richardtenggren richardtenggren skrev:
Gällande trappan kanske man kan ha den öppen eller byta till en L-formad. Vilket kanske ger mindre korridorkänsla? Så man tar bort det rödmarkerade eller öppnar upp.
Får ursäkta de snygga skisserna.
Frågan är hur mycket korridorkänsla det blir, iom det blir förråd under trappan så blir det egentligen bara en dörr du ser på den väggen och sen badrum dörren på andra sidan, så det blir ju bara 1 dörrlängd korridor
En L trappa tar lite större plats känns det som och då hamnar uppgången i halldelen ,tycker inte alls om sådana lösningar där trappan börjar precis vid ytterdörren, får ju grus under fötterna eller blir blöt om man går in den vägen (obs trauma från barndomen ;))

Redigerat:
richardtenggren
Tänkte mer för att det blir en smal passage, en öppen trappa eller ett mindre förråd skulle öppna upp mer.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänkte mer för att det blir en smal passage, en öppen trappa eller ett mindre förråd skulle öppna upp mer.
Jo visst det skulle nog bli öppnare om man plockar bort den väggen så, men hur stor skillnad blir det egentligen? Jag får inte fram att det blir så stor skillnad i mitt huvud ;)

Så här ser det ut i dagsläget iaf, har gjort både andra plan och garage med
Har kvar det andra fönstret i sovrumet/kontoret på första plan då det är ju tänkt som kontor/hobbyrum när man väl kommit till rätta där uppe

Planritning av första våningen i ett hus med angivna ytmått för varje rum inklusive kök, vardagsrum och sovrum/kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av första våningsplan för hus med möblering, inklusive sovrum, kontor och garage.
Skapa konto

Ritning av ett garage med plats för två bilar, verkstadsyta och förvaring i anslutning.
Skapa konto

Får väl se med garaget när man fått offert på det men det är ju iaf någon jag tycker man borde ha, ett garage och en annan del med verkstad och förrådsdel

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
windestal
Jag förstår tanken med varsin klädkammare, men det blir mycket yta som förloras på det sättet, eftersom man då måste ha två "gångar/åtkomstytor". Föreslår att ni slår ihop dem till en gemensam, så får ni antingen mer plats till förvaring eller en rymligare känsla.

• Gilla
Ferrero och 3 till
  • Laddar…
Håller med Windestal, det blir för mycket dörrar i föräldrasovrummet. Hoppa över den där mellanväggen redan från början.

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Jag förstår tanken med varsin klädkammare, men det blir mycket yta som förloras på det sättet, eftersom man då måste ha två "gångar/åtkomstytor". Föreslår att ni slår ihop dem till en gemensam, så får ni antingen mer plats till förvaring eller en rymligare känsla.
Vi har tänkt tanken men jag vill ha en vägg och frugan vill ha öppet. ;)

Jag tycker man får ha två dörrar för att man ändå får ha två gångar.
Sen så blir takhöjden ungefär 1900 där väggen mellan trappan och badrummet är. Dock så kan man ha en dörr och garderober hela väggen.
Hur skulle ni löst inredningen i klädkammaren med en dörr in?:)

Jag hade behållt dubbla dörrar och valt att ha 700mm skjutdörrar :)

I o med snedtaket så känns det ändå som att det är det bästa sättet för att kunna utnyttja takhöjd/förvaring. Alternativet hade varit att ta bort fönstret i ena KLK men det hade inte blivit med förvaring ändå. Man ska ju ändå kunna gå där och skulle man tex ha garderober mot sovrummet så tror jag takhöjden i gången blir för låg? :thinking:

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag hade behållt dubbla dörrar och valt att ha 700mm skjutdörrar :)

I o med snedtaket så känns det ändå som att det är det bästa sättet för att kunna utnyttja takhöjd/förvaring. Alternativet hade varit att ta bort fönstret i ena KLK men det hade inte blivit med förvaring ändå. Man ska ju ändå kunna gå där och skulle man tex ha garderober mot sovrummet så tror jag takhöjden i gången blir för låg? :thinking:

Skjutdörrar kan såklart kolla på, dock så är jag tveksam mot sådana tänker bara hur mycket skit som hamnar där.
Från väggen till sovrummet till taket börjat luta så är det runt 90cm så det är ju inte så farligt med utrymme framför

Så jag tänkte med att ha 2 utrymmen får man 2 sådana här typ
https://pin.it/w2rg5ejo2wp7pt
https://pin.it/w3wrsdhqetii57

Men har man bara ett så får man garderober mot sovrummet och denna typ av lösning mot kattvinden
https://pin.it/fxbtgyzrwgdugy

En uppdatering här kan ju va kul, detta är ritningarna som är inlämnade till bygglovet

Ritningar för ett hus med olika rum och mått markerade, avsedda för bygglov.
Skapa konto
Arkitektritning av en bostadsplan med dimensioner och rumsmarkeringar, inlämnad för bygglov.
Skapa konto
Arkitektonisk ritning av ett husvisande sektion A-A och B-B med mått och vinklar för bygglov.
Skapa konto
Arkitektritningar av husfasader mot öster och söder samt separat garage, inlämnade för bygglov.
Skapa konto
Arkitektritningar av ett hus i två vyer: fasad mot väster och fasad mot norr, samt planerat garage.
Skapa konto

• Gilla
Johanx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.