Inte orkat föra någon logg över vårt senaste projekt - gillestugan, men här kommer lite bilder i alla fall :)
För att kunna renovera gillestugan (som var ett förråd hos tidigare ägare) så behövde vi göra en hel del saker runt om, bland annat dra om hela huvudstammen för vattnet, från mätare till panna och vidare upp till badrum. Börjar med lite före-bilder:
Renoverad gillestuga med infräst el, ny ventilation, plant golv och ljus inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg märke till ventilationstrumman ovanför dörren (asbest), vattenrören som låg i huvudhöjd, grådaskiga färgen på väggarna (med lite rostfläckar) och utanpåliggande el - där en del av dem var med vanlig lamp-sladd. Golvet skiljde sig 3cm från högsta och lägsta punkten, och nej, det var inte med avsiktligt fall mot brunn.
Före-renovering av gillestuga med synliga vattenrör, radiator, och ojämnt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gillestuga med nytt golv, fräscha väggar, synliga vattenrör och infällda eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här kommer resultatet:
Renoverad gillestuga med nytt mörkt vinylgolv, infräst el, vitmålade väggar och modern möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny VVS, infräst el, ny ventilation, asbest-trumman borttagen, nytt (plant) golv med platon-matta och vinylgolv, nätverk draget till TV och dator osv.
Renoverad gillestuga med skrivbord, soffa och katt ovanpå ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gillestuga med vita väggar, nya skåp, radiator, plant golv och mörk soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några saker kvar att fixa - måla ytterdörr, fixa trösklar och sätta upp kabelkanaler samt fylla skåpen :)
Vi är jättenöjda i alla fall och det är en helt annan känsla i rummet nu mot hur det var förut!
 
  • Gilla
Ramnemark och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Sov en ljuvliga 4h eller nåt efter nattskiftet, knappt styrfart framåt men tog mig i kragen och tvättade bilen.. Sen på nå oväntat vis började jag kika på ritningen till vangstyckena och nån timme senare är 2st klara.
[bild]
[bild]
[bild]
Vad har du för virke till vangarna? Och var har du köpt det?
 
O olofh skrev:
Vad har du för virke till vangarna? Och var har du köpt det?
Jag körde på vanliga C 24 45x220 reglar från Hedins.
Sen slutade det med att skruvade fast dom i 18mm plyfa. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag körde på vanliga C 24 45x220 reglar från Hedins.
Sen slutade det med att skruvade fast dom i 18mm plyfa. (y)
Tycker de såg bredare ut än 220...sitter o ritar på en trappa men behöver 300för att kunna såga ut. Måste rita fel, får väl göra om

Har du limmat ihop?
 
O olofh skrev:
Tycker de såg bredare ut än 220...sitter o ritar på en trappa men behöver 300för att kunna såga ut. Måste rita fel, får väl göra om

Har du limmat ihop?
Nej nej, jag har använt mig av den där ryska sidan och sedan jackat ur för en liggande regel under varje eksteg.
Trappa i snickeri med liggande regel under ett av ekstegen mot en panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Jag köttar på.. Lär nog ut och rolla på sättstegen en gång innan det blir kväll..
12år snart, med galen trapp, jag har en tålig sambo :love:
Renovering av trätrappa med omonterade sättsteg och delvis avlägsnade trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej nej, jag har använt mig av den där ryska sidan och sedan jackat ur för en liggande regel under varje eksteg.
[bild]
Ser ju superbra ut! Har du fler bilder från tillsägningen/uppritning så får du gärna lägga upp alt pm dom
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ser ju superbra ut! Har du fler bilder från tillsägningen/uppritning så får du gärna lägga upp alt pm dom
Denna sidan har jag använt mig av till 2st trappor.
http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/

Knappar in alla mått och den spottar ut en "ritning".

Sen har jag gjort en sågmall som ser ut som nedan:
Sågmall för trappa på golv med verktyg och ritade markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsågmall för trappkonstruktion på arbetsbänk omgiven av verktyg och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågmall med uppritade linjer och mått för trappkonstruktion placerat på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
@olofh Är du med på tänket?
Jag har gjort urjackningen och låtit regeln vara sned "upptill" under steget för att vinna höjd nertill i form av bärighet. :)
Jag inbillar mig jag tänkt rätt, och på detta viset är det dryga 130mm kvar av regeln med runt 30graders lutning.
 
FredrikR FredrikR skrev:
@olofh Är du med på tänket?
Jag har gjort urjackningen och låtit regeln vara sned "upptill" under steget för att vinna höjd nertill i form av bärighet. :)
Jag inbillar mig jag tänkt rätt, och på detta viset är det dryga 130mm kvar av regeln med runt 30graders lutning.
Yes smart gjort!
 
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
*Photobomb*



Festoolförsänkaren kom till användning.
.
Hur får du fast den i bitshållaren? Min festool borr går inte att använda i boschen... Festool har ju sin egen standard.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Hur får du fast den i bitshållaren? Min festool borr går inte att använda i boschen... Festool har ju sin egen standard.
Jag upplevde att den fäster men inte lika tight som i en centrotec chuck.
Ska kolla mer under dagen. :)
 
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
Jag upplevde att den fäster men inte lika tight som i en centrotec chuck.
Ska kolla mer under dagen. :)
Min klickar inte fast, däremot så vrider den fast, skulle tro att det har med annan utformning av hexskaftet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Min klickar inte fast, däremot så vrider den fast, skulle tro att det har med annan utformning av hexskaftet.
Nej nog sitter dom fast allt. (y);)

Borrsats med chucknyckel och utbytbara borrskruvmejselspetsar på trät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Förra året ramlade fågelholken ner, dock efter att de små fågelungarna tagit sig ut, som tur är.

Annars vette tusan hur det gått. Jag hade väl blivit stämd för dolt fel, och fått försvara mig med att jag tycker blåmesen undersökte objektet för dåligt.

Men idag kom den upp. Dessutom har jag gjort lite improviserat kattskydd. Nu tror jag inte att någon katt kommer ha lust att försöka sitta på holken och vänta på stekta sparvar rakt i munnen. (och även skatorna tycker nog det blir tråkigt att sitta där och vänta ut. I fjol tog en skata en av ungarna, efter att den kommit ut men var på marken)
Jag ska nog bygga nya holkar, med väldigt brant tak istället, men det blir nog inte för denna säsong iaf.
En fågelholk fästs vid ett träd med improviserat kattskydd och en borr i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.