Båda armeringsjärnen (8mm) bilden är köpta nya från två olika byggbutiker.

Nu ska jag beställa till en grund och få det hemkört, hur rostigt kan jag räkna med? Hur rostigt är OK?

Mvh,
Andreas L

• Två armeringsjärn på betongunderlag, ett nytt och blankt, det andra rostigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det undre skulle inte jag använt.

Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Båda armeringsjärnen (8mm) bilden är köpta nya från två olika byggbutiker.

Nu ska jag beställa till en grund och få det hemkört, hur rostigt kan jag räkna med? Hur rostigt är OK?

Mvh,
Andreas L
Jo, men sådär brukar det se ut. Den övre är snarast ovanligt lite rostig.

Rost är enkelt uttryckt en kemisk reaktion mellan järn och syre (4Fe + 3O2 → 2Fe2O3, för att uttrycka sig på kemikaliska). Eftersom det är tämligen ont om syre inuti den konstruktion som armeringen är ingjuten uti, så fortsätter inte rostandet — så länge ingen del av armeringen kommer i dagen, förstås.

Att hela stålet är täckt av rost är inte ovanligt. Dock verkar det vara lite väl mycket rost på det nedre för att jag skulle ha godkänt det. Ytrost är ok, men inte löst sittande rost på en större del av ytan.

Jag har nog aldrig sett andra ön ”rostiga” armeringsgrejer (varken nät, stolpar, järn osv) :thinking: trodde alla var så!

De ligger ju alltid ute (i ur och skur) så det är väl eg inte konstigt om de rostar på..

Ska fasiken kolla om jag ser nått ”blankt”, på nått, nästa gång jag besöker byggvaruhuset (nu när jag vet att det finns..) :)

• Gilla
Bjolo och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att hela stålet är täckt av rost är inte ovanligt. Dock verkar det vara lite väl mycket rost på det nedre för att jag skulle ha godkänt det. Ytrost är ok, men inte löst sittande rost på en större del av ytan.
Det finns rost och det finns rost här i världen. Rödrost (ytrost) påverkar inte hållfastheten. Det gör däremot den mörkbruna gravrosten. På bilden ser det inte ut som där finns något gravrostangrepp, med undantag för till vänster i bild. Det kan dock lika gärna vara skuggor från räfflorna, så det går inte att säga säkert utifrån bilden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag har nog aldrig sett andra ön ”rostiga” armeringsgrejer (varken nät, stolpar, järn osv) :thinking: trodde alla var så!

De ligger ju alltid ute (i ur och skur) så det är väl eg inte konstigt om de rostar på..

Ska fasiken kolla om jag ser nått ”blankt”, på nått, nästa gång jag besöker byggvaruhuset (nu när jag vet att det finns..) :)
Överraskade en vän när vi skulle gjuta en mindre sak, med helt rostfria armeringsjärn köpt på Biltema.

Köpte dem där enbart för där ligger de inomhus , och jag ville överraska

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Eftersom det är tämligen ont om syre inuti den konstruktion som armeringen är ingjuten uti, så fortsätter inte rostandet — så länge ingen del av armeringen kommer i dagen, förstås.
Jag tänker mest att betongen ska få fäste i armeringen. Även om det inte fortsätter rosta så ska det ju ändå sitta tänker jag.

• Gilla
Julius Bohem
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det övre är ett av 8 hand-plockade jag tog på Byggmax. Det undre är ett panik-köp på PoG och det var de sista som de hade kvar. Nu har jag putsat upp det lite med vinkelslipen. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Nu har jag puttsat upp det undre (ett panikköp, sista exemplaret). Gjuter en stomme nu, men ska gjuta på en hel grund snart och beställa material till den.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag tänker mest att betongen ska få fäste i armeringen. Även om det inte fortsätter rosta så ska det ju ändå sitta tänker jag.
DET blir inga problem. Har du någon gång testat att knacka dän gamla armeringsjärn från betong så vet du vad jag menar.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Många konstruktörer, samt även kontrollanter, kräver att armeringen ska vara rostig just för bättre förtagning.
Du kan vara lugn. (Edit: OK, inte många. Men det är inte heller ovanligt)

Så länge du inte ser att det rostiga järnet är betydligt större än de övriga, så är det ingen fara.

Lite kuriosa är att vissa leverantörer flaggar för att deras produkter ska förvaras tort, vilket bara är ren hittepå.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.