Jag har problem med läckage från takets takkupa då rännan slutar på taket och svämmar över i rännan. Vattnet rinner sen på väggen eller ned på marken med stänk på väggen. Behöver en lösning där jag sammankopplar stuprör från takkupan ned på takets stupränna så det inte svämmar över vid skyfall. Finns det nån sån koppling?
Ska du koppla det mot hängrännan eller stupröret?
Är inte riktigt med på hur det ser ut? Kan du göra en skiss? Är det en ränndal som slutar i en vanlig hängränna vid takfoten? I så fall behövs kanske ett överspolningsskydd. Här är ett exempel, finns även vinklade.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...nEtw9GeIS1Dumw7pqI0it9W9i95rv2xBoCesgQAvD_BwE
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...nEtw9GeIS1Dumw7pqI0it9W9i95rv2xBoCesgQAvD_BwE
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Är det kanske hängrännan längs takfoten som svämmar över?
Det kan i så fall bero på att silen i omsvepet (från hängränna till stuprör) är igensatt av löv, björkhängen, kvistar osv.
Ta bort silen och ersätt med en sådan här lättrensad lövsil strax över marken:
Det kan i så fall bero på att silen i omsvepet (från hängränna till stuprör) är igensatt av löv, björkhängen, kvistar osv.
Ta bort silen och ersätt med en sådan här lättrensad lövsil strax över marken:
Fulkemisten skrev:
Ok. Som jag ser det har du tre alternativ.
1. Hade inte altandörren och fönsterpartiet varit där hade jag nog lett ned vattnet i ett suprör hela vägen ned till marken. Som det ser ut nu blir ju det svårt. Kanske fult att gå ut med en krök utanför nedre hängrännan också?
2. Annars är det väl bara att fortsätta ned med en krök, ett rakt rör och sedan en krök för utkast i hängrännan åt det håll vattnet ska rinna, se till att lämna plats under för flöde bortifrån andra delen av rännan bara.
3. Överspolningsskydd som jag länkade till. Eventuellt i kombination med lösning nr 2.
1. Hade inte altandörren och fönsterpartiet varit där hade jag nog lett ned vattnet i ett suprör hela vägen ned till marken. Som det ser ut nu blir ju det svårt. Kanske fult att gå ut med en krök utanför nedre hängrännan också?
2. Annars är det väl bara att fortsätta ned med en krök, ett rakt rör och sedan en krök för utkast i hängrännan åt det håll vattnet ska rinna, se till att lämna plats under för flöde bortifrån andra delen av rännan bara.
3. Överspolningsskydd som jag länkade till. Eventuellt i kombination med lösning nr 2.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom takkupans fasad är i liv med övriga fasaden är den bästa lösningen att leda stupröret från takkupan rätt ner till marken. Detta kräver dels en liten sväng runt gesimsen, dels att stupröret flyttas i sidled så att det kan passera fritt från alla fönster.