Hej.
Jag vill gärna höra lite vad ni som haft solceller ett tag har att säga om hur det verkligen blev?
Fick ni den produktionen ni räknade med?
Har ni en väsentligt lägre elräkning?
Vad får ni betalt för att sälja överskott?
Vad kostade allt?
Skulle ni gjort något annorlunda med erfarenheten i hand?
Jag funderar själv på att skaffa och har ett hus och en ladugård där man skulle kunna få upp solpaneler. Men känner ingen som har paneler idag så är intresserad av att höra reflektioner från folk med erfarenhet. Återförsäljare är ju oftast överväldigande positiva och mindre realister när man kommer med frågor
Mvh K
Jag vill gärna höra lite vad ni som haft solceller ett tag har att säga om hur det verkligen blev?
Fick ni den produktionen ni räknade med?
Har ni en väsentligt lägre elräkning?
Vad får ni betalt för att sälja överskott?
Vad kostade allt?
Skulle ni gjort något annorlunda med erfarenheten i hand?
Jag funderar själv på att skaffa och har ett hus och en ladugård där man skulle kunna få upp solpaneler. Men känner ingen som har paneler idag så är intresserad av att höra reflektioner från folk med erfarenhet. Återförsäljare är ju oftast överväldigande positiva och mindre realister när man kommer med frågor
Mvh K
Vi har en elnätsansluten solcellsanläggning med installerad panelmärkeffekt ca 16 kWp.
Panelerna är inte mot optimalt väderstreck eller optimal uppvinkling, utan åt öster, väster, syd och takvinkel ca 11 grader.
Den rullar sedan juli 2015, och har nu producerat 48000 kWh.
Vi säljer överskottsströmmen och får per kWh:
0,60 kr, exkl. moms(av 7Hkraft som köper strömmen)
0,60 kr som skattereduktion av skattemyndigheten.
0,20 kr elcertifikat
0,05 kr nätnyttoersättning av elnätsbolaget
summa: 1,45 kr/kWh såld ström.
Den egenproducerade strömmen som vi själva egenförbrukar och inte går ut på elnätet, den är gratis.
Dvs ingen energiskatt eller moms betalas.
Har man en solcellsanläggning som producerar lika många kWh som man tidigare köpte per år, då egenförbrukar man vanligtvis ca 30 % av strömmen man producerar. Såvida man inte har apparater med stor ellförbrukning på sommaren.
Alltså, om man inte har (dyra)lagringsbatterier.
Tendensen är att monopol-elnätsbolagen kommer att fortsätta att skamlöst öka sina elnätspriser.
Panelerna är inte mot optimalt väderstreck eller optimal uppvinkling, utan åt öster, väster, syd och takvinkel ca 11 grader.
Den rullar sedan juli 2015, och har nu producerat 48000 kWh.
Vi säljer överskottsströmmen och får per kWh:
0,60 kr, exkl. moms(av 7Hkraft som köper strömmen)
0,60 kr som skattereduktion av skattemyndigheten.
0,20 kr elcertifikat
0,05 kr nätnyttoersättning av elnätsbolaget
summa: 1,45 kr/kWh såld ström.
Den egenproducerade strömmen som vi själva egenförbrukar och inte går ut på elnätet, den är gratis.
Dvs ingen energiskatt eller moms betalas.
Har man en solcellsanläggning som producerar lika många kWh som man tidigare köpte per år, då egenförbrukar man vanligtvis ca 30 % av strömmen man producerar. Såvida man inte har apparater med stor ellförbrukning på sommaren.
Alltså, om man inte har (dyra)lagringsbatterier.
Tendensen är att monopol-elnätsbolagen kommer att fortsätta att skamlöst öka sina elnätspriser.
Jag har haft min anläggning sedan november, kort tid således.
Men den producerar som utlovat även om min anläggning är liten. 5,5kw som max. Nu i maj ligger jag på knappt fem som max. Blir ju nog 5.5 i sommar. I april producerade (sålde) jag mer än vi köpte.
Vattenfall betalar bra för elen. Jag räknar med totalt ca 1,50kr/kwh
Med nuvarande takt är den återbetald på 10 år. Betalade runt 100 000 för den.
Tror dock det finns en hel del halvseriösa företag på marknaden. De jag löpte av gjorde ett antal matematiska modeller och moduleringar innan installlation.
Men den producerar som utlovat även om min anläggning är liten. 5,5kw som max. Nu i maj ligger jag på knappt fem som max. Blir ju nog 5.5 i sommar. I april producerade (sålde) jag mer än vi köpte.
Tror dock det finns en hel del halvseriösa företag på marknaden. De jag löpte av gjorde ett antal matematiska modeller och moduleringar innan installlation.
Tack för intressant info!A Arnodt skrev:
Hade inte riktigt tänkt på det där att den största förbrukningen oftast inte sker på sommaren när produktionen är som bäst.
Hur lång återbetalningstid har din anläggning om du skulle uppskatta?
En tanke jag har som jobbar inom fordonsindustrin och vet hur stor pushen är för elbilar på alla nivåer just nu är att elpriset och elskatterna borde skena i framtiden (om ingen tankar bensin om 10-15 år så kan man enkelt räkna ut att nya "livsviktiga" skatter kommer införas på el)
Därav känns det som en framtidssäkring att investera lite i solenergi idag.
Förvånansvärt bra betalt för elen tycker jag ändå.J kalle_k skrev:Jag har haft min anläggning sedan november, kort tid således.
När man börjar kolla runt lite om solenergi så fylls snabbt varenda sida på Internet med reklam från olika firmor som vill sälja paneler så kan tänka mig att det är hett just nu vilket säkert lockar en del oseriösa med.
Hur ser olika nätbolag på att köpa solel från privatpersoner? Elleverantör kan man ju välja som man vill men nätbolag är man ju fast med. Finns det nationella regelverk eller bestämmer varje nätbolag själva?
Mvh K
En solcellsägare kan sälja sin överskottsproduktion till det elhandelsföretag han finner lämpligast(är ofta det som betalar bäst).
Men oftast kräver då det elhandelsföretaget att man också köper sin nödvändiga ström av det elhandelsföretaget.
(De vill väl ha möjligheten att tjäna litet på sin kund också)
Solcellsanläggningsägaren är fri att sälja sin ström till vem han vill, och det behöver alls inte vara solcellsanläggningsägarens elnätsbolag, om det bolaget utöver att sälja elnätsöverföring också skulle sälja ström.
Vattenfall köper ström till 0,40 kr/kWh + spottpriset. Spottpriset är just nu ca 0,60 kr/kWh. Dvs man får 1,00 kr/kWh. Men Vattenfall ger det endast under första året, sedan endast spottpriset.
Men oftast kräver då det elhandelsföretaget att man också köper sin nödvändiga ström av det elhandelsföretaget.
Solcellsanläggningsägaren är fri att sälja sin ström till vem han vill, och det behöver alls inte vara solcellsanläggningsägarens elnätsbolag, om det bolaget utöver att sälja elnätsöverföring också skulle sälja ström.
Vattenfall köper ström till 0,40 kr/kWh + spottpriset. Spottpriset är just nu ca 0,60 kr/kWh. Dvs man får 1,00 kr/kWh. Men Vattenfall ger det endast under första året, sedan endast spottpriset.
Redigerat:
Och elnätsbolaget del i det hela då? Får man rabatter eller avgifter av dem?A Arnodt skrev:En solcellsägare kan sälja sin överskottsproduktion till det elhandelsföretag han finner lämpligast(är ofta det som betalar bäst).
Måste de tillåta att man säljer el över deras nät?
För tillfället är de fasta elnätsavgifterna +löpande nätavgifter hälften av elräkningen hos mig. Hade vart skönt om man kunde sänka den delen med.
Förbrukar man sin solel direkt så slipper man löpande nätavgift tänker jag men man blir väl aldrig av med de stora fasta nätavgiftera...
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vi har 8.7kw, långtifrån optimalt läge, förra året sålde vi mer el än vi köpte, vi använder 700-800kwh av vår producerade el, tyvärr! Och försöker hålla den så låg det bara går, tex laddar värmepumpen Vv på natten på sommar’n, och försöker tvätta/diska kvällstid, men våren så kräver huset värme även dagtid.
Kommer stt bygga ut anläggning med 3kw i rakt söderläge på nytt hustak på gården..
Kommer stt bygga ut anläggning med 3kw i rakt söderläge på nytt hustak på gården..
Så det är alltså bättre att sälja solelen och köpa sitt egna behov än att använda den själv? Detta p.g.a skatteavdraget då?H Husqvarna220Ac skrev:Vi har 8.7kw, långtifrån optimalt läge, förra året sålde vi mer el än vi köpte, vi använder 700-800kwh av vår producerade el, tyvärr! Och försöker hålla den så låg det bara går, tex laddar värmepumpen Vv på natten på sommar’n, och försöker tvätta/diska kvällstid, men våren så kräver huset värme även dagtid.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Enkel uträkning, får mer betalt för såld el..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vi har spotpris(45-50öre)+40öre+60öre på skatten, samt några ören för överföringsavgift samt nåt mer..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Lite synd att man måste täcka (en stor del av) sitt tak med de där fula solpanelerna för att låta någon annan betala en del av ens elräkning. Det hade varit smidigare om det räckt med att bara fylla i en blankett.