J Jocke Best skrev:
Snabb googling ger detta. Kallas Hybridmodell 10.1 av pts

[länk]

[länk]

[länk]
Då likar det situationen som finns på elmarknaden. Inte optimalt, men bra mycket bättre än jag trodde.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det hela är delvis också självreglerande. Nätägarens enda löpande intäkt är via försäljning av tjänst av tredje part. Sätter man ett för högt pris på nätdelen är det inte värt besväret för tjänsteleverantören att sälja tjänst och då blir intäkten 0kr.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Svårigheten är väl att få Telia att göra det som dom lovar, installera din fiber alltså.
 
Ö öringen skrev:
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Så låna upp 24 000 kr extra då för att täcka kostnaden att installera? Det blir ett par hundra kr/år i extra räntekostnad bara och någon gång då ni eller era barn säljer huset långt senare så bör ni få tillbaka pengarna. Under tiden har ni möjlighet till både snabbare och stabilare nät resten av livet : )
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Det vet man aldrig vad som händer med tv-master. I Sverige ska allt alltid bära sig själv ekonomiskt, om "alla" har fiber på sikt minskar behovet av tv-master. Då går det att tänka sig att avveckling kan ske. Jag har aldrig hört om några garantier att det aldrig kommer ske i alla fall.
fungerar det då inte att ta TVn genom tex mobilen eller datorn, utan fiber?
 
Det är intressant att flera inlägg handlar om 'att säkra upp inför framtiden'. Sen när har det varit smart att köpa teknik för att eventuellt använda den i framtiden?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det inträffar såklart alltid när man har ett viktigt möte...
Där har du ju ditt mönster :)
 
F fäboden skrev:
fungerar det då inte att ta TVn genom tex mobilen eller datorn, utan fiber?
Beror på vilken kvalité och stabilitet du önskar och vad det får kosta, dvs hur många timmar du tittar på TV eller annat streamat.
En sändning kan t.ex. ta 1,5-2 Gbyte/timma (bara ett exempel då det kan variera)
 
Vi ser inte heller behovet av dyrt fiber installation trots 3 barn, SVT, Youtube smart home osv. Det funkar utmärkt med 4G redan idag. 20 GB för 149 Kr räcker. Tips: på mobiltelefon eller surfplatta behövs ingen HD streaming. Reducerad upplösning syns inte, förbrukar mindre och funkar utmärkt fredag kväll när alla är i nätet.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Det är intressant att flera inlägg handlar om 'att säkra upp inför framtiden'. Sen när har det varit smart att köpa teknik för att eventuellt använda den i framtiden?
Av vanliga videos på youtube t.ex. så drar de mest krävande redan nu runt 90 Mbit och kräver en stabil och snabb uppkoppling. Allting har alltid krävt mer inom video/IT och det lär fortsätta. TS kan förstås vänta tills behovet finns för hans familj och betala betydligt mer för en enskild fiberinstallation, men det känns onödigt att troligen behöva lägga ut mer pengar framöver istället för mindre pengar nu. Men det är förstås upp till honom.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Som det låter på dig bör du lite utanför centralorten. Du har redan lite halvvissen mobiltäckning. Prova att strömma ty svtplay till din tv så får du en uppfattning om hur en mobilnätsanslutning kommer te sig. Mobilnät är extremt beroende av avstånd till masten.
Vi skaffade fiber tidigt, typ samma peng som du, ångrar det inte. Ju tidigare man skaffar desto lägre blir kostnaden per år.
Du kommer få lite olika erbjudanden, nappa på ett med bra pris, byt till ett annat när erbjudandet gått ut. Jag har lite tur, min leverantör har glömt höja priset och jag ligger på 140 kr per månad, sedan typ åtta år :)
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En nyfiken fråga: Hur mycket betalar ni totalt för nätåtkomst, telefon, mobiltelefoner osv?
Vi kan ju bortse från den allmänna TV-avgiften, som vi numera alla betalar via skatten.
Skall berätta vad jag/vi betalar sedan :)
Föreslår en egen tråd, för den här blir annars sönderskriven av diverse "äpplen och päron" jämförelser, upptäckte det när jag började räkna vad som ingår i våra "IT-kostnader".
 
Något ser ut att vara fel här. 429kr är på tok för dyrt för ett "billigt" fiber abonnemang. Ofta om man installerar fiber så kan man välja mellan flera olika abonnemang från olika leverantörer. När jag fick fiber (vintras) så fanns de 12 lokala leverantörer (mitt i skogen i södra mellansverige utanför en småstad).

Om installationen är låst till en leverantör men man fortfarande får betala hela kostnaden för installationen själv (vilket de låter som för 24kkr, jag betalade 18kkr, men kommunen subventionerade med några tusen lappar)

Några punkter
1: Är verkligen 429 de billigaste priset. (ofta brukar de försöka sälja på en på massa skräp)
2: Kolla leverantörerna. Finns det bara en är de närmast bondfångeri. Att man betalar hela installation själv, sedan inte kan välja leverantör är orimligt.
3: 409kr/månad för trådlös surfning är grymt billigt. Jag har haft 3G/4G i många år (skaffa de 2008 avskaffa de 2019). I början hade de fri data, men sedan skruva dom åt tumskruvarna mer och mer.
4: 3G/4G är inte riktigt lika stabilt som fiber.Även om stabiliteten inte har varit ett jätte bekymmer för mig så har de varit lite irriterande ibland.

För min egen del blev det ett rejält lyft med fiber, men då betalar de sig åter på ungefär 7 år rent ekonomiskt vilket jag tycker är okej. Om man behöver betala mer för det blir det ju inte riktigt lika kul
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Det är intressant att flera inlägg handlar om 'att säkra upp inför framtiden'. Sen när har det varit smart att köpa teknik för att eventuellt använda den i framtiden?
Rätt ofta... Det var smart att montera vattenburen värme i huset på 50 till 60ntalet då du nu i modern tid kan byta oljepanna till värmepump för att infrastrukturen finnes. Det var smart att dra in tele ledning i samma tidpunkt för den gör att du kan haka på ADSL på 2000talet
Likadan situation med kommunalt vatten då du nu slipper en sinande brunn även om den fungerat i generationer.

Allt handlar om att investera i infrastruktur. De investeringarna lönar sig oftast även om tekniken ändras.
Man säger att 5g blir så snabbt... Ja teoretiskt är det så MEN det är. Inte ens i närheten av den teoretiska gränsen för fiber. Danskar har idag en hastighet på 43 Terrabyte data/sekun. Visserligen med en annan typ av fiber men det är lätt att blåsa in en ny fiber i den existerande ledaren när man grävt ner den.
5g kommer byggas ut i städer och där man tar ner trådar från det analoga nätet kommer det inte att komma då problemet med 5g är samma som för analog telefoni nämligen kostnaden att bygga ut det.

Jag bor idag I en stuga mitt i en större ort i Halland. Tillfälligt boende utan fiber eller teleabbonemang så har vi litat på Mobil data med separat router för det.
Telenor säger det finns 4g täckning. När vi satte upp router var paniken nära. Vi fick ut 2 till 4 megabit... Konfigurerad den så den bara kör 3g och nu får vi upptill 10 eller 13 megabit. Men.... Det räcker inte på 2 personer där en kör Youtube eller svt samt den andra spelar. Det har docl fått det positiva att sonen är oerhört positiv till att flytta in i det nya huset som kommer att ha fiber igen...

Visst inte billigt med fiber men skiten fungerar
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Byggde nytt hus 2017 fick nöja oss med mobiltbredband tills fibern kom.
Det funkade ibland men om två personer använde nätet samtidigt det var bara å glömma.

Köpte fiberanslutningen av bredbandsbolaget och pga förseningar på några månader så hamnade anslutningsavgifter på 14500kr.
Var bara att gnälla å klaga.

För det mobila nätverket betalade vi 499kr månaden obegränsat med surf.

Idag för fiber 1000mbit största tv paketet och cmore plus viasats kanaler betalar vi ca 780kr per månad.

Med den prisbilden var det mobila nätverket vansinnigt dyrt tycker jag.
Och även om fiberanslutningen hade kostat 100 tusen hade jag tagit det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.