4 177 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Dragkorg elsats montering.
Har monterat dragkrok på min 2006 V50 och har el satsen kvar.
Jag tror jag har koll på inkoppling där bak men det som ser lite mer jobbig ut är kabeln som enligt instruktionen dras fram till batteriet. Hur gör man det? Jag hittar ingen hål framme som går till motorn.
Tack på förhand.
Jag tror jag har koll på inkoppling där bak men det som ser lite mer jobbig ut är kabeln som enligt instruktionen dras fram till batteriet. Hur gör man det? Jag hittar ingen hål framme som går till motorn.
Tack på förhand.
Jag fuskade på min bil och kopplade den till ett cigarettändaruttag i bagaget. Visst kan man ha otur och råka ut för en nitisk besiktningsman som upptäcker det, men det har inte drabbat mig än på 4 år.
Anledningen till att den ska kopplas direkt på batteriet är att t ex varningsblinkersen ska fungera på släpet även om tändningen är avstängd. Men det kanske finns någon annan punkt i kupén som har spänning hela tiden och kan leverera tillräckligt mycket ström där du kan koppla in boxen istället?
Anledningen till att den ska kopplas direkt på batteriet är att t ex varningsblinkersen ska fungera på släpet även om tändningen är avstängd. Men det kanske finns någon annan punkt i kupén som har spänning hela tiden och kan leverera tillräckligt mycket ström där du kan koppla in boxen istället?
Så har det aldrig fungerat på någon av de bilar jag haft med drag (eller monterat drag på).
Men nu har jag inte hållt på med de moderna, det kanske är annat nu.
Men de jag haft är kopplat till blinkers, bakljus, bromsljus samt jord. Och blinkar bilen så blinkar släpet ...
Men nu har jag inte hållt på med de moderna, det kanske är annat nu.
Men de jag haft är kopplat till blinkers, bakljus, bromsljus samt jord. Och blinkar bilen så blinkar släpet ...
Alla moderna bilar har en liten box man kopplar in på lämpligt ställe inklusive bilens canbus. Beroende på intelligens så kan den interagera med backsensorer, antisladd, glödtrådsvakter, etc.Mikael_L skrev:
Problemet är just att boxen behöver tillgång till ständig matningsspänning och det finns oftast inte i närheten.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Tom de enklaste/billigaste elsatserna har en reläbox nuförtiden ...
Har man cigarettuttag i skuffen så går det att chansa och ta ström där, men det finns ju såklart hål mellan kupén och motorrummet .. Frågan är bara hur mycket av bilen man måste riva ..
Edit: måste ju finnas ett volvoforum nånstans att fråga på?
Har man cigarettuttag i skuffen så går det att chansa och ta ström där, men det finns ju såklart hål mellan kupén och motorrummet .. Frågan är bara hur mycket av bilen man måste riva ..
Edit: måste ju finnas ett volvoforum nånstans att fråga på?
Tack Useless och Dan. Tänkte prova med att fuska och koppla i vid cig dosan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Har gjort exakt likadant! Det kommer ingen att märka, och knappast olagligt heller..useless skrev:Jag fuskade på min bil och kopplade den till ett cigarettändaruttag i bagaget. Visst kan man ha otur och råka ut för en nitisk besiktningsman som upptäcker det, men det har inte drabbat mig än på 4 år.
För 2 år sen kollade jag detta med besiktningen och polisen. Dom hade inga synpunkter på att varningsblinkers funkar ej då man lämnar bilen vid vägkanten. Dom tyckte varningstriangen är viktigast.useless skrev:
Inga böter skulle utfärdas.
Visst är det väl trevligt om varningsblinkers fungerar i alla lägen, men låt säga att du är tvungen att köra bilen åt sidan på grund av elfel eller att du stått ett tag så att batteriet tagit slut. Inte kan väl släpkärran då plötsligt bli olaglig?
Låter rimligt att de prioriterar varningstriangel och att belysningen fungerar som den ska på släpet när bilen är igång.
Låter rimligt att de prioriterar varningstriangel och att belysningen fungerar som den ska på släpet när bilen är igång.
Liknande trådar
-
Var är felet på dörrmonteringen?
Fönster & Dörrar -
Montering av fönsterfoder
Fasad -
Installation/ montering av vattenavskiljare på tryckluftskompressor
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Montering Krispol Starcus k06/k10
Utbyggnad och tillbyggnad -
Firma för montering av snörasskydd Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer