4 001 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Pordrän upp till fasad
Sida 1 av 2
kan man sätta pordrän/isodrän hela vägen upp till fasaden?
Jag kommer ha minst en sida av huset som täcks av ett trädäck. Jag återfyller inte efter att massorna tagits bort. Det är berg i dagen under altanen
Första plintraden sätter jag en bit ut från grundmuren alltså kan jag sätta pordrän i princip hela vägen upp till fasaden.
Jag kommer ha minst en sida av huset som täcks av ett trädäck. Jag återfyller inte efter att massorna tagits bort. Det är berg i dagen under altanen
Första plintraden sätter jag en bit ut från grundmuren alltså kan jag sätta pordrän i princip hela vägen upp till fasaden.
Ja det kan du, men du lär montera något vindtät utanpå på skivorna, annars förlorar du en stor del av isolervärdet.
Tips: Strunta i första plintraden och fäst bärlina i husgrunden istället.
Tips: Strunta i första plintraden och fäst bärlina i husgrunden istället.
Jag vill isolera min grundmur så mycket som möjligt. Fäster jag bärlina i husgrunden missar jag motsvarande diemension (145/170/195) i yta som jag egentligen vill isolera.
Jag skulle vilja sätta isodrän/pordrän upp där träfasaden börjar.
Sen skottar jag upp makadam mot skivorna.
Jag skulle vilja sätta isodrän/pordrän upp där träfasaden börjar.
Sen skottar jag upp makadam mot skivorna.
Vore det inte bättre att sätta isolering som är gjord för att sätta över mark som det inte blåser igenom?
Ah ok,
Kag funderar på att först limma pordränskivan och sen limma på fibercemtskivan. Tänkte använda PL200 eller PL600.
Tror inte de där isolerhpllarna i plast orkar hålla uppe en fibercemenstskiva. Jag kan dock ha fel.
Kag funderar på att först limma pordränskivan och sen limma på fibercemtskivan. Tänkte använda PL200 eller PL600.
Tror inte de där isolerhpllarna i plast orkar hålla uppe en fibercemenstskiva. Jag kan dock ha fel.
Det blir svårt att limma på isoelringen, pordrän eller lika produkt är preparerade med en fet yta och där fäster inget lim, det gäller att få något fäste i överkant, kanske med långa spikpluggsfästen, finns ända upp till 200 mm långa, inga gratisgrejer men finns på varuhusen. Du får se hur du kan göra,
Jag gjorde nåt liknande men satte läkt mot cellplasten, dels för att skruva hyllor i och på köpet klämdes skivorna fast. Långa fasadskruv i plugg. Minns jag rätt så blev det pl-lim också, den som inte smälter cellplast, men bara för att underlätta montage. Utanför cellplasten men innanför läkten satte jag vindduk.