MathiasS MathiasS skrev:
Det vanligaste är ju att det antingen är en kommun som äger fibern och efter det är det nog Skanova som har flest anslutningar. Skanova är ju bra eftersom man då kan byta till vilken leverantör man vill. Dvs, man är inte låst.
Det är inte den uppfattning om ägarförhållanden som jag har fått. Här fins det inget kommunalt nät i alla fall.
Har du fiber via Skanova så har ju de i praktiken monopol på din anslutning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
skön fredagsnivå på den här tråden... så blir det fiber eller? snälla säg ja.. så stänger vid den här tråden så jag kan läsa om lite garage istället... eller lågfrekvent störande ljud...eller ngt annat. trevlig helg på er! ;)
 
Om man vill komma billigt undan kan man alltid bygga ett eget 5G-modem som fungerar helt utan abonnemang.

 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte den uppfattning om ägarförhållanden som jag har fått. Här fins det inget kommunalt nät i alla fall.
Har du fiber via Skanova så har ju de i praktiken monopol på din anslutning.
Nej det har dom inte. Skanova äger fysiska kablar i marken men jag har gjort ett operatörsbyte och har därmed inget med Telia att göra längre.

Edit: enligt pts äger kommuner cirka hälften av alla fiberaccess när. Därefter är telia och iponly störst.
 
Redigerat:
Det stora problemet med mobilt bredband är inte hastigheten utan datamängden. Få (om ens någon?) erbjuder flat rate för 4G, och vid stora surfmängder är abonnemangen rejält dyra. Bara att streama TV drar ca 7 GB/tim i HD-kvalitet, och runt 20 GB/tim i UHD. Det gör att surfpotten tar slut fortare än man tror om man kollar på lite TV då och då. Och så lite surfande på det…

Innan vi installerade fiber förra sommaren så körde vi mobilt bredband, och på 14 dagar hade vi kört slut på 250 GB. Och då har vi varken tonåringar eller är några gamers.

Så min rekommendation är definitivt att installera fiber om ni har möjlighet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det har dom inte. Skanova äger fysiska kablar i marken men jag har gjort ett operatörsbyte och har därmed inget med Telia att göra längre.

Edit: enligt pts äger kommuner cirka hälften av alla fiberaccess när. Därefter är telia och iponly störst.
Jo. Det är de som äger nätet, och debiterar det de känner för. Även om de uppenbarligen lyckas dölja det för många.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Jo. Det är de som äger nätet, och debiterar det de känner för. Även om de uppenbarligen lyckas dölja det för många.
Jag som trodde att fiber var en reglerad produkt. Det tror tex även PTS att det är.
 
Då får du väldigt gärna peka på regelverket. Jag har ställt frågan på ett säljmöte, då var svaret att det inte finns regler. Men det skulle ju vara bra om det gör det, peka gärna på dem i så fall.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Då får du väldigt gärna peka på regelverket. Jag har ställt frågan på ett säljmöte, då var svaret att det inte finns regler. Men det skulle ju vara bra om det gör det, peka gärna på dem i så fall.
Snabb googling ger detta. Kallas Hybridmodell 10.1 av pts

https://www.skanova.se/dam/jcr:4a2c...e765d5284/Redog-relse-Skanovas-prislistor.pdf

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAIegQIBxAB&usg=AOvVaw2Kaf3umr3uU2N119dj69HP

http://pts.se/sv/bransch/telefoni/k...kylarbete-fasta-natet/gallande-prisreglering/
 
Har en vän som är tvungen att köra på 4G då fibern gick "runt byn". Jag försökte göra mitt bästa att hjälpa honom, vi skaffade riktad 2x2 antenn och kopplade till 4G router, riktade den mot mobilmasten osv.

Men likt förbannat får han max 12Mbit/sek på en bra dag, även om signalstyrkan är 100%. Han har flat-rate abb som kostar skjortan och ändå måste han skicka SMS när datamängden har gått över 30GB för att "låsa upp" nästa 30GB osv.

Om alla i byn ska kolla på Netflix går hastigheten ner till 3Mbit. Och jag tvivlar att mobilbolagen kommer att installera mm-Wave 5G i närheten...
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi har (viktigt) öppen fiber och inte nåt dyrt Telia-elände. Vi betalar 249 kr/mån för 100/100 och surfar samt ser på TV mha en Apple TV och betalar också för Netflix.
En nyfiken fråga: Hur mycket betalar ni totalt för nätåtkomst, telefon, mobiltelefoner osv?
Vi kan ju bortse från den allmänna TV-avgiften, som vi numera alla betalar via skatten.

Skall berätta vad jag/vi betalar sedan :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En nyfiken fråga: Hur mycket betalar ni totalt för nätåtkomst, telefon, mobiltelefoner osv?
Vi kan ju bortse från den allmänna TV-avgiften, som vi numera alla betalar via skatten.

Skall berätta vad jag/vi betalar sedan :)
Typ 300kr för 100/100 och 99kr per mobil.
 
tttomten TomasJor skrev:
Typ 300kr för 100/100 och 99kr per mobil.
OK, det låter ju överkomligt.
Vi betalar 608 kr för fast telefon + ADSL bredband, plus 2x30 kr för våra mobiler.
Har ännu inte fått fiber hit.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo. Det är de som äger nätet, och debiterar det de känner för. Även om de uppenbarligen lyckas dölja det för många.
Först var det ägarförhållandet men nu är det priset? Vad är det egentligen vi diskuterar, du byter ämne hela tiden? Skanova får inte debitera vad dom vill.

Vill du ha statligt ägd infrastruktur eller vad är det du far efter? Det kan säker funka det med. Förstår inte riktigt poängen med resonemanget.

Vem som betalar till vem i ekosystemet bakom min internettjänst är väldigt enkelt och har alltid varit. Ingen försöker dölja något för någon - detta är ju öppet och har alltid varit även om de exakta prisnivåerna mellan nätägare och KO och/eller tjänsteleverantör inte är allmänt känt i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, det låter ju överkomligt.
Vi betalar 608 kr för fast telefon + ADSL bredband, plus 2x30 kr för våra mobiler.
Har ännu inte fått fiber hit.
Då har du ju stora pengar att tjäna på att köpa en mobil till och limma fast den i köksbordet så att den blir fast!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.