Sitter och tittar på fakturan från vattenfall och undrar om inte elen blivit snordyr det senaste, eller är det jag som sitter på taskigt avtal?

Vore kul om ni kunde lista vad ni har för elpriser.

Årsavgift 3464kr
Elöverföring 27,20 öre / kWh
Energiskatt 34,70 öre / kWh
El 57,58 öre / kWh
Elcertifikatskostnad 6,24 öre / kWh

Min senaste faktura (januari) var på 2814kr och debiterad kWh var 1511kr vilket ger ett elpris på 1.86kr / kWh

Januari var dyr. Lite vatten i magasinen och kallt.

Jag hamnade i liknande situation. Glömde binda mig på ny tid i höstas och kör på rörligt nu för att binda när/OM det blir lägre... Tror jag har 67 öre för elen. Pengarna rullar iväg ..

Rörligt är i princip alltid billigast.

Har inte specat med vår räkning var på 2400kr.
Inkl värme varmvatten och hushållsel. Vi är 4st,200kvm. Direktel + luft/luft.

Jag har råkat göra ett litet excelark som jag fyller på vid varje elräkning. Har också lagt till en datarad för månadsmedeltemperaturen för SMHIs närmsta väderstation. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det egentligen, men det är väl för att kunna ha lite underlag för att kunna se vad ett "bra" elpris är i framtiden. Blev lite negativt överraskad att det inte var större skillnad på anvisningsavtalet och det nya avtalet men om det var extra höga elpriser i januari så kan det ju vara en förklaring.

På den här länken kan man hitta SMHIs karta över väderstationer där man kan ladda ner månadsmedeltemperaturer.
https://www.smhi.se/klimatdata/mete...param=airTemperatureMeanMonth,stations=active

Excelark med elräkningsdata och månadsmedeltemperaturer.

Klaugust Klaugust skrev:
Jag har råkat göra ett litet excelark som jag fyller på vid varje elräkning. Har också lagt till en datarad för månadsmedeltemperaturen för SMHIs närmsta väderstation. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det egentligen, men det är väl för att kunna ha lite underlag för att kunna se vad ett "bra" elpris är i framtiden. Blev lite negativt överraskad att det inte var större skillnad på anvisningsavtalet och det nya avtalet men om det var extra höga elpriser i januari så kan det ju vara en förklaring.

På den här länken kan man hitta SMHIs karta över väderstationer där man kan ladda ner månadsmedeltemperaturer.
[länk]

[bild]
Du har alltså "råkat" göra ett excelark? :crysmile: jag jobbar mycket med Excel, men råkat, det har jag aldrig gjort :crysmile:

Jag har också råkat göra ett excelark med elpris. Diagrammet visar årsmedelpriset viktat efter en schablon för de olika månaderna. Den andra linjen är till vilket pris det gick att binda elpriset för ett år. Så om den blå linjen ligger högre än den orangea gör ett år tidigare i diagrammet hade det lönat sig att binda. I något läge tröttnade jag på att fylla i priset man kunde binda för. Jag delar uppfattningen att priset gått upp. Det är nästan lika högt som det var 2010.
Diagram över elpriser med en blå linje som visar årsmedelvärdet och en orange linje för bundet pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Vi hade kall Januari, 1540kwh, 900kr från nätägaren, alltså alla skatter samt elnätsavgiften, och 940kr från Elhandlaren, 1.19kr/kWh, men tycker inte man ska räkna med fasta avgiften i elpriset

Leeten Leeten skrev:
Du har alltså "råkat" göra ett excelark? :crysmile: jag jobbar mycket med Excel, men råkat, det har jag aldrig gjort :crysmile:
Man råkar väl egentligen göra allt som inte är heeelt nödvändigt (nödvändigt ur utomståendes ögon då)
”Älskling, jag råkade köpa en ny överhandsfräs idag, det bara hände!”

Redigerat:
T
558 kWh Januari. 1180 kr all inclusive, med utsikt över Google och Facebooks serverhallar.

Så 2,11 kr / kWh, då inräknas årsavgift (det är ju så kostsamt att låta ström passera genom näten) de heliga certifikaten, elskatterna samt momsen som jag som privatperson inte kan dra av.
Jag kan ha glömt nån avgift eller skatt men det är totalen av mina två fakturor med växtvärk.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/

Som synes har 2019 börjat olycksbådande. För elkunderna blir det dyra tio jobb i Kiruna.

2681kwh i Januari, 4700:-..

Vi har vattenfall som el lev, vi har idag 61.75öre/kWh, med bytesrätt, hur ser priserna ut över året? Tänkte om det brukar sjunka mot vår/sommar och man ska använda bytesrätten..

Fastprisavtalan varierar inte beroende på årstid. De rörliga priserna blir lägre på sommaren.

Cheesen
Idag betalade jag räkningen för stugan och huset...
I stugan där jag har vattenfall som leverantör blev det:
2,029kr/ kwh totalt. varav 80 öre är elhandel, elcertifikat, spotpåslag och moms.

I huset där vi har bodens energi och telinet blev det:
1,134kr/kwh varav 46 öre är elhandel och moms. Har ingen spec på elcertifikat på någon av dessa fakturor men det borde ju vara inbakat i elhandelspriset?

Som jämförelse kostade fjärrvärmen:
0,729 kr/kwh Där är det den fasta avgiften som drar upp priset för mars månad... hade i det närmaste samma förbrukning av värmen som av hushållselen.

Om den globala uppvärmningen fortsätter i den takt som det verkar så kommer jag att få tänka om med husets uppvärmning på en tio-tolv år... Enbart direktel blir vårt billigaste alternativ under 8 - 9 månader om året just nu. värmepump har för hög anläggningskostnad för att bli priseffektivt då man har låg förbrukning för uppvärmingen. Att ha byggt ett energieffektivt hus har sina nackdelar också:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.