Tror det beror på vad för grässort man har och hur man gör.
Jag la min begränsningskabel på gammal gräsmatta med märlor i Maj 2014.
Först tog jag och körde ner gräset extra kort, bara just där kabeln skulle ligga med motorgräsklippare.
Dit med kabel och märlor. Sen lät jag gräset växa tills det var ca 7-8 cm,
innan jag för första gången körde roboten på högsta läget, som är 6 cm.
Sen sänkte jag efter ca en vecka ner till 5 cm och sen till 4 cm. Roboten har aldrig kört av kabeln.
På hösten 2014 när jag skulle räfsa ihop alla löv ( 10 stora lövträd )
med bred plasträfsa så var den osynlig, inga problem. Fick inte tag i kabeln en enda gång.
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
T
så kontentan är, det suger att lägga ner begränsningskabel oavsett metod :D
 
  • Gilla
J Vos och 5 till
  • Laddar…
Pizzaslicer på pinne är bäst ;)
 
  • Gilla
  • Wow
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
Bra att tänka på är väl att inte ha för bråttom med att gräva ner den. Jag grävde ner min ganska direkt enligt instruktionerna men sedan blev det ett flertal justeringar av kabeln under de första veckorna så vissa partier fick jag ändå göra om.
Med facit i hand så skulle jag ha lagt kabeln ytligt under inkörningsperioden och sedan grävt ner den när jag är helt nöjd med hur klipparen sköter sig.
Val av lämplig metod kan skilja sig mycket mellan olika gräsmattor och olika områden på tomten. På de lite fuktigare områdena av tomten där det växer som bäst så hade det varit fullt tillräckligt att bara klippa gräset kort och lägga kabeln ytligt. På sådana partier är kabeln helt osynlig efter endast en säsong.
På andra lite torrare ställen, typ vid några mindre slänter, där gräset växer dåligt ser jag kabeln har kikat fram efter krattning så där behöver jag gräva lite djupare
 
  • Gilla
maxmsm och 8 till
  • Laddar…
Ibland har man också trädrötter som gör att ytlig förläggning av kabeln är det enda som fungerar.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
H
Tog min bensindrivna motorkap med stenklinga när jag la ned kabeln.
Fungerade klockrent.
Spåret var kanon för kabeln bara lägga ned.
La ned 800 m kabel på någon timme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Säger också något i stil med motorkap! Körde med 203 vinkel och diamantklinga. Sedan gjorde jag ett verktyg för att peta ner kabeln.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur har han lyckas lägga slingan så slappt att klipparen fastnar i den? Säger kanske en del.

Vi la vår med märlor ovanpå, precis som man ska göra, efter 2 sommrar så är den borta, Syns ingenstans på vår 1500kvm tomt, och är svår att hitta när man ska jobb på tomten..
 
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
Den första kabeln installerades av proffs med riktig maskin, men allt som har gjorts efter det har jag gjort själv genom att lägga kabeln direkt på marken. Det är så mycket enklare att justera kabeln då när det behövs och åtminstone för mig så syns den inte alls. Självklart behövs några märlor extra om gräsmattan är lite kuperad så att den hänger i luften nånstans. Det borde vem som helst förstå.
Skulle aldrig rekommendera någon att gräva ner kabeln med tanke på svårigheten att justera den i efterhand.
 
  • Gilla
STB och 6 till
  • Laddar…
Så sant, vi har byggt om och ändrat på tomten några ggr, och nu i sommar bygger vi en till kåk på tomten, så slingan blir omdragen även detta år.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur har han lyckas lägga slingan så slappt att klipparen fastnar i den? Säger kanske en del.

Vi la vår med märlor ovanpå, precis som man ska göra, efter 2 sommrar så är den borta, Syns ingenstans på vår 1500kvm tomt, och är svår att hitta när man ska jobb på tomten..
Jag tror det är enklare att spänna kabeln om gräsmattan är fyrkantig. Men i vårt fall så är den inte rak nästan någonstans, då räcker det att några märlor lossnar för att kabeln ska bli slapp.

Jag upplever att vi har haft stor glädje av roboten när den fungerar men att den bara funkat ungefär halva tiden på grund av att kabeln gått av många gånger och att det har har varit svårt och tidskrävande att åtgärda felet. I somras tröttnade jag helt på roboten och bad grabben åka och köpa en handjagare.

Nu är jag glad att kabeln ligger nergrävd och kommer vara extra försiktig när det blir dags att skära bort ogräs mot gångstigen nästa gång. Funderar till och med att färgmarkera de stenar där jag vet att kabeln går in under.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
hvorfor grave kablet ned?

Jeg har altid lagt kablet direkte på græsset og fastgør med pløkker. Efter et par måneder har græsset groet over tråden og den er usynlig.
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
J
Jag köpte Julas billigaste elektriska motorsåg för 299:- och borrade ett hål i svärdet sisådär 20 cm från toppen, satte en pinnbult i hålet och trädde på stödhjulen som plockats bort från barnens cykel. Då var det enkelt att fräsa ett 5 cm djupt spår runt hela, ca 350m. :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 16 till
  • Laddar…
J_Sanamon skrev:
Jag köpte Julas billigaste elektriska motorsåg för 299:- och borrade ett hål i svärdet sisådär 20 cm från toppen, satte en pinnbult i hålet och trädde på stödhjulen som plockats bort från barnens cykel. Då var det enkelt att fräsa ett 5 cm djupt spår runt hela, ca 350m. :cool:
Jag körde också med motorsågen. Men jag gjorde inga monteringar utan gick bara på frihand. Hur enkelt som helst. Kedjan är förstås rökt direkt men maskinen funkar fortfarande så den gick inte sönder. Busenkelt. Har också testat med kantskärare och kniv. Går inte ens att jämföra med motorsågen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.