Stog i garaget och sågade med en Besttool handcirkelsåg, 1200W. Hade sågat några meter och höll på med lite finlir, så jag hade startat och stoppat några ggr och vips så blev det svart. Ljuset slocknade men kontrollampan på en laddare lyste, så nån propp var det inte som gått.

Den typen av elmotor är väl bland det elakaste lasten man kan ha hemma till att skapa spänningsspikar på elnätet.

Har nexabrytare med reläer till ljuset, WMR-3000. Död var den. Reagerade varken på manöveringången eller fjärrstyrning.

Så vad kan man räkna med att dessa smarta brytare/mottagare tål? Inte last alltså utan spikar, överspänning?

Är lite tveksam att sätta dit en ny. Eller var det en tillfällighet, dåligt exemplar?
Byta till något annat märke med bättre kvalité?

Det är bara draget en grupp med en fas, 10A, till garaget. Hade gärna haft olika säkringar till uttag och belysning.

Elmätarskåpet sitter egentligen väldigt nära garaget, och elcentralen nästan i andra änden av huset. Så strömmen tar en rejäl omväg. Bland annat så går ett eluttag i vardagsrummet, intill antennuttaget, också på samma grupp som går till garaget. Har aldrig haft TVn inkopplad där.
Är jag onödigt nojig? Eller ska jag vara nöjd och glad att jag inte förstört någon TV på grund av att jag varit försiktig...?

Ska du fortsatt ha 433-grejor ser jag inget alternativ än att fortsätta med Nexa.
Produktbladet för mottagaren säger max 300W vid LED-belastning så redan där ser man hur belastningen sjunker vid icke resistiv belastning.
Kör själv med en WMR-3500 som jag med jämna mellanrum belastar med en elklippare på kanske 600-700W, avsevärt lägre än din belastning men inga problem så här långt (3 års drift).

E etompau skrev:
Ska du fortsatt ha 433-grejor ser jag inget alternativ än att fortsätta med Nexa.
Produktbladet för mottagaren säger max 300W vid LED-belastning så redan där ser man hur belastningen sjunker vid icke resistiv belastning.
Kör själv med en WMR-3500 som jag med jämna mellanrum belastar med en elklippare på kanske 600-700W, avsevärt lägre än din belastning men inga problem så här långt (3 års drift).
Nu gick den ju inte sönder av överlast utan det måste varit en spänningsspik på nätet.

Redigerat:
C
Var en tråd här häromåret om något liknande problem med Nexa. Om jag minns rätt började dem i det fallet att fungera igen efter att man brutit matningsspänningen. Men det kanske du har testat?

C cpalm skrev:
Var en tråd här häromåret om något liknande problem med Nexa. Om jag minns rätt började dem i det fallet att fungera igen efter att man brutit matningsspänningen. Men det kanske du har testat?
Nej, inte testat något eller felsökt något.
Jobbade färdigt i ledljus...
Borde väl inte uttala mig så tvärsäkert utan att ha ha felsöka heller.
Ska prova att bryta strömmen. Tack för tipset.

Exakt samma sak hände mig i höstas. Har två nexa-brytare (LCMR-1000) i samma grupp som uttagen (utomhus) och båda pajade när jag körde en billig cirkelsåg utan mjukstart (numera slängd!) ett par timmar. Den ena mottagaren kom dock tillbaka i livet efter att jag bröt spänningen en stund. Men den andra förblev trasig. Jag testade den inbyggda säkringen, men den var hel.

Var ute i garaget i går kväll.

Det hjälpte inte att bryta strömmen för att få igång lyset.

Med det vart lite mörkt. Även LEDstrålkastaren hade lagt av.:worried:
Första gången jag försökt tända den sen jag körde med sågen

Hade 7 Nexa i förra huset, alla gav upp inom 2 år, bytte ut några, men gav upp och drog kabel/kopplade vanliga knappar ist.

Isakare Isakare skrev:
Hade 7 Nexa i förra huset, alla gav upp inom 2 år, bytte ut några, men gav upp och drog kabel/kopplade vanliga knappar ist.
Jag har 8 st varav flera varit i bruk i drygt 4 år.
Det här är första gången någon går sönder..

Vet inte när mina gav upp, men jag sågade spillvirke till ved flera gånger i veckan med en gammal Elu bordsklinga. Kanske var den som dödade dom ??

Isakare Isakare skrev:
Jag har 8 st varav flera varit i bruk i drygt 4 år. Plus några pluggar till fönsterbelysning.
Det här är första gången någon går sönder.

Hade nog inte nog inte nexa styrningen till garagebelysningen sist jag använde den sågen.

Bytte nexabrytaren och nu funkar iaf belysningen igen.

Isakare Isakare skrev:
Vet inte när mina gav upp, men jag sågade spillvirke till ved flera gånger i veckan med en gammal Elu bordsklinga. Kanske var den som dödade dom ??
Kan vara så.
Generellt borde Nexaprylarna inte vara så dåliga som du upplevt. Då hade de väl inte funnits kvar på marknaden?

Överspänning kan också slå ut komponenter i 2 steg. Överspänningsskydd etc slås ut första gången men prylen fortsätter fungera. Nästa gång går komponenten sönder.

Tänkte dela med mig lite av analysen av prylarna som gick sönder.

Nexamotagaren tar emot signaler men orkar inte dra reläet utan det släpper med en gång.
Något med nätdelen.

LEDstrålkastaren hade några brända motstånd, bränd MOSFET trissa i sin nätdel.
Nätdelen saknar den typiska glättningskondesatorn men spänningen passerar lite filter och överspänningsskydd innan den når switchtrissan. Dock hade det varit bättre om överspänningsskyddet legat lite lägre än 844V max för korta pulser då transistorn bara tål 800V.

Skruvade även isär sågen och den hade i alla fall en X2 konding på 0.33uF som inte var sprucken utan såg bra ut. Mätte den inte då min kapacitansmätare är på okänd plats...

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
C
blackarrow blackarrow skrev:
Nexamotagaren tar emot signaler men orkar inte dra reläet utan det släpper med en gång.
Något med nätdelen.
Antar att den består av en enkel spänningsdelare med en X2-kondensator och ett motstånd, sen en liten spänningsregulator för elektroniken medan reläet drivs av den oreglerade utspänningen. Säkert kondensatorn som tappat kapacitans. Förklarar varför allt funkar utom dragningen av reläet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.