Fungerar det att sätta en doorprotect på en vikport till ett garage? Eller ska man sätta en PIR istället?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Fungerar det att sätta en doorprotect på en vikport till ett garage? Eller ska man sätta en PIR istället?
Funderade på samma, men det blev en PIR istället. Den täcker då även ett litet fönster. Jag var rädd för att vinden skulle rycka i dörren och trigga larmet.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Går detta larmet att koppla till central över internet utan något extra tillbehör än grund enheten osv?
lr måste man köpa till något?
Vill ej ha larm som måste kopplas via sim och gsm.

Tips på kompatibel kamera, gärna med rörelsedetektor, dock måste den ha djur anpassning då.
Annars får det bli en kamera utan, vill ha en med ir och full hd, börjar den spela in om larmet går, fast den inte har detektor? Lr måste man manuellt trycka "spela in" när larm går?
 
Zenon Zenon skrev:
Går detta larmet att koppla till central över internet utan något extra tillbehör än grund enheten osv?
lr måste man köpa till något?
Vill ej ha larm som måste kopplas via sim och gsm.

Tips på kompatibel kamera, gärna med rörelsedetektor, dock måste den ha djur anpassning då.
Annars får det bli en kamera utan, vill ha en med ir och full hd, börjar den spela in om larmet går, fast den inte har detektor? Lr måste man manuellt trycka "spela in" när larm går?
Ja, den går att koppla till larmcentral o det går att bara köra via ethernet direkt utan extra tillbehör. Fast det rekommenderas att ha ett sim-kort i också som backup. Finns plats för ett sim default o många kör med tex ett kontantkort som backup. Kör du bara ethernet så kommer larmet bli offline av tex ett vanligt strömavbrott när din router går ner.

Kamerorna du kopplar till Ajax är bara live view. Inspelning mm ställer du in i själva kameran. För att trigga larm krävs det en detektor
 
Bonus: Har du en partner hemma som brukar ha ljudet på mobilen avstängt och du behöver få tag i hen ? Testa volymen på sirenen via appen och hen ringer upp direkt! :D
 
  • Haha
  • Gilla
jim_b och 5 till
  • Laddar…
Kanske en dum fråga, men vilken återförsäljare kan ni rekommendera för Ajax? Möjlighet att leverera (dvs grejor på hyllan) och service (svarar på mail/telefon) uppskattas, men naturligtvis också "lagom" pris...
 
F Frippegubben skrev:
Kanske en dum fråga, men vilken återförsäljare kan ni rekommendera för Ajax? Möjlighet att leverera (dvs grejor på hyllan) och service (svarar på mail/telefon) uppskattas, men naturligtvis också "lagom" pris...
Säkerhetsbyggarna. Tickade alla boxar.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Säkerhetsbyggarna. Tickade alla boxar.
+1 på den
 
Chaly
T Tosse skrev:
Säkerhetsbyggarna. Tickade alla boxar.
Kan också rekommendera Säkerhetsbyggarna!
 
Okey! Ingen som har tips på kamera med deckare som är kompatibel och har djur anpassning?? Man kan alltså inte ställa in i appen att en kamera utan, skall börja filma när larmet går?
 
Varför skulle man vilja ha Hub+ istället för Hub?
Ser inte nån egentlig fördel för en vanlig villaägare, men upplys mig gärna!
 
F Frippegubben skrev:
Varför skulle man vilja ha Hub+ istället för Hub?
Ser inte nån egentlig fördel för en vanlig villaägare, men upplys mig gärna!
I de flesta fall går det bra med vanliga Hub:en. Brukar rekommendera Hub Plus ifall man enbart tänker köra via sim-kort då man kan köra på 2 separata operatörer/nät och på det viset få in lite redundans i överföringen.
 
Jag sitter och funderar på precis detta och tänkte använda det för att prata med min smartthings hub. Samma sak där att det inte ska styra alarmet och säkerheten på något vis utan enbart hålla koll på när larmet är aktiverat eller inte.

Är ajax relät köpt på säkerhetsbyggarna?
Lite synd att det ändå blir över 600kr för att få dom att prata med varandra. IFTTT support hade ju underlättat men det verkar ta tid dessvärre.


Kendobendo Kendobendo skrev:
Tänkte visa mitt monster till hemma-hack.
Till vänster i bild så har ni ett Ajax Relä som slår till/av när vi larmar hemma.
Också till vänster i bild så finns ett relä som går på 230v. Detta slår till när Ajax Relä slår till/av. Poängen är att det finns nu en binärsensor att läsa av. 1/0.
Nu till höger i bild så ser ni en vanlig Z-wave puck som i mitt fall är en modul för att dimma belysningen i mitt biorum hemma. Jag kunde ha valt vilken Z-wave modul som helst som har en extra binärsensor input över. Men nu blev det denna.

Med allt detta nu så vet mitt hemautomationssystem som pratar z-wave när Ajax är på respektive av. Den vet också om vi är hemma och har nattlarmat eller om vi är borta och har borta-läget på. Hur då kanske ni undrar?

Hemma och larmat = Sensorn är ON och en av våra mobiler är inloggade på Wifi:t.
Borta och larmat = Sensorn är ON och ingen av mobiler är inloggade.

Inte 100% säkert kan man ju tycka. Vi kan ju glömma mobilen hemma eller wifit kan strula. Men syftet är inte att skydda emot atombomber utan att styra lite automationer som sköter om belysning och sånt här hemma. Så de är good enough! ;)
 
U Unander skrev:
Jag sitter och funderar på precis detta och tänkte använda det för att prata med min smartthings hub. Samma sak där att det inte ska styra alarmet och säkerheten på något vis utan enbart hålla koll på när larmet är aktiverat eller inte.

Är ajax relät köpt på säkerhetsbyggarna?
Lite synd att det ändå blir över 600kr för att få dom att prata med varandra. IFTTT support hade ju underlättat men det verkar ta tid dessvärre.
Ajax reläet kostade väl runt 500kr har jag för mig jag betalade. Reläet köpte jag på Kjell och de kostade nog en 50-60kr och zwave modulen runt en 500kr. Alla tar ju ungefär samma pris för prylarna när man tittar runt. Så inte så mycket man kan göra åt det.

Tycker du 1000-1200kr blir för mycket så är det nog bättre att vänta på ifttt eller hoppas på att 230v pluggarna ifrån ajax blir något billigare ut till kund.

Du kan ju alltid prova se om du kan få något rabatt av din leverantör där du har köpt ditt ajax larm. Är nog inte omöjligt att få några kronor billigare som gammal kund.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Ajax reläet kostade väl runt 500kr har jag för mig jag betalade. Reläet köpte jag på Kjell och de kostade nog en 50-60kr och zwave modulen runt en 500kr. Alla tar ju ungefär samma pris för prylarna när man tittar runt. Så inte så mycket man kan göra åt det.

Tycker du 1000-1200kr blir för mycket så är det nog bättre att vänta på ifttt eller hoppas på att 230v pluggarna ifrån ajax blir något billigare ut till kund.

Du kan ju alltid prova se om du kan få något rabatt av din leverantör där du har köpt ditt ajax larm. Är nog inte omöjligt att få några kronor billigare som gammal kund.

Jag ska faktiskt försöka hinna med att kontrollera en sak i helgen.

Planen är att på baksidan av home siren finns en utgång "Socket for connecting an outside-mounted light indicator"
Tänkte mäta den och kolla hur den beter sig, antingen om man har tur ger den det jag behöver genom att den indikerar larmar/olarmat.
Alternativt så är den bara kopplad till sirenens lysdiod vilket gör att den blinkar när man larmar på etc, i det fallet kommer jag nog koppla den via en arduino som jag har liggandes. Då kan jag filtrera bort blinkningar och säga åt den att vid tex fast sken i 4sek skickar den en input antingen direkt till smartthings eller så gör jag nog en enklare väg och använder en fibaro door sensor som har inbyggd ingång och på så vis kan jag få signalen till Smartthings för att kunna använda den i scenarion och liknande.

Med lite tur och laborerande kanske man kan få till någon som gör det jag vill. Gillade iden med att kombinera det med att om någon telefon är ansluten till wifi så känner den av night mode.


Edit:
Såg nu "The outside-mounted LED connected to the HomeSiren is paralleled with the built-in LED of the device and completely repeats its indication."
Så kommer behöva filtrera denna signal innan den blir användbar. Får se hur det går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.