mexitegel mexitegel skrev:
Ja, de fungerar som vanliga lampor tills du aktiverat finesserna.
Ok tack för svaret.
 
jag har en amazon alexa hemma, och det följde med en philips hue lampa..och den styr jag direkt från alexa utan nån app eller nånting...skulle trådfri funka så med?..med tanke på att dom funkar med philips brygga
 
Du behöver para ihop lampan med en gateway men sen kan du nog styra den via Alexa, funkar så med google ass iaf
 
Har inga Trådfri-prylar ännu, men jag bygger tak över altanen och tyckte detta skulle passa bra för att kunna skapa skön mysbelysning. Tänkte mig 12st downlights (GU10), men ser att man kan koppla max 10st till varje fjärrkontroll, hur gör ni när det är mer än 10st i en "grupp"?
 
DaErkiman DaErkiman skrev:
Har inga Trådfri-prylar ännu, men jag bygger tak över altanen och tyckte detta skulle passa bra för att kunna skapa skön mysbelysning. Tänkte mig 12st downlights (GU10), men ser att man kan koppla max 10st till varje fjärrkontroll, hur gör ni när det är mer än 10st i en "grupp"?
Reducerar antalet lampor till 10 ;)
 
DaErkiman DaErkiman skrev:
Har inga Trådfri-prylar ännu, men jag bygger tak över altanen och tyckte detta skulle passa bra för att kunna skapa skön mysbelysning. Tänkte mig 12st downlights (GU10), men ser att man kan koppla max 10st till varje fjärrkontroll, hur gör ni när det är mer än 10st i en "grupp"?
Du behöver en Trådfri Gateway och ytterligare en fjärrkontroll.
 
Har börjat titta lite på dessa från ikea och började fundera på om man kunde plocka ut "mottagern" för att bygga om så man kan anvä då den i en Eldosa eller liknande.

Någon som prövat det och kan dela med sig av erfarenheterna?

(Lånad bild)
 
  • Ikea Trådfri fjärrströmbrytare på förpackning, för möjlig ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Varför? Det finns ju shelly?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Varför? Det finns ju shelly?
Funkar dom tillsammans med ikea gateway mm?
 
Nej, men man kopplar enkelt ihop både trådfri och shelllyn med tex Home assistant.

Orkar man inte det så är shellyns app ljusår bättre än trådfri.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Har börjat titta lite på dessa från ikea och började fundera på om man kunde plocka ut "mottagern" för att bygga om så man kan anvä då den i en Eldosa eller liknande.

Någon som prövat det och kan dela med sig av erfarenheterna?

(Lånad bild)
Det finns folk som sågat isär, tagit ut inkråmet och stoppat i egen låda, ja. Dito har gjorts med Plejd. Går att göra givetvis men man måste veta vad man gör för att det ska vara säkert.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, men man kopplar enkelt ihop både trådfri och shelllyn med tex Home assistant.

Orkar man inte det så är shellyns app ljusår bättre än trådfri.
Ok det låter lovande, home assistant = Google home eller finns det någon annan?
 
lite ny på Trådfri men har börjat med gateway och ett gäng lampor och uttag. Hittade i appen att man kunde ställa in tider för tända/släcka. Någon som har mer koll om det finns/går att ställa in som ett astrour? alltså tända automatiskt vid skymning och släcka vid gryning..
 
Nej, det går inte att ställa in som astrour. Det är den största begränsningen med Trådfri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.