4 720 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Flytta luftvattenvärmepump från Jula
När det blivit lite varmare ute planerar jag att flytta min luftvattenvärmepump. Det är en 416-108 ifrån Jula. Det vill säga att det är en lite äldre variant från när inverterdelen fortfarande tillverkades av Panasonic, och där systemet har snabbkopplingar. Utgångsläget är att jag har tillgång till alla verktyg som behövs och obegränsat med köldmedium, men inte riktigt hur man går till väga.
När jag söker runt på internet och här i forumet för att förstå hur processen går till så brukar en av punkterna vara att man skall ställa systemet i kylläga, och då pumpas allt köldmedie till utedelen och sen är bara att koppla loss. Jag har två problem med en sån beskrivning. Det första är att jag har inte har någon kylfunktion. Det andra är att jag inte förstår riktigt var backventilerna, som jag förutsätter måste finnas, faktiskt sitter.
Finns det någon här som har koll på Jula-pumpen och antingen kan förklara hur det fungerar, eller med utgångspunkt från foton på de olika delarna hjälpa mig göra en kvalificerad gissning?
Edit: Som bonus vore det trevligt om utföra den nya röranslutningen så att det enklare går att mäta trycker i ledningen och fylla på mer gas under drift utan att koppla ur något. Om jag inte missförstått är det något som brukar finnas på bättre märken men som saknas på Jula-pumpen.
När jag söker runt på internet och här i forumet för att förstå hur processen går till så brukar en av punkterna vara att man skall ställa systemet i kylläga, och då pumpas allt köldmedie till utedelen och sen är bara att koppla loss. Jag har två problem med en sån beskrivning. Det första är att jag har inte har någon kylfunktion. Det andra är att jag inte förstår riktigt var backventilerna, som jag förutsätter måste finnas, faktiskt sitter.
Finns det någon här som har koll på Jula-pumpen och antingen kan förklara hur det fungerar, eller med utgångspunkt från foton på de olika delarna hjälpa mig göra en kvalificerad gissning?
Edit: Som bonus vore det trevligt om utföra den nya röranslutningen så att det enklare går att mäta trycker i ledningen och fylla på mer gas under drift utan att koppla ur något. Om jag inte missförstått är det något som brukar finnas på bättre märken men som saknas på Jula-pumpen.
Redigerat:
Hej
Jag har gjort det samma som du vill göra 2 gånger på samma pump.
Jag kopplade först ur strömmen och sedan.
Jag kopplade bara loss snabbkopplingarna som stänger av gasen.
När inte pumpen går så är det inte speciellt högt tryck på gasen.
Köra pumpen på kyl läge gör man på pumpar som inte har snabbkopplingar.
Låt pumpen vila en stund och sedan koppla bara isär.
På de utan snabbkopplingar:
Det finns två rör emellan innerdelen och ytterdelen
börja med att stänga av den tunna på ytterdelen medans pumpen går.
Då samlas gasen i ytterdelen, man låter den gå en stund.
Stänger sedan även kranen på den grova, och stänger av pumpen.
Sen går det att dela rörpaketet och flytta pump och innerdel
Det skall finnas påfyllnings nippel inne i utedelen.
Om du kopplar på där så ser du trycket
Fanns på min åtminstone.
Byggan44
Jag har gjort det samma som du vill göra 2 gånger på samma pump.
Jag kopplade först ur strömmen och sedan.
Jag kopplade bara loss snabbkopplingarna som stänger av gasen.
När inte pumpen går så är det inte speciellt högt tryck på gasen.
Köra pumpen på kyl läge gör man på pumpar som inte har snabbkopplingar.
Låt pumpen vila en stund och sedan koppla bara isär.
På de utan snabbkopplingar:
Det finns två rör emellan innerdelen och ytterdelen
börja med att stänga av den tunna på ytterdelen medans pumpen går.
Då samlas gasen i ytterdelen, man låter den gå en stund.
Stänger sedan även kranen på den grova, och stänger av pumpen.
Sen går det att dela rörpaketet och flytta pump och innerdel
Det skall finnas påfyllnings nippel inne i utedelen.
Om du kopplar på där så ser du trycket
Fanns på min åtminstone.
Byggan44
Det ska gå att skruva isär kopplingarna utan att något kylmedia läcker ut. Dom har inbyggda ventiler som stänger när man delar på dom.
Det är dock inte ovanligt att ventilen har kärvat fast efter några år, så var beredd på läckage...
Det är dock inte ovanligt att ventilen har kärvat fast efter några år, så var beredd på läckage...
Det "rätta" sättet att göra det på är väl att med rätt utrustning tömma systemet på kylmedel, flytta pumpen och sedan fylla tillbaka kylmedlet. Då borde det inte behöva läcka ut något även om det skulle kärva i snabbkopplingarna.
Bara en tanke.
Kan det vara en idé att knacka lite en stund på kopplingarna, eller kanske värma lite eller något sådant, innan man kopplar isär.
Om det kan göra att risken för att de kärvar blir mindre ...?
Som sagt, bara en fundering ett hugskott ...
Kan det vara en idé att knacka lite en stund på kopplingarna, eller kanske värma lite eller något sådant, innan man kopplar isär.
Om det kan göra att risken för att de kärvar blir mindre ...?
Som sagt, bara en fundering ett hugskott ...
Fast "rätt sätt" beror rimligtvis på systemets konstruktion. En anläggning utan snabbkopplingar är gissningsvis konstruerad så att det finns en manuell ventil där man kan ansluta utrustningen för att suga ut gasen ur hela systemet innan det demonteras, samt där man kan suga vakuum innan påfyllning. En anläggning med snabbkopplingar och backventiler utgår jag från har en annan utformning. Åtminstone inbillar jag mig att det där saknas den möjligheten och att systemet istället förlitar sig på snabbkopplingarna. Det vill säga att vid demontering så lossar man kopplingen och ventiler sluter då tätt. Först därefter kan man ansluta sin vakuumsug till snabbkopplingen som då öppnar och kör det möjligt att suga ut köldmediet, vilket då egentligen inte behövs eftersom systemet redan är gasfyllt och tätt. Det är bara efter en skada när det läkt ut köldmediet och rören luftfyllts som något sådant skall behövas. Men som sagt var har jag egentligen ingen aning utan försöker utifrån förstå hur det egentligen fungerar.A Avemo skrev:
Det kan vara värt ett försök. Förhoppningsvis skadar det i varje fall inte ventilen. Så planen får nog bli att mäta trycket vid påfyllningsnippeln om det går. Sedan spraya med läcksökningsspray och öppna försiktigt. Misstänker dock att det kommer en liten puff av gas även om ventilen fungerar, så frågan är om läcksprayen gör någon nytta. I bästa fall kan jag se om det bubblar och fräser i ett senare skede, och samtidigt hålla koll på manometern så att inte trycket sjunker.Mikael_L skrev:
Jag är inte expert på kylanläggningar jag heller. Men jag skulle tro att det finns en anslutning för att fylla och tömma kylmedel även om det finns snabbkopplingar. Just för att kunna fylla på efter en reparation. Det borde du kunna se på den. Men det hjälper inte om du inte har utrustningen.
Jag tror att det måste läcka ganska mycket om du skall kunna se det på manometern. Det är kylmedel i vätskeform i systemet. Om läckaget är så stort att det blir påtagligt kallare i systemet så sjunker trycket. Men då lär du också höra pysandet. Om det läcker sakta och så länge att all vätska är slut så sjunker förstås trycket. Men då är det redan för sent att göra något åt det.
Jag tror på att skruva isär snabbt och sedan spraya läckagespray på kopplingarna och om nödvändigt knacka och peta. Därefter försöka få upp den på den nya platsen så snabbt som möjligt.
Jag tror att det måste läcka ganska mycket om du skall kunna se det på manometern. Det är kylmedel i vätskeform i systemet. Om läckaget är så stort att det blir påtagligt kallare i systemet så sjunker trycket. Men då lär du också höra pysandet. Om det läcker sakta och så länge att all vätska är slut så sjunker förstås trycket. Men då är det redan för sent att göra något åt det.
Jag tror på att skruva isär snabbt och sedan spraya läckagespray på kopplingarna och om nödvändigt knacka och peta. Därefter försöka få upp den på den nya platsen så snabbt som möjligt.
Tyvärr brukar det inte finnas serviceventiler på dessa billiga värmepumpar med snabbkoppling. Om det händer nåt får man kapa ett rör och löda dit en ventil.
Men fördelen med snabbkopplingar som man skruvar ihop är att man märker när man lossar dom att det är läckage och kan skruva åt igen och fundera på lämplig åtgärd.
Är det modellen med en låsbygel så blåser allt kylmedia ut på några sekunder om inte ventilen stänger som den ska...
Men fördelen med snabbkopplingar som man skruvar ihop är att man märker när man lossar dom att det är läckage och kan skruva åt igen och fundera på lämplig åtgärd.
Är det modellen med en låsbygel så blåser allt kylmedia ut på några sekunder om inte ventilen stänger som den ska...
Liknande trådar
-
Flytta insug frånluftsventilation
Ventilation -
Byte från elpanna till luftvattenvärmepump, tryckfall, värme från radiator?
Värmepumpar -
Flytta badrums överskåp av metall från badrum till wc utan jord
El -
Centralventilation = frånluft. Eller? Flytta motor?
Ventilation -
Bygga pumphus och flytta ut hydropress från badrum
Vatten & Avlopp