Jo, men sådär brukar det se ut. Den övre är snarast ovanligt lite rostig.Andreas Lundgren skrev:
Rost är enkelt uttryckt en kemisk reaktion mellan järn och syre (4Fe + 3O2 → 2Fe2O3, för att uttrycka sig på kemikaliska). Eftersom det är tämligen ont om syre inuti den konstruktion som armeringen är ingjuten uti, så fortsätter inte rostandet — så länge ingen del av armeringen kommer i dagen, förstås.
Jag har nog aldrig sett andra ön ”rostiga” armeringsgrejer (varken nät, stolpar, järn osv) trodde alla var så!
De ligger ju alltid ute (i ur och skur) så det är väl eg inte konstigt om de rostar på..
Ska fasiken kolla om jag ser nått ”blankt”, på nått, nästa gång jag besöker byggvaruhuset (nu när jag vet att det finns..)
De ligger ju alltid ute (i ur och skur) så det är väl eg inte konstigt om de rostar på..
Ska fasiken kolla om jag ser nått ”blankt”, på nått, nästa gång jag besöker byggvaruhuset (nu när jag vet att det finns..)
Det finns rost och det finns rost här i världen. Rödrost (ytrost) påverkar inte hållfastheten. Det gör däremot den mörkbruna gravrosten. På bilden ser det inte ut som där finns något gravrostangrepp, med undantag för till vänster i bild. Det kan dock lika gärna vara skuggor från räfflorna, så det går inte att säga säkert utifrån bilden.useless skrev:
Överraskade en vän när vi skulle gjuta en mindre sak, med helt rostfria armeringsjärn köpt på Biltema.Snigla skrev:Jag har nog aldrig sett andra ön ”rostiga” armeringsgrejer (varken nät, stolpar, järn osv) trodde alla var så!
Köpte dem där enbart för där ligger de inomhus , och jag ville överraska
Jag tänker mest att betongen ska få fäste i armeringen. Även om det inte fortsätter rosta så ska det ju ändå sitta tänker jag.ricebridge skrev:
Det övre är ett av 8 hand-plockade jag tog på Byggmax. Det undre är ett panik-köp på PoG och det var de sista som de hade kvar. Nu har jag putsat upp det lite med vinkelslipen.Snigla skrev:
Tack för alla svar!
Nu har jag puttsat upp det undre (ett panikköp, sista exemplaret). Gjuter en stomme nu, men ska gjuta på en hel grund snart och beställa material till den.
Nu har jag puttsat upp det undre (ett panikköp, sista exemplaret). Gjuter en stomme nu, men ska gjuta på en hel grund snart och beställa material till den.
Många konstruktörer, samt även kontrollanter, kräver att armeringen ska vara rostig just för bättre förtagning.Andreas Lundgren skrev:
Du kan vara lugn. (Edit: OK, inte många. Men det är inte heller ovanligt)
Så länge du inte ser att det rostiga järnet är betydligt större än de övriga, så är det ingen fara.
Lite kuriosa är att vissa leverantörer flaggar för att deras produkter ska förvaras tort, vilket bara är ren hittepå.
Liknande trådar
-
Salning, kan det vara en del av bärande konstruktionen
Byggmaterial & Byggteknik -
Störande ljud från 30tals högspolande toalett - vad kan vara orsaken?
Badrum -
Reparera källartrappa med rostiga armeringsjärn underifrån
Grund & Markarbeten -
Åtgärda grund med rostiga armeringsjärn?
Grund & Markarbeten -
Behandla rostiga armeringsjärn
Altan & Uteplats