Long story short, behöver snabba åsikter kring detta:
Byggarbetarna som är här just nu har tagit bort ett 3,2m fönsterparti, som var bärande, och ska avlasta det med två stolpar och en balk som tar lasten från hammarbandet,emellan enl. rekommendationer som jag har fått här tidigare. Sedan ska ett skjutdörrsparti komma på.

Såg till min förvåning att de har använt stolparna och balken som "ram" till det nya skjutdörrspartiet, dvs limträbalken har ingen kontakt med hammarbandet. Se bilder, där finns ett ca 5cm gap. Jag påpekade detta och deras svar är att det är lugnt, vi lägger klossar mellan limträbalken och hammarbandet, klossarna överför då lasten till limträbalken.

De är kvar här, allt är fortfarande stämpat och de håller på med arbetet.

Borde jag acceptera denna lösning, funkar den även om den inte är optimal? Eller är det enda att göra om?

• Byggarbetsplats med stämpar, gap mellan limträbalk och hammarband, renoveringskaos inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetare i säkerhetskläder monterar en balk i ett öppet fönsterparti på en villa, verktyg och material syns framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen byggnadsingenjör på något sätt, men så länge klossarna ligger mellan limträbalken och hammarbandet, och alltså tar upp krafterna horisontellt så borde det inte vara någon fara, enligt mig då.

Det är inga problem att överföra last med klossar, och anledningen till lösningen verkar vara att de vill undvika en onödig nivåskillnad i underkant.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Precis, fördelen är ju att limträbalke går att få helt rak nu. Sen borde väl principiellt klossarna läggas under varje takstol så blir ingen böjning i hammarbandet.

• Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Ser helt ok ut, skulle göra samma lika själv.

Hur går det med skjutpartiet när det kommer på snölast? Om balken böjs för mycket så klämms/krossas glaset.

Protte

Det får vi väl hoppas att det är med i beräkningen av balken.

• Gilla
TobbeLenn och 2 till
  • Laddar…
Det var dålig upplösning på bilderna så svårt att se detaljerat.
Vad är det för mått på öppningen och vad har balken samt reglar för dimensioner?

1 123abc skrev:
Det var dålig upplösning på bilderna så svårt att se detaljerat.
Vad är det för mått på öppningen och vad har balken samt reglar för dimensioner?
Det ser ut och va 95mm bred och 3 tegelstenar hög limträbalk.... Kan det va 3m öppning?

Ett fönsterparti som var bärande, det låter ju osannolikt men jag har ju inte alla fakta hur det såg ut.

Det är en utmärkt lösning att kila eftersom de då kan tvinga balken att ta last omedelbart och inte invänta deformation från hammarbandet.

Jag tycker också det ser bra ut så länge dom lägger något mellan hammarband och balk.

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Ett fönsterparti som var bärande, det låter ju osannolikt men jag har ju inte alla fakta hur det såg ut.
Näe det är inte så osannolikt. Så gjorde man förut, ovanligt idag gissar jag.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Väl inte så konstigt, ett fönster består av två rejäla stående plank och lite annat

Tack för alla snabba svar!
Jag har som sagt tidigare fått hjälp här kring bärighet m.m.
Detta kan ses här om någon vill veta mer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/avlastning-behoevs.339087/

Nu blev lösningen att såga till 45-reglar (c24 märkta) till olika höjder (eller bredd, beror på hur man ser det) så att de kan tryckas in där emellan, ca 50 cm långa dvs samma lösning som klossar, fast 50 cm långa :)
Detta gjordes dubbelradigt (två reglar a 45 = 90 i bredd).
Blir nog bra, kan posta bilder sen om någon vill.

Och ja, fy vad krångligt skrivet det blev av mig... hoppas någon fattar något

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.