Rätt många svar i denna tråd. De flesta dock OT. TS sökte argument för fiber. Har nog fått så många som överhuvudtaget finns.
Vill bara tillägga att när vi fick fibererbjudande till stugan så var vi på. Fibern finns sedan några år, men fortfarande utan abonnemang. Såg det som en investering. 4G funkar rätt ok tillsvidare.
 
S
M Meekael skrev:
Som väl insatt i det här ämnet med lång Telecombakgrund (sedan 1987) är svaret enkelt. LÅT BLI! I dag finns det inte någon anledning att skaffa fiber annat än om du möjligen bor i ett flerfamiljshus. Hastigheten på våra digitala mobilnät är alldeles utmärkta och med nya 5G, som bara ligger några år bort, kommer ännu högre hastighet, ständig uppkoppling och mängder av nya fastighetsrelaterade tjänster.
Köp en bra mobil router och använd så kallade "extenders" för att förlänga täckningen om det behövs. Detta fungerar alldeles utmärkt. Då 5G fått täckning i ditt område köper du en 5G router och får då avnjuta hastigheter och tjänster du aldrig drömt om.

I dag kör vi mobil router på landet och har upp till 30Mbit/sek. Till denna har vi kopplat GoogleHome, webbkamera, larm, styrning av värmepump - belysning - värmekablar i mark - bevattning och mycket mer. Vi har även, utöver routern och på samma abonnemang som våra två Mobiler, extra SIM-kort.i Mobila routern, ett till Volvon, två till våra iPads för en summa av cirka 500 kronor per månad med fri data.

Jag tycker dessutom att regeringens beslut om fortsatt utbyggnad av fibernätet på landsbygden i många fall är prematurt givet den teknik som finns tillgänglig på de flesta platser. Dessutom är de så att om fibern grävs av slutar det fungera, en basstation i mobilnätet har normalt 24 batteribackup vilket gör att det fungerar ändå. Dessutom är mobilnäten redundanta så grävs kabeln i marken av finns fortfarande radiolänk kvar.

Du uppmanar alltså folk att låta bli, med absoluta lögner? Har du egen vinning i att folk avstår fiber eller varför ljuger du, eller är det brist på kompetens? Det vore isåfall sorgligt med tanke på din så kallade ”erfarenhet”...

Provade nyss pinga en server placerad i Sverige med min dator ansluten till fiber, 30 pings och högsta responstiden blev 9ms, median 4ms

Samma dator, men avstängd fiber och uppkopplad via mitt mobila bredband som jag ENDAST har för de dagar fibern strular eller om jag jobba hos en kund utan upploppling.
4g modem med mycket god mottagning.

Median 95ms
Högsta 876ms
Lägsta 31ms

Nu är jag dessutom långt ifrån primetime på 4gmasten så ikväll skulle pingen se BETYDLIGT sämre ut.

Sluta vilseled och ljug, det är väldigt fult gjort.
 
  • Gilla
olastr
  • Laddar…
Fantastisk tråd att läsa, många åsikter helt klart. Detta fick mig att vilja dela med mig av min erfarenhet av just Coaxial, ADSL, 3G/4G och Fiber. För ca 11 år sedan flyttade jag till en nyproducerad lägenhet i Lund. Där var inte fiber indraget (en annan historia hur man kunde bytta nytt 2008 och inte dra in fiber, tack NCC), så det man kunde välja på var coaxial lösning från Comhem eller ADSL, jag valde Comhems 100/10 lösning. Detta var ett gigantiskt misstag, kostade skjortan 300-400kr/månad och någon gång i månaden så slutade det bara fungera i några timmar. Comhems support är ju inte mycket att hurra för så de brydde sig inte.
Efter något år så drog bostadsrättsföreningen in fiber till alla lägenheter och bakade in avgiften i avgiften (utan höjning av den). Man valde att dra in från PerspektivBredband och inte öppet nät. Hastigheten var 100/100 och det var som natt och dag. Även om jag hade okej bandbredd på Comhems lösning så var responstiden och tillförlitligheten avgörande. Det går helt enkelt inte att jämföra! Kostnadsmässigt hörde jag något om att föreningen betalade 70-100kr/lägenhet och månad för fibern, oklart vad det kostade att dra in. Oavsett så var det bara att tacka och ta emot :)
Nyligen, för 6-8 månader sedan flyttade jag ifrån lägenheten, och om man ska summera min tid med fiber i lägenheten så är det att den totala nertiden på fiberanslutningen under 7-8 år går att räkna på fingrarna, kanske 1-2 timmar totalt. Alltid bra hastighet och responstid. Där var till och med en gång där en av huvudsäkringarna till föreningen hade gått, då var PerspektivBredbands servicetekniker där efter ca 20-30 minuter eftersom de hade sett i deras system att en av föreningens distributionsswitchar hade slutat svara. Jag sa till honom att det nog inte var så mycket för honom att göra då halva byggnaden var utan ström, han skrattade, konstaterade att han inte kunde göra så mycket och åkte hem. 2-3 timmar senare kom elbolaget och fixade elfelet.
Som sagt, sålde nyligen lägenheten och köpte hus ca 1-2km utanför Lunds stadsgräns. Ingen fiber här inte, det vi har att välja på är ADSL eller mobilt bredband. När vi flyttade in så valde vi först mobilt bredband från Tele2 då vi har halvbra 4G mottagning från en mast som står i Lunds utkant (ca 1.5km bort). Kan bara dela kommentarerna som många har delat tidigare, fungerade okej/medelmåttigt dagtid men på kvällar och helger så var det helt värdelöst. Okej bandbredd (10Mbit kanske) men helt värdelös responstid och mängder med tappade paket (nästan sämre än Postnord).
Vi klarade oss ca en vecka innan både jag och min sambo gav upp och beställde ADSL, inte mycket att hurra för där heller. I skrivande stund har vi 2.5Mbit ner och 0.5Mbit upp (enligt bredbandskollen,se). Trots den låga hastigheten så är upplevelsen mycket bättre än den med mobilt bredband, det är responstiden som är skillnaden om du frågar mig. På pappret ser mobilt bredband bra ut, men i verkligheten så faller det. Om man sen ska dra jämförelse med fiber i lägenheten, det går inte, det är som natt och dag, helt olika värdar. Det ADSL vi har idag är en livboj som vi har i väntan på att ett fett kryssningsfartyg (fiber) sak köra förbi och plocka upp oss).
För vår del är fiber "på gång", när vi var på visningar av huset så var fiber på g och skulle dras in Q1 2019. I Q1 2019 så var det Q2 2019 som gällde och jag är ganska säker på om jag frågar dem nu så är det Q3 2019 som gäller. Fibern som ska dras in är öppen fiber som byggs ut av Staffantorps Fibernät AB, och följer principen öppet fibernät där de tillhandahåller infrastrukturen och man själv väljer tjänsteleverantör. För oss är det en no-brainer, vi kommer dra in det så snart som möjligt. Kostnaden är 25kkr och 300-400kr i månaden från en av tjänsteleverantörerna.
Sammanfattningsvis, av vad jag har erfaret så utklassar fiber alla andra media med hästlängder, ADSL, COAX, 3G/4G... Med det sagt så kan jag definitivt tänka mig att det finns de av er som har bättre 3G/4G förutsättningar än vad vi har, där ni inte delar mast med en halv stad.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vad alla än säger är tråd/ fiber det stabilaste. Trådlöst = risk för störningar och ojämn strömningshatsighet. Bara se på mobilen, du kan ha fulltäckning trots detta "laggar" uppkomlingen.

Vet inte hur stor er familj är, är du ensam med tålamod så ja, då klara du dig. Men är ni fler är det bara att glömma med 4G över tid.

Det är framtidssäkert, mer och mer sänds via play tjänster och frågan är snarare när det mesta kommer sändas vi nätet. Du kan nog vara säker på att kostanden för underhålla kopparledningar kommer att öka med tiden, en kostnad som konsumenterna får betala.

24 000:- är en liten kostnad sett över tid för att vara säker på att kunna ta del av framtiden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
5G, eller för den delen trådlösa alternativ. Kommer aldrig kunna mäta sig med fiber. Men ska man bara surfa, kolla lite youtube o netflix så visst duger 4G till det.
Det är troligen tvärtom.
Kostnaden att dra fiber är så stor att den kommer aldrig slå ut trådlösa alternativ.

Snart finns basstationer med kapacitet på 25 Gbps. En sådan räcker till 2500 kunder som ligger på konstant 10 Mbps. Dessa 2500 delar på kostnaden för basstationen, och det blir lägre än att betala för fiber.

(Det som kan snedvrida detta, som alltid, är statens olika pålagor).
 
S
J JSten skrev:
Fantastisk tråd att läsa, många åsikter helt klart. Detta fick mig att vilja dela med mig av min erfarenhet av just Coaxial, ADSL, 3G/4G och Fiber. För ca 11 år sedan flyttade jag till en nyproducerad lägenhet i Lund. Där var inte fiber indraget (en annan historia hur man kunde bytta nytt 2008 och inte dra in fiber, tack NCC), så det man kunde välja på var coaxial lösning från Comhem eller ADSL, jag valde Comhems 100/10 lösning. Detta var ett gigantiskt misstag, kostade skjortan 300-400kr/månad och någon gång i månaden så slutade det bara fungera i några timmar. Comhems support är ju inte mycket att hurra för så de brydde sig inte.
Efter något år så drog bostadsrättsföreningen in fiber till alla lägenheter och bakade in avgiften i avgiften (utan höjning av den). Man valde att dra in från PerspektivBredband och inte öppet nät. Hastigheten var 100/100 och det var som natt och dag. Även om jag hade okej bandbredd på Comhems lösning så var responstiden och tillförlitligheten avgörande. Det går helt enkelt inte att jämföra! Kostnadsmässigt hörde jag något om att föreningen betalade 70-100kr/lägenhet och månad för fibern, oklart vad det kostade att dra in. Oavsett så var det bara att tacka och ta emot :)
Nyligen, för 6-8 månader sedan flyttade jag ifrån lägenheten, och om man ska summera min tid med fiber i lägenheten så är det att den totala nertiden på fiberanslutningen under 7-8 år går att räkna på fingrarna, kanske 1-2 timmar totalt. Alltid bra hastighet och responstid. Där var till och med en gång där en av huvudsäkringarna till föreningen hade gått, då var PerspektivBredbands servicetekniker där efter ca 20-30 minuter eftersom de hade sett i deras system att en av föreningens distributionsswitchar hade slutat svara. Jag sa till honom att det nog inte var så mycket för honom att göra då halva byggnaden var utan ström, han skrattade, konstaterade att han inte kunde göra så mycket och åkte hem. 2-3 timmar senare kom elbolaget och fixade elfelet.
Som sagt, sålde nyligen lägenheten och köpte hus ca 1-2km utanför Lunds stadsgräns. Ingen fiber här inte, det vi har att välja på är ADSL eller mobilt bredband. När vi flyttade in så valde vi först mobilt bredband från Tele2 då vi har halvbra 4G mottagning från en mast som står i Lunds utkant (ca 1.5km bort). Kan bara dela kommentarerna som många har delat tidigare, fungerade okej/medelmåttigt dagtid men på kvällar och helger så var det helt värdelöst. Okej bandbredd (10Mbit kanske) men helt värdelös responstid och mängder med tappade paket (nästan sämre än Postnord).
Vi klarade oss ca en vecka innan både jag och min sambo gav upp och beställde ADSL, inte mycket att hurra för där heller. I skrivande stund har vi 2.5Mbit ner och 0.5Mbit upp (enligt bredbandskollen,se). Trots den låga hastigheten så är upplevelsen mycket bättre än den med mobilt bredband, det är responstiden som är skillnaden om du frågar mig. På pappret ser mobilt bredband bra ut, men i verkligheten så faller det. Om man sen ska dra jämförelse med fiber i lägenheten, det går inte, det är som natt och dag, helt olika värdar. Det ADSL vi har idag är en livboj som vi har i väntan på att ett fett kryssningsfartyg (fiber) sak köra förbi och plocka upp oss).
För vår del är fiber "på gång", när vi var på visningar av huset så var fiber på g och skulle dras in Q1 2019. I Q1 2019 så var det Q2 2019 som gällde och jag är ganska säker på om jag frågar dem nu så är det Q3 2019 som gäller. Fibern som ska dras in är öppen fiber som byggs ut av Staffantorps Fibernät AB, och följer principen öppet fibernät där de tillhandahåller infrastrukturen och man själv väljer tjänsteleverantör. För oss är det en no-brainer, vi kommer dra in det så snart som möjligt. Kostnaden är 25kkr och 300-400kr i månaden från en av tjänsteleverantörerna.
Sammanfattningsvis, av vad jag har erfaret så utklassar fiber alla andra media med hästlängder, ADSL, COAX, 3G/4G... Med det sagt så kan jag definitivt tänka mig att det finns de av er som har bättre 3G/4G förutsättningar än vad vi har, där ni inte delar mast med en halv stad.
Gillar liknelsen med livboj och kryssningsfartyg, exakt så kändes det för mig med ADSL också, provade precis som ni 3g/4g men insåg direkt att det inte hör hemma i en dator, det duger till mobilen helt enkelt.

ADSL innebar massvis med konflikter i hushållet då vi hade 2 barn i huset plus 2 vuxna, några ville spela och någon ville kolla netflix, men om någon kolla netflix kunde ju ingen annan spela, eller kolla netflix. Och ännu värre var det ju om någon skulle ladda UPP någonting, då tvärstannar ju hela nätet tills uppladdningen är klar...
 
S
D daVinci skrev:
Det är troligen tvärtom.
Kostnaden att dra fiber är så stor att den kommer aldrig slå ut trådlösa alternativ.

Snart finns basstationer med kapacitet på 25 Gbps. En sådan räcker till 2500 kunder som ligger på konstant 10 Mbps. Dessa 2500 delar på kostnaden för basstationen, och det blir lägre än att betala för fiber.

(Det som kan snedvrida detta, som alltid, är statens olika pålagor).
I teorin skulle det vara kanon, i verkligheten duger de endast till den delen av befolkningen som ställer minimala krav på sin uppkoppling.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Fiber givetvis! Vi har Felias Fiber som ingick när vi köpte tomten, funkar jämt, grym Tv bild..! Otroligt bra ”smart tv” inbyggt i Tv boxen..

Hade inte tvekat 1sek, och det finns inget sen! Blir bara dyrare..4G och Boxer och är för husvagnen 2dgr/år! Koppartråd färdar man elektroner i..
Hej! Varför skriver du ”Felia” om allt fungerar så bra?
 
S SueCia skrev:
Du uppmanar alltså folk att låta bli, med absoluta lögner? Har du egen vinning i att folk avstår fiber eller varför ljuger du, eller är det brist på kompetens? Det vore isåfall sorgligt med tanke på din så kallade ”erfarenhet”...

Provade nyss pinga en server placerad i Sverige med min dator ansluten till fiber, 30 pings och högsta responstiden blev 9ms, median 4ms

Samma dator, men avstängd fiber och uppkopplad via mitt mobila bredband som jag ENDAST har för de dagar fibern strular eller om jag jobba hos en kund utan upploppling.
4g modem med mycket god mottagning.

Median 95ms
Högsta 876ms
Lägsta 31ms

Nu är jag dessutom långt ifrån primetime på 4gmasten så ikväll skulle pingen se BETYDLIGT sämre ut.

Sluta vilseled och ljug, det är väldigt fult gjort.
Kan du visa var i det du citerar som det påstås några lögner om pingtider, eller att pingtider överhuvudtaget nämns?
 
D daVinci skrev:
Det är troligen tvärtom.
Kostnaden att dra fiber är så stor att den kommer aldrig slå ut trådlösa alternativ.

Snart finns basstationer med kapacitet på 25 Gbps. En sådan räcker till 2500 kunder som ligger på konstant 10 Mbps. Dessa 2500 delar på kostnaden för basstationen, och det blir lägre än att betala för fiber.

(Det som kan snedvrida detta, som alltid, är statens olika pålagor).
Då glömmer du att räkna med kostnaderna för underhåll och uppgradering. Ett generationsskifte i fibernätet är betydligt billigare än i mobilnätet. Dessutom byter mobilnäten teknik oftare - I princip bygger man ett helt nytt nät var 15'e år.
Så sett över tid kan aldrig mobila tekniker konkurrera med fiber rent prismässigt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Om du inte bor väldigt nära en basstation så kan du glömma att 5G ska lösa dina bandbreddsproblem. Finns hur mycket som helst att läsa om detta på nätet. Har själv ca 6 km till närmaste 4G station (NV skåne), och täckning/hastighet är ett skämt.

Börja här
https://www.bondbloggen.fi/2018/06/21/5g-pa-landsbygden/
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Kan du visa var i det du citerar som det påstås några lögner om pingtider, eller att pingtider överhuvudtaget nämns?
Pingtider är en del av uppkopplingens hastighet. Han avråder folk fiber för att 4g och 5g i synnerhet kommer ha utmärkt hastighet, vilket är rena lögner. Pingtider på 800 är inte bara dåligt, det är katastrofalt.
 
M Motvillig hemmapulare skrev:
Det var en väldigt lång tråd detta. Erkänner att jag frångår min princip att inte svara om jag inte läst allt men känner att jag sitter på 'svaret'. Är det öppen fiber så anslut nu, annars kan ni hoppa över det om ni inte har surfbehoven. Ett monopol är sällan det bästa alternativet i längden.

Det ni definitivt ska göra är att kolla dataförbrukningen idag på alla era enheter. Om telefoner, datorer och surfplattor tillsammans har en datamängd över 100 GB på 30 dagar så ser jag inte att trådlöst är ett hållbart alternativ. Hör också efter med grannarna hur de tänker. Om det är många runt er som tänker nyttja mobilmasten så kommer er datamängd att begränsas av det. Den som går på kapaciteten på masten idag som ett beslutsunderlag kommer att bli besviken när det tillkommer 100 videoströmmande hushåll.

Observera också att sociala medier använder sjukt mycket bandbredd och jobbar aktivt med att försvåra användningen av bandbreddsbegränsande tekniker för att deras reklam ska nå ut. Även om ni inte är aktiva på dessa ställen så kommer granarnas användning att bli kännbar. Ska man sen börja med videomöten så får man säga till övriga familjen att stänga av sina aktiviteter.
Nja, förstår inte varför du sitter på svaret. Det är en ypperlig idé att få ett slutet nät indraget eftersom man ofta kan få det gratis i fastigheter och med 1000/1000 för ca 220 kronor per månad. Efter fem år tillhör nätet huset ich du gör man som man vill med fast/öppet nät
 
Hur tror ni mobilmaster ’pratar’ med stamnätet? :rofl:
 
Z Zakalwe skrev:
Hur tror ni mobilmaster ’pratar’ med stamnätet? :rofl:
Dom är redundanta och har ofta egen fiber ägd av operatören och sedan stjärna samt radiolänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.