Och hur stora brukar såna luckor vara?
Du behöver alltså 1 lucka som du kan ta dig igenom för att komma in i din krypgrund för att kontrollera förutsättningarna för vidare åtgärd mot din radon.

G ekaa88 skrev:
Du behöver alltså 1 lucka som du kan ta dig igenom för att komma in i din krypgrund för att kontrollera förutsättningarna för vidare åtgärd mot din radon.
Var skaffar man luckor och vad brukar det kosta att skaffa och installera?

M Madde123 skrev:
Ingen lucka till krypgrunden. Är det något man kan installera?
Sen så har ju värdet varit över 400 men ligger väl oftast något mellan 250- 350 enligt den digitala radonmätaren.
Ja det kan man installera. Jag har själv letat efter lämplig lucka för det att ha inifrån huset men inte lyckats hitta någon "färdig" lösning. Luckan som sitter nu är egentligen en vägg/vindslucka som inte är som besiktningsmannen sa: "för ändamålet anpassad". dvs den tål egentligen inte den fuktpåverkan som den kan utsättas för.
Jag har även ett fuktproblem i krypgrunden (och radon) så min lösning kommer att bli:
Plastfolie på marken
Cellplast på ytterväggarna ovan jord.
Isodränkross över hela ytan
Frånluftskanal som är perforerad monterad uppe emot bjälklaget som är kopplad till ventilationsanläggningen
Radonfirman var ganska säkra på att det skulle räcka för att ta bort radonhalt som låg på 700-800 (minns inte exakt)
Sen ska isoleringen upp till huset vara dålig så man värmer krypgrunden med luft från huset, dvs inga ventiler i ytterväggarna.

M Madde123 skrev:
Antingen gör man en lucka från utsidan eller så sågar man upp golvet och bygger en lucka av materialet man tagit bort. Finns säkert färdiga att köpa någonstans men atr bygga en lucka till krypgrunden är inget avancerat.

M Madde123 skrev:
Det finns många andra fördelar också med luckan. Om ingen vart i krypgrunden sedan huset byggdes så kan det finnas många överraskningar där nere.
Fuktproblem är inte direkt ovanligt...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.