6 810 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Återställning efter grävning på tomten, "i görligaste mån"
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Oftast fattar de att fastighetsägaren inte vill ha hela tomten uppgrävd utan löser det så bra de kan.
Då jag bara har berg, asfalt och en smal rabatt så hade de inget annat val än att gräva ner fibern i rabatten. Vilket passade mig utmärkt. Där de var tvungna att passera asfalten sågade de upp den förhållandevis nära en trappa. Rabattens kantstenar grävde de sig under. På vägen asfalterade de om men inte på uppfarten.
Men jag har för mig att de kom ut och projekterade hela jobbet först. Ritade, skrev och tog bilder där de ritade in dragningen både in- och utvändigt.
Då jag bara har berg, asfalt och en smal rabatt så hade de inget annat val än att gräva ner fibern i rabatten. Vilket passade mig utmärkt. Där de var tvungna att passera asfalten sågade de upp den förhållandevis nära en trappa. Rabattens kantstenar grävde de sig under. På vägen asfalterade de om men inte på uppfarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag har för mig att de kom ut och projekterade hela jobbet först. Ritade, skrev och tog bilder där de ritade in dragningen både in- och utvändigt.
Tack för svarU under_construction skrev:Oftast fattar de att fastighetsägaren inte vill ha hela tomten uppgrävd utan löser det så bra de kan.
[bild]
Gäller en större fastighet med skogsmark där man kommer passera med stamledningar till boende
utefterfastigheten
Alla vill ju ha fibern inkl fastighetsägaren men undrar hur nära ursprungsskick man kan förvänta sig att marken är efter arbetet.
Uttrycket "görligaste mån" är ju ganska öppet för tolkning
Vad man i dagligt tal menar med återställning av skogsmark vs. en villatomt är två helt olika saker enligt min mening. Ska de gräva inne i skogen eller någon annanstans? I skogen får man nog tänka sig att de återfyller så gott det går och återställer ev. diken och sånt som grävts upp, men inte mycket mer än så.K kungcoopa skrev:
Rent generellt i skog/naturmark blir det en slät yta man drar till med skopan, större stenar läggs åt sidan. Stenmur/dike/slänter/stigar/etc som gjorts med avsikt ska återställas i "ursprungligt" skick.
På fastighet brukar det ofta kallas grovåterställning där fastighetsägare t.ex. får finplanera ytan, så nytt gräs, etc.
Passerar man utanför fastighet med stamledning med någon form av "sådd gräsyta" som underhålls/klipps så bör man även göra återställning, brukar t.ex. vara krav från kommuner när grävning görs på allmän mark.
På fastighet brukar det ofta kallas grovåterställning där fastighetsägare t.ex. får finplanera ytan, så nytt gräs, etc.
Passerar man utanför fastighet med stamledning med någon form av "sådd gräsyta" som underhålls/klipps så bör man även göra återställning, brukar t.ex. vara krav från kommuner när grävning görs på allmän mark.
Tack! Det var något i denna stilen jag hade tänkt att det borde vara.A AndersS skrev:Rent generellt i skog/naturmark blir det en slät yta man drar till med skopan, större stenar läggs åt sidan. Stenmur/dike/slänter/stigar/etc som gjorts med avsikt ska återställas i "ursprungligt" skick.
Men uttrycket, "görligaste mån" vad innebär det egentligen?
Ett "flummigt" svar utifrån vad den utförande har för kompetens, maskiner och material
På samma sätt som många bara skriver grovåterställning och sedan saknas det förtydligande vad som ingår respektive fastighetsägaren själv ansvarar för. Ett sådant dokument bör finnas med och lämnas vid projektering, blir så mycket enklare i efterhand om diskussion uppstår kring återställning.
Motsvarande borde finnas för återställning gällande "görligaste mån" för det kan innehålla allt eller inget
På samma sätt som många bara skriver grovåterställning och sedan saknas det förtydligande vad som ingår respektive fastighetsägaren själv ansvarar för. Ett sådant dokument bör finnas med och lämnas vid projektering, blir så mycket enklare i efterhand om diskussion uppstår kring återställning.
Motsvarande borde finnas för återställning gällande "görligaste mån" för det kan innehålla allt eller inget
Hehe ja det är lite flummigt kanske.A AndersS skrev:Ett "flummigt" svar utifrån vad den utförande har för kompetens, maskiner och material
Såg att lantmäteriet använder sig av samma uttryck vid ledningsrätter, tex såhär skriver de "sedan ledningsarbetet avslutats i görligaste mån återställa mark, byggnader och anläggningar i förut befintligt skick."
https://www.skelleftea.se/Samhallsb...rrättningshandlingar/ac187040_beskrivning.pdf
Mitten på sidan 2
”I görligaste mån” betyder ”så långt det är möjligt”. Sedan skall det så klart tolkas. Jag skulle säga ”inom rimliga gränser”, dvs återföra jordmassor, jämna ut mark, och liknande.
Ofta skriver man in "Flummet" när man känner att något måste skrivas men det skulle lika gärna kunna utelämnas.
Du har en liknande formulering gällande skogsmark på sidan 2. Erkänner, har själv gjort det i offerter med krav på att alla frågor ska besvaras för att den ska vara godkänd.
Du har en liknande formulering gällande skogsmark på sidan 2. Erkänner, har själv gjort det i offerter med krav på att alla frågor ska besvaras för att den ska vara godkänd.
Såg inget vidare ut med asfalteringen där, redan sprickor på grund av dåligt underarbete.A AndersS skrev:
Antar det fanns skador redan från början men vore ju ett bra tillfälle att snygga till det.
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Minns faktiskt inte hur det såg ut från början, men generellt ser hela uppfarten bedrövlig ut. Tanken är att bredda så vi får in två bilar istället för att behöva flytta varandras bilar hela tiden. Berget ställer dock till tidsplanen.S Slugge skrev:
De sågade bara ett snitt och lyfte upp asfaltskakan. Tvivlar på att de packade underlaget annat än med kroppstyngden innan de la tillbaka asfalten.