R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 086 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 086 inlägg
Jag håller på att bygga ett uterum i vinkeln på mitt hus, jag har idag ett takutsprång på ca 2m som ska förlängas ca 2m ut med 32mm kanalplast.
Uterummet kommer bli enligt följande:
Plast på marken
Plintar med 170x45 bärlinor och 170X45 försänkt bjälklag med 170mm cellplast mellan samt takpapp ovan.
120x28mm trall
Skjutpartier vår/höst från skånska byggvaror
Samt 32mm kanalplast
Så meningen är att kunna använda uterummet stora delar av vår/sommar/höst med lite infravärme vid behov.
Dock så är min fundering gällandes befintligt takutsprång, idag är det öppet rakt in på vinden. Lösull på vinden och skivor för att hålla lösullen att åka ut på takutsprånget.
Vill ju slippa ökad fuktbelastning samt slippa för stor värmeförlust rakt upp.
Så hur är lämpligt att isolera här?
Bifogar lite bilder hur det ser ut så förstår ni kanske lite lättare.
Obs! Bilden utifrån är från rivningen av gamla altanen.
Uterummet kommer bli enligt följande:
Plast på marken
Plintar med 170x45 bärlinor och 170X45 försänkt bjälklag med 170mm cellplast mellan samt takpapp ovan.
120x28mm trall
Skjutpartier vår/höst från skånska byggvaror
Samt 32mm kanalplast
Så meningen är att kunna använda uterummet stora delar av vår/sommar/höst med lite infravärme vid behov.
Dock så är min fundering gällandes befintligt takutsprång, idag är det öppet rakt in på vinden. Lösull på vinden och skivor för att hålla lösullen att åka ut på takutsprånget.
Vill ju slippa ökad fuktbelastning samt slippa för stor värmeförlust rakt upp.
Så hur är lämpligt att isolera här?
Bifogar lite bilder hur det ser ut så förstår ni kanske lite lättare.
Obs! Bilden utifrån är från rivningen av gamla altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Åsikter finns väl men frågan är om de är korrekta...
Så länge jag haft hus har jag trott på det där med att takfotsventilationen är till för att förebygga fuktskador på kallvinden. Ända tills jag läste det här:
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
(Det var ett tag sen nu men jag håller fortfarande på och hämtar mig efter chocken.)
Ska man tro på detta — och det ska man väl förmodligen — kan du alltså isolera av hjärtats lust; det kommer inte att skada din kallvind. (Nu kommer förmodligen någon att säga emot, men så brukar det vara.)
Så länge jag haft hus har jag trott på det där med att takfotsventilationen är till för att förebygga fuktskador på kallvinden. Ända tills jag läste det här:
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
(Det var ett tag sen nu men jag håller fortfarande på och hämtar mig efter chocken.)
Ska man tro på detta — och det ska man väl förmodligen — kan du alltså isolera av hjärtats lust; det kommer inte att skada din kallvind. (Nu kommer förmodligen någon att säga emot, men så brukar det vara.)
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Är det åsikter du är ute efter så hänger jag gärna på
Som jag ser det så har du en öppen kallvind med god ventilation och tror inte att det skulle skada något att isolera där du tänker bygga altan. Du kommer fortfarande ha bra luftväxling på vinden.
Som jag ser det så har du en öppen kallvind med god ventilation och tror inte att det skulle skada något att isolera där du tänker bygga altan. Du kommer fortfarande ha bra luftväxling på vinden.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Jag skulle sätta ventiler i takfoten som du har öppet på sommaren och kan stänga när det blir kallare och på så sätt kunna få lite självdrag. Problemet blir ju att från mars kommer det bli varmt när solen ligger på. 50 grader utan problem.
Har du tänkt två väggar med glaspartier? Någon form av ventilation typ fönster på glänt dagtid vore bra.
Har du tänkt två väggar med glaspartier? Någon form av ventilation typ fönster på glänt dagtid vore bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 086 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 086 inlägg
Jodå, den är klar och den blev precis som min målbild.
La dock ner massor av timmar på att få det som jag ville ha det och kanske överarbetade vissa saker.
Men jag hade en tydlig målbild på hur jag ville ha det så inga genvägar nånstans.
Ska se om jag kan hitta lite bilder på saker och ting under byggets gång.
Återkommer nån gång under helgen
La dock ner massor av timmar på att få det som jag ville ha det och kanske överarbetade vissa saker.
Men jag hade en tydlig målbild på hur jag ville ha det så inga genvägar nånstans.
Ska se om jag kan hitta lite bilder på saker och ting under byggets gång.
Återkommer nån gång under helgen
Liknande trådar
-
Hur göra med stenfot och takutsprång vid utvändig isolering?
Lösvirke & Timmerhus -
Isolering under ovanmarkspool
Pool -
Varför isolering ovanpå plattan vid ingång?
Isolering -
Isolering ovanvåning
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Putsen har släppt 1 dm ovanför Isodränisoleringen.
Byggmaterial & Byggteknik