4 223 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Besiktning Skånelänga
:-/ Är så nära man någonsin kan komma att köpa ett underbart litet fritidshus/stenhus i närheten av Ystad. Mäklaren som verkar mycket seriös tycker att det är lite att slänga pengarna i sjön att anlita en riktig besiktningsman á 7000 kr, utan tycker det räcker med någon byggkunnig person, vilket jag inte direkt känner någon där. Jag oroar mig för grunden på huset, tänk om den är möglig eller fuktig?! Är man dumsnål om man inte gör en besiktning, och om inte, känner någon en bra byggkunnig person som man kanske kan betala en tusing eller två för besväret?
Hälsningar
Nervös kanske blivande husägare
Hälsningar
Nervös kanske blivande husägare
Tycker att du ska besikta huset om du känner oro, men ta för gud skull nån som kan sin sak typ anticimex. Glöm inte att en besiktningsman bara har upplysningsplikt och inga skyldigheter senare vilket många tror.
Kan alltid vara bra att ha tagit en koll i grunden i alla fall.
Lycka till och hoppas på ett friskt hus.
Kan alltid vara bra att ha tagit en koll i grunden i alla fall.
Lycka till och hoppas på ett friskt hus.
7000 kr är en droppe i havet om man jämför vad ett hus kostar!
SJÄLVKLART skall ni ha en ordentlig besiktning!!!!!!
Om ni missar något vid en egen genomgång så räcker inte 7000 kr långt för att åtgärda något.
Var inte dumsnåla.
Om huset visar sig ha flera fel så ta den lilla kostnaden med besiktningen som lärpengar och gå nöjda vidare i vissheten om att ni slapp göra er kanske sämsta affär i livet.
SJÄLVKLART skall ni ha en ordentlig besiktning!!!!!!
Om ni missar något vid en egen genomgång så räcker inte 7000 kr långt för att åtgärda något.
Var inte dumsnåla.
Om huset visar sig ha flera fel så ta den lilla kostnaden med besiktningen som lärpengar och gå nöjda vidare i vissheten om att ni slapp göra er kanske sämsta affär i livet.
Kan rekommendera http://www.byggnadsundersokningar.se/
har haft både dem och anticimex hos oss.
Kanske vi har haft otur, men de olika från anticimex som varit hos oss har varit riktiga klåpare.
Men så brukar det vara på storföretag enl min mening, finns några bra men också riktigt usla....
har haft både dem och anticimex hos oss.
Kanske vi har haft otur, men de olika från anticimex som varit hos oss har varit riktiga klåpare.
Men så brukar det vara på storföretag enl min mening, finns några bra men också riktigt usla....
Du, jag skulle överväga att anmäla den mäklaren! Kan tänka mig att Mäklarsamfundet skulle ha en del åsikter om en mäklare som råder köpare att "slarva" med undersökningsplikten!
Visst kan du undersöka huset själv, eller ta in någon "allmänt kunnig" men om du/den du anlitar missar ett viktigt fel så kan du ändå stå där i en ekonomisk mardrömssituation.
Det är viktigt att kontrollera att besiktningsmannen har ansvarsförsäkring (samt till vilket belopp den sträcker sig! Enl.boken "Köpa hus" så brukar de flesta besiktningsmäns ansvarsförsäkring sträcka sig till fyra miljoner kronor). Se även upp så att besiktningsmannen inte skriver in någon klausul i ert avtal som begränsar din ersättning om han skulle missa ett fel.
En bonus med att anlita besiktningsman (och närvara vid besiktningen) är att du får reda på sådant som kan leda till problem framöver om du inte åtgärdar det, i vilken ordning du bör åtgärda ev. problem samt en upskattning kring vad det kommer att kosta att åtgärda. Viktigt att veta om du ändå vill köpa, men vill förhandla om priset.
Om du hinner till bokhandeln/biblioteket kan jag varmt rekommendera boken "Köpa hus" av Åsa Holstein. Den har ett maffigt kapitel om besiktning + en massa andra goda råd för den som ska köpa hus. (Här i Stockholm kan man ladda ner den som e-bok från biblioteket, kanske kan man det även i din kommun?)
Visst kan du undersöka huset själv, eller ta in någon "allmänt kunnig" men om du/den du anlitar missar ett viktigt fel så kan du ändå stå där i en ekonomisk mardrömssituation.
Det är viktigt att kontrollera att besiktningsmannen har ansvarsförsäkring (samt till vilket belopp den sträcker sig! Enl.boken "Köpa hus" så brukar de flesta besiktningsmäns ansvarsförsäkring sträcka sig till fyra miljoner kronor). Se även upp så att besiktningsmannen inte skriver in någon klausul i ert avtal som begränsar din ersättning om han skulle missa ett fel.
En bonus med att anlita besiktningsman (och närvara vid besiktningen) är att du får reda på sådant som kan leda till problem framöver om du inte åtgärdar det, i vilken ordning du bör åtgärda ev. problem samt en upskattning kring vad det kommer att kosta att åtgärda. Viktigt att veta om du ändå vill köpa, men vill förhandla om priset.
Om du hinner till bokhandeln/biblioteket kan jag varmt rekommendera boken "Köpa hus" av Åsa Holstein. Den har ett maffigt kapitel om besiktning + en massa andra goda råd för den som ska köpa hus. (Här i Stockholm kan man ladda ner den som e-bok från biblioteket, kanske kan man det även i din kommun?)
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka; besiktning m. dolda-fel försäkring eller inte?
Köpa & Sälja hus -
Skall man bryta den vita färgen på en Skånelänga?
Stenhus -
Besiktning löpande under entreprenad
Juridik -
Bra besiktningsbolag husrenovering Stockholm / Nacka
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vem utför opartisk besiktning av husgrund/sprickor/betongarbete?
Grund & Markarbeten