G gusu skrev:
Är Du övertygad?
Eller är det ingen ide med fiber?
Är också skeptisk!
Nej, jag är inte helt övertygad än.
 
  • Gilla
gusu
  • Laddar…
Joxaren Joxaren skrev:
Sedan är det god företagsekonomi att betala för det man behöver NÄR man behöver det. Inte för att man kanske kommer att behöva det.
Varje dag med en krona sparad...
Lite så känner jag också. Att betala 24000 idag för något jag ev. kommer behöva i framtiden känns inte rätt i magen. Då betalar jag faktiskt hellre lite mer om den dagen kommer när jag måste ha fiber, vilken ingen om jag förstår det hela rätt kan säga med säkerhet att den gör. Och ansluta sig i efterhand antar jag är helt möjligt eftersom många redan idag avstår, och fiberleverantörerna troligen inte säger nej till nya kunder, bara de får betalt.
 
harry73
Ö öringen skrev:
Nej, jag är inte helt övertygad än.
Det där med att kunna flytta fiberdosan är en bra punkt. Problemet är att man själv inte kan ta bort dosan från fiberledningen, så det är viktigt att tänka igenom var den passar bäst, och se till att fiberledningen är lite längre än vad som behövs, då borde du ha lite spelrum att ta bort den och få ett nytt ytskickt bakom den eller vad du nu vill göra.

Har du krypgrund, kan det vara en ide att gräva ett tomrör ditt (från utanför huset till krypgrunden, och montera fiberdosan där, eller dra fiberslangen till lämplig plats i huset därifrån (t ex ditt mediaskåp)
 
harry73 harry73 skrev:
Det där med att kunna flytta fiberdosan är en bra punkt. Problemet är att man själv inte kan ta bort dosan från fiberledningen, så det är viktigt att tänka igenom var den passar bäst, och se till att fiberledningen är lite längre än vad som behövs, då borde du ha lite spelrum att ta bort den och få ett nytt ytskickt bakom den eller vad du nu vill göra.

Har du krypgrund, kan det vara en ide att gräva ett tomrör ditt (från utanför huset till krypgrunden, och montera fiberdosan där, eller dra fiberslangen till lämplig plats i huset därifrån (t ex ditt mediaskåp)
Vi har torpargrund, men den är mycket låg(30-40cm typ) och inte möjlig att krypa i.
 
Fairlane
Ö öringen skrev:
Och ansluta sig i efterhand antar jag är helt möjligt eftersom många redan idag avstår, och fiberleverantörerna troligen inte säger nej till nya kunder, bara de får betalt.
Ja, betalar man så borde det i normalfallet vara möjligt att ansluta i efterhand. Beroende på hur det är byggt och hur det ser ut så kommer dock kostnaden variera. Ska 10 hus anslutas samtidigt så får de dela på kostnaden för grävning etc. Är det ett hus som ska anslutas så får de ta hela den smällen själv vilket lätt kan överstiga 100', vilket i sin tur gör att fiberbolagen säger nej eftersom folk inte vill ta den kostnaden.
 
Mats-S John Smith skrev:
Unlimited together
350 kr/mån, obegränsad datamängd ... oslagbart :)
Något sådant abonnemang verkar inte finnas på tele2 hemsida.
 
A Andy78 skrev:
Något sådant abonnemang verkar inte finnas på tele2 hemsida.
Det han syftar på är mobilabonnemang unlimited. Inte mobilt bredband.
 
T Tut skrev:
En viktig skillnad är att hastigheten på det mobila är en teoretiskt maxhastighet. Det är den hastighet det finns kapacitet för om alla förhållanden är optimala. Det är de ju aldrig...
Ett 10 megabit fiber däremot, ger alltid exakt eller mycket nära 10 megabit.

Är ni på något sätt bundna till Telia? Vi betalar 269 för 100/10 hos Bahnhof, och det fanns många varianter att välja på.

Ni vet inte om Telia kommer att införa en surfgräns på det mobila. Rätt som det är dimper det kanske ner ett meddelande om avtalsförändring och en begränsning på 10 GB /månad. Klart att man inte vet vad som händer med fiber-abonnemanget heller men historiskt har ju "riktiga" bredbandsabonnemang varit lite mer stabila i fråga om prissättning och villkor.
Jag har fiber genom svenska stadsnät som är uppköpt av telia tydligen, dem hade fått högre omkostnader och nu har dem höjt avgiften till leverantörerna med 100kr... så det är inte fastpris på fiber heller tyvärr
 
Z Zakalwe skrev:
Att avstå fiber 2019 för 4G är som att avstå kommunalt avlopp 1950 för att man har utedass :giggle:
Min granne på landet har utedass, det fungerar fin fint fortfarande...:)
 
P
Att tacka nej idag är som att inte skaffa elektricitet för 100 år sedan. "klarar mig bra med stearinljus"

Lite oansvarigt mot framtidens befolkning/invånare. Synd att vissa är så egensinniga och tänker bara på sitt egna.

Jag är glad att någon förr i tiden grävde ner elkabeln till vårt hus så man slipper luftledning...
Så gör någon i framtiden glad
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Att tacka nej idag är som att inte skaffa elektricitet för 100 år sedan. "klarar mig bra med stearinljus"

Lite oansvarigt mot framtidens befolkning/invånare. Synd att vissa är så egensinniga och tänker bara på sitt egna.

Jag är glad att någon förr i tiden grävde ner elkabeln till vårt hus så man slipper luftledning...
Så gör någon i framtiden glad
Vad har man för "ansvar" menar du?
 
L
Ansvaret för fiberutbyggnad är utallokerat ifrån Staten på olika aktörer. På den allra lägsta ansvarsnivån är det enskilda hushållet som ska fatta ett beslut. Varje gång ett hushåll avstår fiber misslyckades Staten.

Alternativet till rådande modell är ett hårdare system där fastigheten tvingas på fiber. Det är säkert mycket bättre sätt för Staten att upp nå sitt mål på. Men många kommer känna sig överkörda.

Ansvaret för den enskilde fastigheten är således att ta reda på information om fiber och fatta rätt beslut.
 
Trots allt så hamnar vi inom en normalnivå att 80-85% av fastigheterna kommer att ha fiber om 2-3 år när även IP-Only kommit ifatt med sina projekt och även Zitius anslutit fiber på landsbygden. I tätorterna pågår anslutning kontinuerligt med xx-antal varje år i eftermarknadsprojekt. Ser man det historiskt är det fantastiskt att på 20 år byggt upp en ny infrastruktur som ersätter det 130-åriga kopparnätet.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Ansvaret för fiberutbyggnad är utallokerat ifrån Staten på olika aktörer. På den allra lägsta ansvarsnivån är det enskilda hushållet som ska fatta ett beslut. Varje gång ett hushåll avstår fiber misslyckades Staten.

Alternativet till rådande modell är ett hårdare system där fastigheten tvingas på fiber. Det är säkert mycket bättre sätt för Staten att upp nå sitt mål på. Men många kommer känna sig överkörda.

Ansvaret för den enskilde fastigheten är således att ta reda på information om fiber och fatta rätt beslut.
Om staten har ett ansvar så är det bara reglera det så att staten drar fram det till alla, sen är det valfritt att ansluta sig, då kan det ju knappast vara ett problem?
 
A AndersS skrev:
Trots allt så hamnar vi inom en normalnivå att 80-85% av fastigheterna kommer att ha fiber om 2-3 år när även IP-Only kommit ifatt med sina projekt och även Zitius anslutit fiber på landsbygden. I tätorterna pågår anslutning kontinuerligt med xx-antal varje år i eftermarknadsprojekt. Ser man det historiskt är det fantastiskt att på 20 år byggt upp en ny infrastruktur som ersätter det 130-åriga kopparnätet.
Jupp. Dessutom infrastruktur med praktiska mått mätt obegränsad bandbredd och immun mot elektromagnetiska störningar (då fiber inte är ledande). Det blir samma story som med andra "nymodigheter" som elektricitet, kommunalt vatten/avlopp osv....majoriteten hakar på, vissa gör det inte.

Personligen ser jag kostnaden på 10-20000:- för fiberinstallation som ett piss i Missisippi. Som vissa sa, det höjer inte längre fastighetsvärdet om det finns utan det sänker om det inte finns. Det räknas som "vanlig standard" att ha fiber indraget.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.