tommib
Jag vet inte om det var riktat till mig men routrar med ett publikt WiFi förekom som produkt för några år sedan. Vitsen var att man var medlem i klubben och fick tillgång till alla andras WiFi genom att själv dela ut sitt eget med en speciell router.

Jag tror, med betoning på tror, att det är mer sannolikt att ev framtida meshnät kommer baseras på WiFi snarare än 5G av rent legala skäl (lättare att ha produkter som delar ut WiFi än att hålla på med allokerade frekvenser i produkter som står hemma hos konsumenter). Juridiken kan dock ändras.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ethernet till Chromecast
Finns det trådad chromecast???
 
tommib tommib skrev:
Jag vet inte om det var riktat till mig men routrar med ett publikt WiFi förekom som produkt för några år sedan. Vitsen var att man var medlem i klubben och fick tillgång till alla andras WiFi genom att själv dela ut sitt eget med en speciell router.

Jag tror, med betoning på tror, att det är mer sannolikt att ev framtida meshnät kommer baseras på WiFi snarare än 5G av rent legala skäl (lättare att ha produkter som delar ut WiFi än att hålla på med allokerade frekvenser i produkter som står hemma hos konsumenter). Juridiken kan dock ändras.
Ja man kan ju koppla även telefonin i mobilen över wifin men får då inte med t.ex. 112 vilket i en akut situation kan ge problem så har avstått från den funktionen
 
A AndersS skrev:
En intressant fråga, kommer vi att få 5G stöd i våra routrar på samma sätt som wifi i våra hem? Här är jag definitivt inte påläst men läste om dessa tankegångar tidigare, dvs nyttjar befintlig hemmafiber.
Finns en del sådana tankar. Men det är 5G som ersättare för WiFi i så fall, då wifi har ett antal nackdelar. Det är då din 5G och bara din (om inget delnings initiativ liknande Fon uppkommer).
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Finns det trådad chromecast???
Antingen så köper man Googles nätaggregat som innehåller ett Ethernetuttag, eller så köper man en USB tetheringsladd som gör att man kan ansluta ett externt USB-uttag för Ethernet. Detta måste dock ha rätt krets i sig, så jag rekommenderar lösningen som Google har (jag skaffade dock innan Google sålde sådana).
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Där finns det ett flertal konkurrenter som du utan vidare att byta mellan. Fiber har du en, det kostar för mycket att dra in en ny fiber om en konkurrent skulle vara lite billigare löpande.

Jag pratar om fibern, inte tjänsteleverantörer.
Jag hörde för några år sen av en som jobbade på en tjänsteleverantör/ISP att några fiberleverantörer ger lågt anslutningspris men sen över tid höjer motISP så de får mindre marginal.
Undrar om det inte var svensk infrastruktur han varnade för... Medan kommunala och Telia fick jag för mig då var bättre val. Men helt klart en fara för framtida höjningar. Synd ingen reglering finns, men även med reglering så märker man ju att elbolagen höjer nätavgift för att man är fast hos dem...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har ni eller tänker ni skaffa barn/ungdomar under 23år i hushållet?


Vi kommer nu att dra in fiber även i vårt torp i Sörmland som inte ens har vatten eller WC. Kostar 18500 inkl allt och köper det mest för att det aldrig kommer att bli av senare. Lär kosta hur mycket som helst att gräva så långt vid senare tillfälle. Där är billigaste för 100/10 219 kr/mån. Tar emot då vi inte hinner vara där så mycket, inte har tid för slösurf där pga renovering och man helst INTE vill hålla på med moderniteter alls där. Men men...
Varför inte skaffa ett 4g mobilabonnemang med flera datasimkort och fri surf så täcker du in både hemmet, torpet, laptopparna, surfplattorna samt en telefon för dryga 500-ingen per månad.

Vi drog in fiber för 15 år sedan. När åskan slog ut fibermodem, router, skrivare, apple-tv, tv-box, ip-telefon mm för 4 år sedan skulle det kosta 6000 kr att ersätta enbart fibermodemet inkl. installation. Jag undersökte då vad det fanns för mobila alternativ då fiber redan då började bli ålderdomligt.

Jämför kopparledningarna till telefoner som höll måttet ca 100 år. ADSL som startade 2001 är väl mer eller mindre ute ur bilden, dvs mindre än 20 år. Eftersom utvecklingen går snabbare och snabbare så tror jag man kanske kan räkna med att fiber är ett alternativ i en fjärdedel till en tredjedel så lång tid som kopparledningen var. Dvs 25 - 33 år. Då fibernäten i Sverige började byggas ut 1999 så har vi kanske 10-15 år kvar.

Efter att ha jämfört olika mobila alternativ beslutade vi oss för ett abonnemang med ett simkort för telefon och upp till 9 extra datasimkort. Nu kör vi hemmets Wi-Fi, sommarbostadens Wi-Fi, företagets Wi-Fi, en laptop, två surfplattor med obegränsad surf samt en telefon med obegränsad taltid, sms och mms för ca 600:- per månad.

Tidigare hade vi via fiber ca 50/50 i hemmet. Nu har vi ca 35/20 i hemmet. Så det är inga problem till storhelgerna då barn och barnbarn kommer på besök och det streamas 4-5 filmer samtidigt på olika skärmar. Då har vi satt upp en bra 4g-antenn under TV-antennen. Kostade strax under 1000-lappen. Vi har 5,10 resp 12 km till operatörens närmaste 4g-master.

Sommarhuset och arbetsplatsen ligger närmare sändarna så där har vi inte extra antenn. I sommarhuset har vi 10/4 vilket räcker då det går lika bra att gå direkt via masten med laptop och surfplatta. På företaget har jag 6/2 beroende på att jag där endast har 3g-modem. Men det räcker för mitt behov. Skulle det öka kan jag alltid skaffa ett 4g-modem och skulle behovet öka kraftigt får jag väl skaffa en antenn där också.
 
P Puhnallen skrev:
mobila alternativ då fiber redan då började bli ålderdomligt.
åskan slog ut 50/50 fibern som började bli ålderdomlig? Så nu har ni 35/20 mobilt för 600:- i månaden? Känns rent spontant som ett nerköp...
 
Redigerat:
  • Gilla
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker inte man ska hålla på och jämföra fiber med andra lösningar. Det är inte så att det alltid är en bättre lösning eller så. Se det istället som en lösning bland ett antal andra som alla ger acceptabla funktioner. Sen får man ju titta på funktioner och vad man behöver och jämföra priser som allting annat. Ett mobilabb kan fungera utmärkt för en del och fiber i det fallet skulle inte tillföra ett smack förutom den där värdeökningen alla pratar om då. För tio år sen kanske det var sant men ju mer fibernätet blir utbyggt ju enklare kommer det att bli att bara lyfta luren och få fiber inkopplad. Det är ju liksom inte så att de slutar gräva ner fiber snart och de som inte har blir utan för all framtid..........valmöjligheterna kommer troligen att bli ännu bättre i framtiden och säkert billigare också.
Håller med dig utom värdeökningen som snabbt kommer att ätas upp av teknikutvecklingen.

På 80-talet, när man fick betala per meter man hade till telestationen för att få in kopparledning till sin sommarstuga, kostade ofta mellan 5000 och 50000 kr i dåtidens värde, var det lite högre värde på stugor med telefon.
Idag, 35 år senare, är det inget värde alls. Om 10-15 år är det samma med fiber. Inget värde alls.
 
P Puhnallen skrev:
Vi drog in fiber för 15 år sedan. När åskan slog ut fibermodem, router, skrivare, apple-tv, tv-box, ip-telefon mm för 4 år sedan skulle det kosta 6000 kr att ersätta enbart fibermodemet inkl. installation. Jag undersökte då vad det fanns för mobila alternativ då fiber redan då började bli ålderdomligt.
För det första så finns det inget fibermodem, däremot någon form media-/fiberkonverter, som konverterar fiberns ljus till elektrisk signal (ethernet).

För det andra så kan inte åska ta sig in i utrustningen via fibern. Åskan kan bara ta sig in i utrustningen på samma sätt i fiberutrustning som i mobilutrustningen, alltså via elnätet!
Med andra ord så hade exakt samma utrustning gått sönder om ni då hade haft mobilanslutning istället för fiber.

Själva fiberkonvertern kostar inte många kronor och tar inte mer än max 30min att byta.
Teknikern var hos oss i 30minuter när vår utrustning byttes för hastighetsuppgradering.

P Puhnallen skrev:
Jämför kopparledningarna till telefoner som höll måttet ca 100 år. ADSL som startade 2001 är väl mer eller mindre ute ur bilden, dvs mindre än 20 år. Eftersom utvecklingen går snabbare och snabbare så tror jag man kanske kan räkna med att fiber är ett alternativ i en fjärdedel till en tredjedel så lång tid som kopparledningen var. Dvs 25 - 33 år. Då fibernäten i Sverige började byggas ut 1999 så har vi kanske 10-15 år kvar.
Själva fibern har funnits länge, själva fibern slits inte. Det är bara att byta den aktiva utrustningen samt eventuellt kontaktera om fibern när utrustningen är föråldrad.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
L
P Puhnallen skrev:
Tidigare hade vi via fiber ca 50/50 i hemmet. Nu har vi ca 35/20 i hemmet. Så det är inga problem till storhelgerna då barn och barnbarn kommer på besök och det streamas 4-5 filmer samtidigt på olika skärmar.
Håller definitivt med dig om att tekniken går framåt snabbare än någonsin. Men hur ska du förklara för barnen att det laggar när de börjar streama 4k material på din mobila uppkoppling? Fiber går att uppgradera till GBit när det krävs utan större investeringar.
 
P Puhnallen skrev:
Varför inte skaffa ett 4g mobilabonnemang med flera datasimkort och fri surf så täcker du in både hemmet, torpet, laptopparna, surfplattorna samt en telefon för dryga 500-ingen per månad.

Vi drog in fiber för 15 år sedan. När åskan slog ut fibermodem, router, skrivare, apple-tv, tv-box, ip-telefon mm för 4 år sedan skulle det kosta 6000 kr att ersätta enbart fibermodemet inkl. installation. Jag undersökte då vad det fanns för mobila alternativ då fiber redan då började bli ålderdomligt.

Jämför kopparledningarna till telefoner som höll måttet ca 100 år. ADSL som startade 2001 är väl mer eller mindre ute ur bilden, dvs mindre än 20 år. Eftersom utvecklingen går snabbare och snabbare så tror jag man kanske kan räkna med att fiber är ett alternativ i en fjärdedel till en tredjedel så lång tid som kopparledningen var. Dvs 25 - 33 år. Då fibernäten i Sverige började byggas ut 1999 så har vi kanske 10-15 år kvar.

Efter att ha jämfört olika mobila alternativ beslutade vi oss för ett abonnemang med ett simkort för telefon och upp till 9 extra datasimkort. Nu kör vi hemmets Wi-Fi, sommarbostadens Wi-Fi, företagets Wi-Fi, en laptop, två surfplattor med obegränsad surf samt en telefon med obegränsad taltid, sms och mms för ca 600:- per månad.

Tidigare hade vi via fiber ca 50/50 i hemmet. Nu har vi ca 35/20 i hemmet. Så det är inga problem till storhelgerna då barn och barnbarn kommer på besök och det streamas 4-5 filmer samtidigt på olika skärmar. Då har vi satt upp en bra 4g-antenn under TV-antennen. Kostade strax under 1000-lappen. Vi har 5,10 resp 12 km till operatörens närmaste 4g-master.

Sommarhuset och arbetsplatsen ligger närmare sändarna så där har vi inte extra antenn. I sommarhuset har vi 10/4 vilket räcker då det går lika bra att gå direkt via masten med laptop och surfplatta. På företaget har jag 6/2 beroende på att jag där endast har 3g-modem. Men det räcker för mitt behov. Skulle det öka kan jag alltid skaffa ett 4g-modem och skulle behovet öka kraftigt får jag väl skaffa en antenn där också.
Var finns dessa obegränsat surfkort nu då? Föräldrarna har sagt upp adsl på landet då de aviserat att avveckling ändå stundar och höjde priset kraftigt eller erbjöd kass 4g utan fri data, IP only backat ur efter år av krångel, Telia i startgroparna men går långsamt. Skulle de få obegränsat surf och flera simkort och bandbredd räcker för att streama Netflix mm i rimlig kvalitet så vore det nog billigare än deras nuvarande kostnader...
 
Jag har fri surf genom tele2 typ 500/månaden + några extra fri surf datakort(tror dessa kostar ca 10-15 kr/månad/styck). Ett har jag satt hos min moder i en 4grouter vilket gjorde att hon kunde klippa sladden till Telia efter 60 år...) Fungerar utmärkt med 4g som "hemma nät" om man har normala surf/tittar vanor och inte tillgång till fiber.
 
Oj. Vilken lång tråd det blev :)
Det lutar nog ändå åt fibern. Däremot tror jag faktiskt vi skulle klara oss på det mobila, iaf i nuläget. Ni som skriver att masterna blir överbelastade om fler väljer mobila lösningar. Men då tänker jag att de som äger masterna och utvecklar de mobila näten inte kommer nöja sig utan givetvis bygga ut/förbättra kapaciteten? De vill väl också känna pengar och ha nöjda kunder tänker jag.

En annan fundering jag har är själva kabeldragningen i huset. Vi har en total fasad renovering inom några år skulle jag tro. Och då menar jag rivning ända in till timret, tilläggsisolera på nytt osv. Hur gör man då när det sitter en fiberkabel på fasaden som om jag förstått det rätt inte går plocka bort tillfälligt. Torpargrund och ingen källare finns heller.Men det kanske finns fiffiga sätt att undvika skada fibern vid denna typ av renoveringar. Även gipsning och tapetsering invändigt blir väl ett bekymmer? Detta tycker jag faktiskt är lite av fiberns achilleshäl, att den verkar va så attans känslig oböjbar och DYR att laga.

men som sagt får jag lite ideér om dessa tankar så blir det nog tusan fiber iaf.

Tack för det stora engagemanget :D
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.