D daVinci skrev:
Möjligen skulle diskussionen bli mer givande och konkret om man formulerar om frågan enligt:
* Var skall övergång mellan fiber och luft gå?

Att den skall gå någonstans lär en majoritet kunna hålla med om.

* Ska den gå i basstationen för xG, Wifi, Wimax?
* Ska den gå i hemmet i en wifi accesspunkt?

De som kan invända är väl de som:
* förordar xDSL.
* inte använder mobiltelefoner, surfplattor, laptop mm.
* kanske går att sammanfatta dessa med de som förordar kopparaccess hela vägen.
Till stationära prylar så kör man givetvis kabel hela vägen.
Stationära prylar är tex ATV, tv-spel, NAS, IP-kameror, laptop (som används stationärt), TM, TT, med flera vitvaror, mm.

Trådlösa prylar är tex smartphone, laptop (som inte används stationärt), robotgräsklippare, mm.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Koppartråden är främst utbytt mot fibern. Trådlöst är och kommer troligtvis förbli ett komplement till den fasta infrastrukturen. Vårt behov av bandbredd kommer enbart att öka, hur tror du det kommer bli ifall alla ska sitta på mobila bredband med allt inkopplat?
Alla kommer inte sitta med fiber eller på mobilt bredband, så det kommer nog gå aldeles utmärkt att leva sitt vanliga liv.
 
D daVinci skrev:
Teknikutveckling får du bara om du och andra är beredda att avstå konsumtion och betala för den. Den är allt annat än gratis.


Och här är det skeptikerna till trådlös access du talar om?
Det jag menar är att fiber kommer vara lika självklart som el och vatten i framtiden, det är det enda medium som kommer ha kapacitet för framtidens, och för all del, dagens tjänster. Det kommer vara en ickefråga.
 
L
D daVinci skrev:
Valet mellan omvandling i basstation eller hemmet handlar om kostnad, omak mm för kabeldragning.
Jag tycker denna formulering saknar det väsentligaste som ständigt återkommer i fiberförespråkarnas inlägg. Hur ska den luftburna bandbredden räcka till? Alla kända metoder, cellplanering, olika frekvensband, moduleringstekniker etc. kommer vara underlägsna en fiberanslutning i hemmet för all framtid. Om databehovet är ständigt ökande, kommer det vara väldigt oekonomiskt (kapacitetsmässigt) att låta hushåll med stationära produkter konkurrera med t.ex. självkörande fordon som är uppkopplade och levererar stora datamängder. Behovet och nyttan med datainsamling kommer sannolikt bara att öka.

Att dra kablar kan vara problem i äldre hus om man får fiberkonverter på fel ställe helt klart. Men alla kablar måste ju inte dras samtidigt det går att planera in tomrör här och var vid ev. renoveringar för framtida behov så man slipper utanpåliggande dragningar. Ett smakfullt välplacerat infällt nätverksuttag i en vägg kan väl knappast störa en person som bara använder trådlös uppkoppling (och ogillar sladdar) ?
 
Raskus Raskus skrev:
Det jag menar är att fiber kommer vara lika självklart som el och vatten i framtiden, det är det enda medium som kommer ha kapacitet för framtidens, och för all del, dagens tjänster. Det kommer vara en ickefråga.
Så mobila enheter kommer inte existera i framtiden menar du? Kommer du t.ex inte kunna kolla youtube eller playtjänster på din mobil om du inte sitter hemma i ditt hus och har fiber. Det är väl isf ett steg bakåt tänker jag om alla tjänster blir så krävande att man måste sitta vid en fast lina.
 
körde för övrigt igång mitt mobila bredband från telia idag. Fri surf, 10mbit, en tjänst för oss blivit blir av med kopparledning. (de hade ett på upp till 60mbit också). Än så länge får jag säga att det verkar funka bättre än adsl. Känns snabbare!
Men visst, det går säkert inte jämföra med fiber. Men det gjorde mig iaf lite mindre övertygad om att jag behöver fiber :rofl::oops:
 
hsd
Du behöver inte dra kablar kors och tvärs i hela huset, kör wifi och wi-fi förlängare om det behövs
Jag har mellan 80 och 130 Mbit/s i vårt 320 kvm:s hus med 2 förlängare
Dock har jag valt att köra tvboxen via kabel men även den går att köra via wi-fi
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Så mobila enheter kommer inte existera i framtiden menar du? Kommer du t.ex inte kunna kolla youtube eller playtjänster på din mobil om du inte sitter hemma i ditt hus och har fiber. Det är väl isf ett steg bakåt tänker jag om alla tjänster blir så krävande att man måste sitta vid en fast lina.
Ingen som säger att mobila enheter kommer försvinna. Snarare tvärtom, det kommer öka. Därtill behövs en infrastruktur som är stabil, driftsäker och har en nästan oändlig kapacitet.
 
men om du sitter på bussen tänker jag? Eller på tältsemester i tiveden
 
5
Förstår faktiskt inte varför man överväger att jämföra det.
Vill man ha det stabilt så väljer man fiber, annars inte.
Fiber är störningsfritt, radiovågor är inte det.

( om vi pratar om det i sin allra enklaste form utan priset)
 
5 50procent skrev:
Förstår faktiskt inte varför man överväger att jämföra det.
Vill man ha det stabilt så väljer man fiber, annars inte.
Fiber är störningsfritt, radiovågor är inte det.
Störningsfritt är väl att ta i? Har hört historier om kablar som ligger 10cm under jord eller t.o.m ovan jord. Då räcker det med ett lite tyngre fordon i tjällossning så är kabeln av
 
L
Ö öringen skrev:
Fri surf, 10mbit
Ja det är tydligt att du inte har koll på läget... m = Milli, M = Mega. Men du får väl hosta upp mer pröjs senare helt enkelt, det är upp till dig.
 
Ö öringen skrev:
men om du sitter på bussen tänker jag?
Ja?

Jag älskar min surf på min mobil. Snabbt och rappt. Men hemma där vi har flertalet stationära/mobila enheter som är anslutna till nätverk, där älskar jag min fiberanslutning.

Det ena utesluter inte det andra.
 
L Lenza skrev:
Ja det är tydligt att du inte har koll på läget... m = Milli, M = Mega. Men du får väl hosta upp mer pröjs senare helt enkelt, det är upp till dig.
Nä, ingen koll på läget. Det är därför det är så svårt att övertyga mig ;)
 
hsd
Dålig kopparkabel och eftersatt underhåll gör ofta att adsl inte fungerar så bra, microavbrott och packetloss trasslade för mig när jag hade vdsl 60 Mbit/s, vissa tjänster var man tvingad att logga in flera gånger på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.