7 352 läst · 75 svar
7k läst
75 svar
Fixa grundmuren innan poordrän
Då du inte kommer att ha tillskjutande fukt kan du välja fritt mellan de i tråden föreslagna skivorna. Varken sol eller vind kommer att ha ngn avgörande inverkan. Om jag vore du skulle jag skippa isoleringen helt och hållet möjligen skulle jag fundera på att tilläggsisolera trossbottnen. Samt lägga ut plast på berget för att minska på fuktbelastningen.D Derbyboy skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
I och med att du inte tänkt fylla igen efter dräneringen så tror jag inte att isoleringen på väggen kommer ha så stor nytta då det exponerade berget kommer fungera som en stor kylklamp och ändå kyla ner krypgrunden. Ett sätt är att lägga markisolering ut från huset för att göra kylvägen längre, tror dock detta har marginell betydelse. I detta fall hade jag nog kört cellplast och platonmatta som nämnt och dragit upp den till uk trall eller tom kanske förbi för att bryta köldbryggan, och skippat infästningen av altanen i huset, eller var kommer de 120mm ifrån? Mot berget hade jag gjort ett hålkärl och lagt några strykningar asfalt, som skissen som visades tidigare i tråden.
Har du kollat på lösningar typ trygghetsvakten för att få bukt med klimatet i krypgrunden?
Har du kollat på lösningar typ trygghetsvakten för att få bukt med klimatet i krypgrunden?
Jag kommer troligtvis återfylla 3 av 4 sidor av huset.
Inne i krypgrunden kommer jag lägga en betongtäckmatta/krypgrundsisoleringsmatta. Bitvis (där det är plant) kommer jag nog också lägga ut markskivor. Underifrån inne i krypgrunden kommer det alltså bli rejält isolerat.
Tror det varken gör till eller från i sammanhanget att jag inte återfyller precis utanför huset (2-4 m) Berg i dagen fortsätter 20-25 meter från huset.
Har cellplast bättre isolervärde än isodrän/pordrän?
De 12 cm är till för att fästa trallen mot väggen. Det är inte aktuellt att dra isolering precis ända upp till träfasaden för det skulle ju innebära att trallen ligger utanför huset. Det blir inte bra!
Jag har inte kollar upp trygghetsvakten ännu. Känns som att jag behöver ha en plan för isoleringen av grundmuren oavsett en trygghetsvakt.
Inne i krypgrunden kommer jag lägga en betongtäckmatta/krypgrundsisoleringsmatta. Bitvis (där det är plant) kommer jag nog också lägga ut markskivor. Underifrån inne i krypgrunden kommer det alltså bli rejält isolerat.
Tror det varken gör till eller från i sammanhanget att jag inte återfyller precis utanför huset (2-4 m) Berg i dagen fortsätter 20-25 meter från huset.
Har cellplast bättre isolervärde än isodrän/pordrän?
De 12 cm är till för att fästa trallen mot väggen. Det är inte aktuellt att dra isolering precis ända upp till träfasaden för det skulle ju innebära att trallen ligger utanför huset. Det blir inte bra!
Jag har inte kollar upp trygghetsvakten ännu. Känns som att jag behöver ha en plan för isoleringen av grundmuren oavsett en trygghetsvakt.
Bosse:
Blir det inte knepigt att sätta Platonmatta ända upp till träfasaden. Fukten som vandrar ut från grundmuren släpps ju ut där? Alltså precis vid syllen.....
Platon + cellplast innebär ju att jag måste uv-skydda den del av cellplasten som inte täcks av makadam.
Vad talar egentligen emot isodrän och fibercementskivor förutom att det kanske är något dyrare.....
Blir det inte knepigt att sätta Platonmatta ända upp till träfasaden. Fukten som vandrar ut från grundmuren släpps ju ut där? Alltså precis vid syllen.....
Platon + cellplast innebär ju att jag måste uv-skydda den del av cellplasten som inte täcks av makadam.
Vad talar egentligen emot isodrän och fibercementskivor förutom att det kanske är något dyrare.....
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
För egen del är det nog just hanteringen. Skivorna är väldigt spröda och går lätt sönder. Jag tycker det är viktigt att du isolerar hela grundmuren ända upp mot syllen annars kommer det bli rejält kallt på golvet i och med att dina golvbjälkar ligger försänkta ”bakom” grundmuren. Altanen tycker jag du ska skippa att fästa in i grundmuren och lösa det med plintar. Det är ju smidigt nu när berget är exponerat att ställa dem där.D Derbyboy skrev:Bosse:
Jag ska undersöka om det går att lägga en plintrad precis utanför grundmuren.
Trallen kommer med ditt förslag inte ha något stöd mot fasaden. Trallen kanske kan skjuta ut över grundmursisoleringen med 10-15 cm utan att det sviktar för mycket. Det är ju sällan man går precis intill fasaden
Trallen kommer med ditt förslag inte ha något stöd mot fasaden. Trallen kanske kan skjuta ut över grundmursisoleringen med 10-15 cm utan att det sviktar för mycket. Det är ju sällan man går precis intill fasaden
Redigerat:
Om cellplast har högre isolervärde än pordrän så kanske jag kör på bara cellplast hela vägen och uv-skyddar med fibercementskiva på den del som sticker upp över makadamen.
Det förutsätter dock att
-skivorna tål att ligga direkt mot makadamen.
-skivorna inte är difusionstäta, dvs fukt från krypgrunden kan vandra genom skivorna.
-skivorna har minst lika bra isolervärde som isodrän.
Det förutsätter dock att
-skivorna inte är difusionstäta, dvs fukt från krypgrunden kan vandra genom skivorna.
Redigerat:
Läser man:
http://www.sundolitt.se/upload_images/5B1CE0E5FD784AC4A90615C4948CB7FA.pdf
Så ska jag ju byta ut isodränet mot cellplast...
http://www.sundolitt.se/upload_images/5B1CE0E5FD784AC4A90615C4948CB7FA.pdf
Så ska jag ju byta ut isodränet mot cellplast...
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det du kan göra är att lägga en platonmatta mellan makadam o cellplast. Grundmuren skulle jag gissa har ett högre ångmotstånd än cellplasten, ie, grundmuren är ”mer diffussionstät”. Cellplasten har lika eller bättre isolervärde, beror lite på vilken kvalite man väljer på cellplasten.D Derbyboy skrev:Om cellplast har högre isolervärde än pordrän så kanske jag kör på bara cellplast hela vägen och uv-skyddar med fibercementskiva på den del som sticker upp över makadamen.
Det förutsätter dock att
Angående trallens utkragning är det nog inget större problem, som du säger så går man inte ofta så nära väggen. Du skulle även kunna välja en lite tjockare trall eller låta trallen löpa parallellt med huset. Då skulle du kunna nagga ur lite i cellplasten för golvreglarna för att trallen ska nå fasaden.
Kommer ju bra mycket mer billigare undan om jag väljer cellplast.
Hmm. Platon utanför....ja skulle ju kunna fungera.
Alt fibercementskivor överst dvs ovanför makadamen och sen makadam direkt mot cellplasten. Är det problem att makadamen ligger direkt mot cellplasten?
Jag har nämligen fibercementskivorna sedan tidigare.
Trallen kommer inte ligga parallellt med huset eftersom de ska avslutas mot berg kommer de ligga från huset mot berget.
Hmm. Platon utanför....ja skulle ju kunna fungera.
Alt fibercementskivor överst dvs ovanför makadamen och sen makadam direkt mot cellplasten. Är det problem att makadamen ligger direkt mot cellplasten?
Jag har nämligen fibercementskivorna sedan tidigare.
Trallen kommer inte ligga parallellt med huset eftersom de ska avslutas mot berg kommer de ligga från huset mot berget.
Om makadamen kan ligga mot cellplasten kör kag svarta cellplastskivor från bauhaus hela vägen upp till fräfasaden.
https://www.bauhaus.se/graphite-gs80-600x1200x50mm-7-20m-per-paket
https://www.bauhaus.se/graphite-gs80-600x1200x50mm-7-20m-per-paket
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det kan alltid vara bra att skydda cellplasten lite med tanke på gnagare o småkryp, en enkel markduk mellan makadam o cellplast skyddar lite iaf, på den övre delen skulle du kunna använda dina fibercementskivor. Är det samma sida som du ska sätta in partiet? Isf skulle du kunna, i skala, skissa upp grundmur, parti och trall för att se om det är möjligt att minska köldbryggan vid partiet.
Fan jag e jäkligt osäker på det här med att sätta upp cellplast direkt mot grundmuren.
Har läst spaltmeter på forumet om att cellplast kan absorbera vatten och att den inte är tillräckligt diffusionsöppen.
Nej det här är på motsatt sida om glaspartiet. Alla sidor av huset har olika förutsättning. För att få någon ordning på det hela har kag valt att fokusera på en sida i taget.
Har läst spaltmeter på forumet om att cellplast kan absorbera vatten och att den inte är tillräckligt diffusionsöppen.
Nej det här är på motsatt sida om glaspartiet. Alla sidor av huset har olika förutsättning. För att få någon ordning på det hela har kag valt att fokusera på en sida i taget.