27 529 läst · 64 svar
28k läst
64 svar
Dålig lukt i och utanför 70-tals villa
Har nu haft en inspektör från Ocab som konstaterat att fuktskadorna i innerväggen var gamla och torra.
Han konstaterade även att den undra syllen var tryckimpregnerad men torr (10% RH) vilket konstaterats även tidigare.
Han kände även lukten utanför huset direkt utan att jag hade påpekat det. Han tyckte det luktade typiskt tryckimpregnerat virke. Vid inspektion av vinden blev han ganska säker på att råsponten är av tryckt trä och att lukten kommer därifrån. Det rimmar väl med mina misstankar (se inlägg #13). Tyvärr innebär det byte av hela taket inkl luktsmittad isolering.
För att vara helt säker på att den faktiskt är tryckt rekommenderade han att jag gör en luftanalys på vinden. Han vågade inte ta prov direkt på råsponten eftersom takpappen ligger direkt utanpå.
Vad hade ni gjort?
Han konstaterade även att den undra syllen var tryckimpregnerad men torr (10% RH) vilket konstaterats även tidigare.
Han kände även lukten utanför huset direkt utan att jag hade påpekat det. Han tyckte det luktade typiskt tryckimpregnerat virke. Vid inspektion av vinden blev han ganska säker på att råsponten är av tryckt trä och att lukten kommer därifrån. Det rimmar väl med mina misstankar (se inlägg #13). Tyvärr innebär det byte av hela taket inkl luktsmittad isolering.
För att vara helt säker på att den faktiskt är tryckt rekommenderade han att jag gör en luftanalys på vinden. Han vågade inte ta prov direkt på råsponten eftersom takpappen ligger direkt utanpå.
Vad hade ni gjort?
Det låter osannolikt att man använder tryckinpregnerat råspont, har det funnits?
Däremot asfaboard har en förmåga att ta upp lukt. Även om källa är borta så kan den lukta i decennium. Har du kollat i gavelspetsar? Speciellt när det blåser.
Däremot asfaboard har en förmåga att ta upp lukt. Även om källa är borta så kan den lukta i decennium. Har du kollat i gavelspetsar? Speciellt när det blåser.
Det borde stå på orginalritningen om det är tryckt, står det att syllen är det borde det även vara angivet för taket. Om du inte känner någon lukt i ventilationshålen i väggen utanför huset borde inte syllen lukta in i huset. Du kan inte få av en liten flisa från taket utanför huset vid rännorna eller nått. Krävs inte så mycket, lägg det i en påse du inte haft i huset och ta med och lukta efter en stund när du varit ifrån huset ett tag. Som jag nämnde tidigare hade vi lite exponerad asfaboard som luktade riktigt illa. Den var torr.. Det tog lång tid innan vi hittade att de var källan till kvarvarande lukt, dock inte lika frän som den tryckta lukten men väldigt lik.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 836 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 836 inlägg
Hela den artikeln handlar väl om fuktiga hus och jag kan inte hitta något där det står att uttorkade fuktskador är skadligt. Så jag uppskattar om du kan skriva vilket stycke du avser.H Husmusan skrev:
Var uppe på vinden igår och såg att isoleringen runt frånluftskanalerna är angripen av vad jag tror är vitmögel och ståltråden runt om har rostat. Jag vet inte om fukt har kommit in via takhuven eller om det kommer från kondens.
Men frågan är: Kan detta vitmögel på vinden lukta även utanför huset?? (luktar vitmögel ens?)
Men frågan är: Kan detta vitmögel på vinden lukta även utanför huset?? (luktar vitmögel ens?)
"Det räcker med att byggnadsmaterialen en gång varit utsatta för fukt för att det ska finnas en hälsorisk, även om de nu är torra.BirgitS skrev:
Det säger Dan Norbäck, professor i arbets– och miljömedicin vid Uppsala Universitet."
Såhär är det:
* Anticimex säger att det är mögelpåväxt (gråaktig beläggning) på råsponten på kallvinden.
* Ocab är 80% säker på att ovan nämnda spont är tryckt.
Att två "experter" kan ha så vitt skilda uppfattningar är frustrerande.
* Grannar och andra som har kännedom om dessa hus säger att det inte finns tryckt virke i taket
* Någon tror att det ev kan vara cuprinol
Vad f*n ska man göra och vem ska man tro på?
* Anticimex säger att det är mögelpåväxt (gråaktig beläggning) på råsponten på kallvinden.
* Ocab är 80% säker på att ovan nämnda spont är tryckt.
Att två "experter" kan ha så vitt skilda uppfattningar är frustrerande.
* Grannar och andra som har kännedom om dessa hus säger att det inte finns tryckt virke i taket
* Någon tror att det ev kan vara cuprinol
Vad f*n ska man göra och vem ska man tro på?
ca 5000 kr enligt Ocabmexitegel skrev:
Det kanske inte är mycket för att få sinnesfrid, men samtidigt verkar det så osannolikt att det skulle vara tryckt råspont att jag vägrar tro det.