Nyfniken Nyfniken skrev:
Får man skruva upp en kabelkanal med enkelisolerade ledare i? Finns det plastskruvar till det?
Schneider har speciella skruv till detta. Tror att de heter något med tks-is men är inte helt säker på beteckningen
 
S Skral skrev:
Frågan är vad som skulle hända... Om han får en "prick" eller liknande känns det rimligt, men om det mer eller mindre skulle förstöra en ung killes karriär känns det väldigt tveksamt.

Om han varit otrevlig eller inte gått med på att riva fakturan hade det känns solklart. Nu har han hela tiden varit trevlig och velat komma tillbaka och åtgärda felen (men jag ville inte ha tillbaka honom i badrummet eftersom han verkar sakna kompotens). Att firman inte ska vilja åtgärda felen verkar också vara en förutsättning för att man ska anmäla till ESV enligt deras hemsida, se nedan.

"
På ESV hemsida står det också...

Vid omedelbar personfara

Om du upptäcker brister som är så allvarliga att det finns en omedelbar personfara, en redan skedd elolycka eller en pågående brottslig handling, ska du istället ringa 112.

https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-elanlaggning/

Varför ska vi ha en ellagstiftning om den inte efterföljs. Ska såna här tomtar få gå lösa?
Hur många andra konstiga installationer ska han få göra innan nån stoppar honom?
 
  • Gilla
mrKornelius och 1 till
  • Laddar…
B Besiman skrev:
På ESV hemsida står det också...

Vid omedelbar personfara

Om du upptäcker brister som är så allvarliga att det finns en omedelbar personfara, en redan skedd elolycka eller en pågående brottslig handling, ska du istället ringa 112.
  • Polisanmäl olagligt elinstallationsarbete
    Om du upptäcker olagligt elinstallationsarbete ska detta polisanmälas.

[länk]
Känns ju som installatören visste om bristerna i installationen då du fick fakturan makulerad så enkelt.

Har du kollat upp firman på ESVs sida, vad får firman göra för installationer?
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
D
Om den elinstallationen hade dödat någon i din familj eller hos näste person som anlitar, hade du då skrivit en dålig recension på hans hemsida också? :rolleyes:
 
sysmali
Känns som alla tror att det är TS själv som skapat denna "dödsfälla" ?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eeh? Nu är du väll ändå ute å cyklar?

För att få lägga enkelisolerade ledare i en kabelkanal så gäller det att det inte går att öppna kabelkanalen utan verktyg.

En gummikabel får normalt sett inte dras i någon kabelkanal.



Eeh? Så du menar att det ska vara en gummikabel mellan anslutningsdosan och vägguttaget? Det är den kabeln som diskuteras i tråden.
En gummikabel får visst dras i en kabelkanal !!!! Visa mig motsatsen....
Och JA jag menar att man använder en gummikabel, som döljs i en kabelkanal tejpad på väggen.

Självklart menar jag att man INTE skall använda använda enkelisolerad i vanlig kabelkanal.

Men om man använder gummikabel så är denna en anslutningskabel, och inte fast anlagd, kabelkanalen är då inte längre en elektrisk del (gummikabeln har dubbla isoleringsskikt), Du behöver då inte skruva fast kabelkanalen i väggen.
På änden av gummikabeln fäster du en IP-klassad stickpropp, eller ansluter den fast i dosen med hjälp av dragavlastning.

Installationskabel är enkelledare och tål inte att den rör sig då kan den gå av, därför kräver en installationkabel som monteras i kabelkanal att kabelkanalen skruvas gast, detta krav har du inte på en anslutningskabel som innehåller ledare som är fintrådig.
 
Man brukar väl inte använda gummikabel i en fast installation mellan en kopplingsdosa och ett fast monterat vägguttag?
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Man kan ofta se gummikabel i fasta installationer i krävande miljö. Som stall, industrikök mm
 
Från anslutningsdosan till fasta vägguttaget är det en fast förläggning.
Gummikabel användas inte i fast förläggning mellan två fasta enheter (förutom som anslutningskabel).
En installationskabel kan bestå av två eller fler enkelledare, men en installationskabel kan även bestå av två eller fler fåtrådiga ledare tex FQQ, FQLQ.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Man kan ofta se gummikabel i fasta installationer i krävande miljö. Som stall, industrikök mm
Då ser man oftast på felaktigheter om det inte är anslutningssladd mot fasta installationen av någon stationär förbrukare.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Man kan ofta se gummikabel i fasta installationer i krävande miljö. Som stall, industrikök mm
Ja men bara som anslutningskabel mellan tex kopplingsdosa och maskin.

Förövrigt så ska/bör installationskabel i lantbruk vara skyddade mot gnagare mm
 
Nu har TS fått många tips. Inklusive att polisanmäla killen m.m.

Jag är övertygat om att grabben "elektrikern" har fått sig en läxa...
 
C claesborjesson skrev:
På änden av gummikabeln fäster du en IP-klassad stickpropp, eller ansluter den fast i dosen med hjälp av dragavlastning.
Alla stickproppar har någon typ av kappslingsklass.

Ett vanligt IP44-uttag (likt den TS har) är bara IP44-klassad så länge som ingen stickpropp är ansluten samt alla lock stängda, så fort någon stickpropp sitter i så sjunker IP-klassningen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S Skral skrev:
Enligt elektrikern är det så i alla fall... Hur mycket det nu är värt! Men jag har googlat lite på hur det ska se ut och vårt elskåp har bara en huvudbrytare och automatsäkringar vad jag kan se.

Vad tror ni om följande lösning:
Han får rabattera fakturan rejält (han satte även in andra eluttag i andra rum som han måste få betalt för, även om de också var riktigt slarvigt gjorda) och sen får jag själv åtgärda tätskiktet med silikon. Sen anlitar jag nån annan elektriker som sätter in JFB...
1. Jag vill inte upplevas som tjatig. Kan du tänka dig fota hela elcentralen? Det är kanske en JFB där eller åtminstone plats för en?

2. Jag skulle spruta in en vanlig
Tätningsmassa i hålen mha en spruta.

https://www.alfix.com/se/tatskiktsmassor/2k-tatningsmassa

 
Redigerat:
S
A Atom skrev:
1. Jag vill inte upplevas som tjatig. Kan du tänka dig fota hela elcentralen? Det är kanske en JFB där eller åtminstone plats för en?

2. Jag skulle spruta in en vanlig
Tätningsmassa i hålen mha en spruta.

[länk]

Elektrisk säkerhetsutrustning med brandvarnare, grupperingslista och säkringsskåp med automatsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.