Idag har jag målat. Två komponents epoxifärg (Teknoplast HS 150), RAL 7010 är färgkoden. Detta är en tjock epoxifärg som funkar som primer och bygger på ordentligt. detta blev ett penseljobb. Planen är att sanda lite, spackla, slipa mera, sen spraylacka en sista omgång med samma epoxifärg.

iKJqofF.jpg

NGnAKxC.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
stigen och 5 till
  • Laddar…
Då var panelen bortplockad. Nu kan jag rengöra och byta ut kabeln så jag kan installera nya brytare sen.

hD75Lcm.jpg

3R6srUC.jpg

Den var inte alls så tung som jag trodde den skulle vara. Den är gjutjärn så jag hade förväntat mig något jag knappast kunde lyfta men den var ganska lätt.

LmicWOQ.jpg

Men se hur dålig färgmatchningen blev, trots det var så nära i affären. Det såg ju ganska nära ut först när jag målat tyckte jag, men när jag lägger delarna brevid varandra så blev det ju inte alls så bra... Men jag hade ju med delen ifråga till affären och jämförde och det såg rätt ut med färgkoden och allting. Kan jag ha varit för slarvig med att blanda färgburken innan jag doserade ut färgen och härdaren?
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Spacklar och slipar men man vet inte riktigt hur man ska göra nu då färgen inte matchar. Känns lite sunkigt.

Jag går också igenom kretsschemat och försöker få ett hum on hur det funkar. Såhär ser det ut millisekunderna efter man trycker in ON knappen (Ein). Det kommer sluta en krets som aktiverar ett relä i kontaktorn S1. När du tar bort fingret från knappen så bryts inte kretsen p.g.a. att den kretsen nu hålls sluten via en annan krets som slöts i S1 (15/16) och så länge det går ström genom kretsen hålls kontaktorn igång. OFF knappen (Aus) är en NC brytare, den är alltså sluten när inte intryckt och när du trycker på den så bryts kretsen som förser reläet med ström och kontaktorn slår av. De flesta nödstopp är av NC typ för det är säkrare. På detta vis kan inte maskinen heller starta av sig själv om t.ex. strömmen varit borta.

På bilden ser det ut som M1 är öppen men det är en sluten krets, det är ett motorskydd som slår ut vid överbelastning, samma för M2.

52iWDKC.jpg
 
DennisCA DennisCA skrev:
Spacklar och slipar men man vet inte riktigt hur man ska göra nu då färgen inte matchar. Känns lite sunkigt
Trist. Finns väl tre alternativ?
1. Stå ut med sunkigheten?
2. Måla allt i nya färgen?
3. Leta ny färg?

2-3 kostar ju en del mer pengar och mer jobb.
Nr 1 är billigast och går ju göra om vid senare tillfälle.
 
Jag har 1L färg så det bör räcka till hela maskinen så alternativ 2 kunde funka och jag har funderat på det.

Men jag tyckte den ljusare grå nyansen var finare än den mörkare också. Enligt en annan i Tyskland som målade sin Deckel med samma färgkulör som jag så fick perfekt matchning, hans färgaffär blandade i 60g vitt per kg. Men det var en helt annan färgtyp, polyuretanbaserad så inte sagt samma recept skulle funka här... Dom gav riktig jäkla fullservice, han skickade in en del åt dom och dom provmålade flera bitar och lät dom härda innan dom gjorde den slutliga färgmatchningen. På det viset fick dom det perfekt. Tyskar alltså.

Om jag inte gör något åt sadeln nu så det kommer aldrig bli målat igen, för jag kommer inte ta isär maskinen så här pass mycket igen om det inte är något fel. Men jag tror jag får helt enkelt sikta in mig på att lacka om hela maskinen till denna mörkare nyans, kanske inte allt på en gång, men de flesta delarna.
 
  • Gilla
Gøffe
  • Laddar…
Använd den felaktiga/mörkare färgen som första/andra lager och slutmåla med den ljusare då behöver du bara köpa några dl färg
 
Jag har tänkt på det men den här färgen går inte att köpa i mindre än 1l förpackning. Men det kanske ändå är värt det så får man det rätt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har tänkt på det men den här färgen går inte att köpa i mindre än 1l förpackning. Men det kanske ändå är värt det så får man det rätt.
Självklart!

Du har lagt så mycket tid och arbete på den här maskinen och åstadkommit ett fantastiskt resultat — självklart skall du måla den i den kulören du helst vill ha.
Surt med bortkastade (?) pengar på den redan köpta burken men jag tror att du kommer att vara missnöjd och ångra dig framöver om du använder "fel" färg.

Ser fram emot bilder på Deckeln i sina nya kläder.
//Ronnie
 
Nå jag var till affären igår och köpte förtunnare, ska vara något specialgrejs som är extra giftigt. Och enligt försäljaren är det väl så att det skulle vara en ren chansning att det där receptet med lite extra vitt i skulle matcha gamla färgen eftersom olika färgtyper reagerar olika på sådana receptändringar.

Den andra färgen i Tyskland var PU baserad medan detta är en epoxi av helt annan tillverkare. Så som det ser ut nu kommer jag väl att måla om hela maskinen i en lite mörkare kulör, fast det kommer ta sin tid. Känner inte för att chansa på en burk till.
 
Jag tycker den nya färgen ser bra ut!
Ingen kommer tacka dig för att du lade extra kronor på utseendet, lägg de pengarna på att få den mekaniskt perfekt istället!
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Idag har jag spacklat och slipat, hann börja maskera också och täckte över svetsen osv osv. men sen blev det dags att äta, och sen havererade låset i bakdörren. Och imorgon är det mors dag så vi åker bort, får se om jag hinner med nånting.

ExhNZOb.jpg
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 5 till
  • Laddar…
Du är ju ännu värre än jag;)............ man blir ju bara djupt imponerad av sådant.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt så mycket tid på den här så jag vill den ska bli så fin som jag kan få den. Det är ju ändå verktygsfräsarnas rolls royce.

Ikväll har jag målat. Tyckte det blev helt bra men då jag kollar på fotografierna så märker jag direkt att jag missat ett ställe....

3a8nVDW.jpg

Färgmatchningen är nästan perfekt då färgen är färsk, får se sen hur mycket mörkare den blir då den härdare.

Dqd4VYA.jpg

W7QMs9p.jpg

Nånting med sadeln så är lite off, lite väl mycket "orange peel" tror jag fenomenet heter. Kan hända kompressortanken började bli slut då jag målade där, har ingen fungerande tryckbrytare på den, så jag kör manuellt. Brukar va OK då jag har 100 liters tank.

wlwFA14.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Supersnyggt Dennis!
Vilket hästjobb du gör, hatten av!
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Jag målade faktiskt lite till igår, hittade några ställen som jag inte var nöjd med och kunde inte se på dom i flera års framtid så jag lackade om några delar igår och nu är jag tillräckligt nöjd. Nu ska färgen få härda i 7 dagar. Jag mottog också nya brytare, kablar och kabelskydd så jag kan börja på att installera kablarna för brytaren. Men jag vill inte montera några delar innan färgen har härdat helt.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.