Så snart det blir lite varmare ute så ska jag riva ut nuvarande golv i hallen och byta ut detta mot något lämpligt. Vad är lite oklart ännu men har iallafall beslutat att det blir golvvärme på en del av golvet närmast dörren och då undrar jag lite vad som krävs.

Tanken är att köra något sånt här förmodligen då jag inte kan bygga nog mycket på höjden för att kunna lägga klinkers (ligger idag klinkers men dom ligger direkt på träskiva så det svajar och spricker extremt mycket). Kommer handla om ca 6-8m2 totalt.

Hand håller ett varuprov för Pergo Original Laminatgolv i nyansen Medium Grey Slate.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så frågorna är då, är det någon skillnad i vilken elektrisk golvvärme jag bör välja beroende på om jag ska ha laminatgolv eller klinkers (eller eventuellt annat)?

Pergo har ju deras "Quickheat" (https://www.pergogolv.se/sv-se/golvvarme) som ansluts med vanlig stickpropp, vet inte om det är speciellt bra egentligen? Jag har idag ingen jordfelsbrytare installerad och jag antar att det är ett krav att ha en sån i samband med golvvärme? Kommer ju självklart ta dit en elektriker i samband med installationen men vill mest veta vad det är som krävs :)

För att det ska bli bra med klinkers oberoende om det är golvvärme eller inte så måste underlaget dels vara styvt nog, dels behöver översta laget innan fästmassan vara av dött material, alltså inga golvspånskivor utan tex golvgips.

Demmpa Demmpa skrev:
För att det ska bli bra med klinkers oberoende om det är golvvärme eller inte så måste underlaget dels vara styvt nog, dels behöver översta laget innan fästmassan vara av dött material, alltså inga golvspånskivor utan tex golvgips.
Ja precis. Felet tidigare ägare gjort är att lägga klinkers direkt på svajande underlag (ser ut som masonitskiva bara) så fogarna har spruckit helt och hållet och allting ligger i princip löst.

Laminatgolv kräver väl också en stabil grund men där är det inte riktigt lika noga om jag förstått det rätt? Där kanske det är fullt tillräckligt med masoniten som ligger under idag. Jag kommer veta mer hur det ser ut under när jag börjar riva sen men jag ville redan nu börja fundera på vilken golvvärme man ska satsa på :)

Vi har använt samma laminatgolv som du funderar på (Pergo) och har även golvvärme under. Jag är glad att vi valde att ha golvvärme, eftersom golvet upplevs ganska kallt att gå på. Vi valde "Ebeco Foil Kit", istället för Pegos variant. Använder en inbyggnads- jordfelsbrytare(ELKO Jordfelsbrytare Typ A inf), som sitter brevid termostaten.
Under golvärmen ligger 6mm isoleringskivor, som ska jämna ut golvet och isolera golvvärmen neråt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ulf123 Ulf123 skrev:
Vi har använt samma laminatgolv som du funderar på (Pergo) och har även golvvärme under. Jag är glad att vi valde att ha golvvärme, eftersom golvet upplevs ganska kallt att gå på. Vi valde "Ebeco Foil Kit", istället för Pegos variant. Använder en inbyggnads- jordfelsbrytare(ELKO Jordfelsbrytare Typ A inf), som sitter brevid termostaten.
Under golvärmen ligger 6mm isoleringskivor, som ska jämna ut golvet och isolera golvvärmen neråt.
Låter ju kanon! Visste inte ens att det fanns inbyggnadsbrytare men det gör ju det hela mycket enklare skulle jag tro.

Vet du om det är möjligt att lägga golvvärme på enbart en del av en yta? Vi har totalt kanske 10 kvm, men vill kanske inte ha golvvärme på hela den ytan. Eller blir det för stora höjdskillnader?

berisen berisen skrev:
Låter ju kanon! Visste inte ens att det fanns inbyggnadsbrytare men det gör ju det hela mycket enklare skulle jag tro.

Vet du om det är möjligt att lägga golvvärme på enbart en del av en yta? Vi har totalt kanske 10 kvm, men vill kanske inte ha golvvärme på hela den ytan. Eller blir det för stora höjdskillnader?
Vi la isoleringen på hela ytan, men bara golvärme på halva och då blir ingen höjdskillnad (bara en extra kostnad för isoleringen).

Ulf123 Ulf123 skrev:
Vi la isoleringen på hela ytan, men bara golvärme på halva och då blir ingen höjdskillnad (bara en extra kostnad för isoleringen).
Låter helt perfekt! :)

Men då är det alltså sånt här ni lagt in?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...for-tra-och-laminatgolv-43-cm/p-940658-940659

Sen tillkommer en infälld jordfelsbrytare, är det typ en sånt här då?
https://www.elkatalogen.se/produkte...MIk92m2NnR4QIVj1QYCh1RAwraEAQYASABEgJqX_D_BwE

Är det kanske en sån här isoleringsmatta ni kört på också?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...olvvarme/isolering-ebisol-6m2/p-263007-263009

berisen berisen skrev:
Låter helt perfekt! :)

Men då är det alltså sånt här ni lagt in?
[länk]

Sen tillkommer en infälld jordfelsbrytare, är det typ en sånt här då?
[länk]

Är det kanske en sån här isoleringsmatta ni kört på också?
[länk]
Ja, det ser ut som att det stämmer med det vi har köpt.

Så här ser golvet ut...
Entré med mörkt klinkergolv och trätrappa, ytterdörr och kläder på krokar.
Skapa konto

Vit ELKO jordfelsbrytare monterad på vägg, över en vit EBECO termostat.
Skapa konto

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Ulf123 Ulf123 skrev:
Så här ser golvet ut...
[bild]

[bild]
Tack för bilderna! Ser riktigt snyggt ut. (y) Det är något liknande vi har tänkt oss så det är kul att se hur det ser ut. Antar det var en ganska enkel sak för en elektriker att ansluta själva golvvärmen? Hur har ni dragit själva anslutningen från mattan upp till panelen?

Tänk på att även läggning av kabeln måste en elektriker göra.

berisen berisen skrev:
Tack för bilderna! Ser riktigt snyggt ut. (y) Det är något liknande vi har tänkt oss så det är kul att se hur det ser ut. Antar det var en ganska enkel sak för en elektriker att ansluta själva golvvärmen? Hur har ni dragit själva anslutningen från mattan upp till panelen?
Två elrör drogs ner till golvet från termostaten, en för tempgivaren och den andra för elen. Jag fick jacka ur lite i golvet för klara krökningen mellan golv och vägg. Elektrikern rullade ut folien och anslut till elen. Tänk på att elektrikern också ska skicka in/registrera installationen hos folie-tillverkaren så att man får förlängd garanti.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Ulf123 Ulf123 skrev:
Två elrör drogs ner till golvet från termostaten, en för tempgivaren och den andra för elen. Jag fick jacka ur lite i golvet för klara krökningen mellan golv och vägg. Elektrikern rullade ut folien och anslut till elen. Tänk på att elektrikern också ska skicka in/registrera installationen hos folie-tillverkaren så att man får förlängd garanti.
Tack för info! Börjar närma sig lite nu så jag kom på en till fråga mitt i allt funderande. :p

Du skippade alltså den typen av mellanlägg som pergo rekommenderar och körde istället med den här isoleringen direkt? Så du har alltså "grund" -> isolering -> elfolie och slutligen vinylgolvet ovanpå det? Eller krävs någon typ av foam/mellanlägg mellan elvärmen och vinylgolvet också?

berisen berisen skrev:
Tack för info! Börjar närma sig lite nu så jag kom på en till fråga mitt i allt funderande. :p

Du skippade alltså den typen av mellanlägg som pergo rekommenderar och körde istället med den här isoleringen direkt? Så du har alltså "grund" -> isolering -> elfolie och slutligen vinylgolvet ovanpå det? Eller krävs någon typ av foam/mellanlägg mellan elvärmen och vinylgolvet också?
Jag följde instruktionerna som följde med golvvärmen; "Grund->Isolering->Plastfolie->Golv". Se bild nedan, eller "https://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/manual_fk__foil_230_v_a5_190220_webb.pdf".
Sektionsdiagram över golvkonstruktion med trä/laminatgolv, plastfolie, golvvärme, isolering och befintligt golv.
Skapa konto

Kanon tack. Då var alla delarna inhandlade, väntar bara på leverans. :cool:

En liten nyfiken fråga bara, varför lägger man plastfolien ovanför golvvärmefolien? Borde den inte rimligen ligga direkt på underlaget eller möjligen ovanför isolerplattorna? Man vill väl hindra fukten från att vandra uppåt/neråt i konstruktionen?

Finns säkert en bra förklaring men jag förstår inte :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.