Long story short, behöver snabba åsikter kring detta:
Byggarbetarna som är här just nu har tagit bort ett 3,2m fönsterparti, som var bärande, och ska avlasta det med två stolpar och en balk som tar lasten från hammarbandet,emellan enl. rekommendationer som jag har fått här tidigare. Sedan ska ett skjutdörrsparti komma på.
Såg till min förvåning att de har använt stolparna och balken som "ram" till det nya skjutdörrspartiet, dvs limträbalken har ingen kontakt med hammarbandet. Se bilder, där finns ett ca 5cm gap. Jag påpekade detta och deras svar är att det är lugnt, vi lägger klossar mellan limträbalken och hammarbandet, klossarna överför då lasten till limträbalken.
De är kvar här, allt är fortfarande stämpat och de håller på med arbetet.
Borde jag acceptera denna lösning, funkar den även om den inte är optimal? Eller är det enda att göra om?
Byggarbetarna som är här just nu har tagit bort ett 3,2m fönsterparti, som var bärande, och ska avlasta det med två stolpar och en balk som tar lasten från hammarbandet,emellan enl. rekommendationer som jag har fått här tidigare. Sedan ska ett skjutdörrsparti komma på.
Såg till min förvåning att de har använt stolparna och balken som "ram" till det nya skjutdörrspartiet, dvs limträbalken har ingen kontakt med hammarbandet. Se bilder, där finns ett ca 5cm gap. Jag påpekade detta och deras svar är att det är lugnt, vi lägger klossar mellan limträbalken och hammarbandet, klossarna överför då lasten till limträbalken.
De är kvar här, allt är fortfarande stämpat och de håller på med arbetet.
Borde jag acceptera denna lösning, funkar den även om den inte är optimal? Eller är det enda att göra om?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Hur går det med skjutpartiet när det kommer på snölast? Om balken böjs för mycket så klämms/krossas glaset.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det får vi väl hoppas att det är med i beräkningen av balken.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ett fönsterparti som var bärande, det låter ju osannolikt men jag har ju inte alla fakta hur det såg ut.
Jag tycker också det ser bra ut så länge dom lägger något mellan hammarband och balk.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Väl inte så konstigt, ett fönster består av två rejäla stående plank och lite annat
Tack för alla snabba svar!
Jag har som sagt tidigare fått hjälp här kring bärighet m.m.
Detta kan ses här om någon vill veta mer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/avlastning-behoevs.339087/
Nu blev lösningen att såga till 45-reglar (c24 märkta) till olika höjder (eller bredd, beror på hur man ser det) så att de kan tryckas in där emellan, ca 50 cm långa dvs samma lösning som klossar, fast 50 cm långa
Detta gjordes dubbelradigt (två reglar a 45 = 90 i bredd).
Blir nog bra, kan posta bilder sen om någon vill.
Och ja, fy vad krångligt skrivet det blev av mig... hoppas någon fattar något
Jag har som sagt tidigare fått hjälp här kring bärighet m.m.
Detta kan ses här om någon vill veta mer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/avlastning-behoevs.339087/
Nu blev lösningen att såga till 45-reglar (c24 märkta) till olika höjder (eller bredd, beror på hur man ser det) så att de kan tryckas in där emellan, ca 50 cm långa dvs samma lösning som klossar, fast 50 cm långa
Detta gjordes dubbelradigt (två reglar a 45 = 90 i bredd).
Blir nog bra, kan posta bilder sen om någon vill.
Och ja, fy vad krångligt skrivet det blev av mig... hoppas någon fattar något