Hej.

Håller på och gjuta plintar till ett staket. Första gången jag gjuter plintar. Har gjort som man bör (tror jag) , men upptäcker nu efter att betongen brunnit ett dygn när jag skulle ta bort pinnarna under stolpskon att de glappar lite. Känns ju inte jättebra och jävligt tråkigt för vill verkligen inte göra om allt.

Så min fråga är:

1) Gör det något att det glappar lite ?
2) Kan man göra nått åt det? Gjuta fast dem med mer betong o.s.v?

Det är dessa stolpskorna jag använt: https://www.byggmax.se/justerbar-stolpsko-p238612

Mvh/Mattias

J
Är det "pinnen" som glappar mot betongen eller är det skon som glappar mot pinnen? Tänkte om du missat att dra åt muttrarna på skon

D Daniel 109 skrev:
Den stolpskon är väl avsett för att kombineras med avsedd plint, inte för ingjutning. De här är för ingjutning.

[länk]

[länk]
Ja det är klart det är så.. Åhhh, blir så trött på mig själv.. jaja, man lär sig så länge man lever..

Så helt enkelt skruva upp dessa , borra upp hålet lite , i med ankarmassa och sätt ner en korrekt stolpsko, är jag på rätt sida av vägen och cyklar då?

Mvh/Mattias

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
T TMatt skrev:
Går att lösa med ankarmassa.
[länk]
Tack, det får det bli.. tur att jag bara hunnit gjuta 5 av 18 plintar :D

J Jotsat skrev:
Är det "pinnen" som glappar mot betongen eller är det skon som glappar mot pinnen? Tänkte om du missat att dra åt muttrarna på skon
Nä jag har som mannen i inlägget senare sa köpt fel typ av stolpsko.. suck.. bara att göra om, göra rätt ;)

8_238100_1_1.jpg
Denna typ av stolpsko brukar inte heller bli så stabil, då pinnen kan flexa, trots att den är fastgjuten ordentligt.

Jag föredrar H modellen som får två fästpunkter både i staketstolpe och betongen.stolpsko-plus-90x90-mm-h__0e79c7b4-5c48-4a6a-a55d-9028e8588403.jpg

thomas33 thomas33 skrev:
[bild]
Denna typ av stolpsko brukar inte heller bli så stabil, då pinnen kan flexa, trots att den är fastgjuten ordentligt.

Jag föredrar H modellen som får två fästpunkter både i staketstolpe och betongen.[bild]
Nice.. men dom verkar kosta 250 spänn styck.. kan det verkligen stämma?

M mathor skrev:
Nice.. men dom verkar kosta 250 spänn styck.. kan det verkligen stämma?
Köp två plintjärn istället så kommer du ned i kostnad.

F fridde skrev:
Köp två plintjärn istället så kommer du ned i kostnad.
Plintjärn var ingen dum ide, men hur fixerar man dem på en bra höjd? en lång skruv igenom ett av hålen och två träbitar under??

Skruva i en bit 45x95 mellan plintjärnen med anpassad längd så du får rätt höjd bara. Sen är det bara att skicka ner dem i betongen och vibba.

• Gilla
Happy75smile och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.