Har monterat carport med liggande linträbalk fördelat på 4 stående limträstolpar per sida. Dessa är grundade med Cuprinol grundolja v samt cuprinol grundfärg. Hade några burkar över med Teknos Eco nordica, vilket är en akrylatfärg. Körde på och var nöjd tills jag läste att man absolut inte ska ha akrylatfärg på stolpar och andra ting där färgen omsluter hela virket...
Nu är det gjort och jag funderar på hur fel det blev. Den liggande limträbalken skyddas ju av taket tänker jag, även om fukt ändå kan leta sig in genom de skruvhål som blivit. Stolparna som är fästa i fundament med vagnsbult är det såklart lite värre med, då de är mer utsatta.
Å andra sidan så är stolparna inte särskilt svåra att byta ut om behovet uppstår. Annat är det med balken där takstolar vilar på.
Hjälper det om jag slipar bort färgen på balkens ovansida och applicerar något mer öppet färgslag? Eller blir det för liten yta i förhållande till balkens storlek? 9x18 cm och nästan 7 meter lång.
Någon som har lugnande besked, alternativ förslag på hur jag reder ut situationen på bästa sätt?
Nu är det gjort och jag funderar på hur fel det blev. Den liggande limträbalken skyddas ju av taket tänker jag, även om fukt ändå kan leta sig in genom de skruvhål som blivit. Stolparna som är fästa i fundament med vagnsbult är det såklart lite värre med, då de är mer utsatta.
Å andra sidan så är stolparna inte särskilt svåra att byta ut om behovet uppstår. Annat är det med balken där takstolar vilar på.
Hjälper det om jag slipar bort färgen på balkens ovansida och applicerar något mer öppet färgslag? Eller blir det för liten yta i förhållande till balkens storlek? 9x18 cm och nästan 7 meter lång.
Någon som har lugnande besked, alternativ förslag på hur jag reder ut situationen på bästa sätt?
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Ta det lugnt! Det finns knappt några alternativ längre, hade du tagit in en målare så hade han kört med samma färgtyp ändå, alla gör så! Det är värre med staket och annat där man sällan får det helt tätt, färgen skyddar ganska bra mot vatteninträngning! Det gäller bara att aldrig låta färgen sitta med ett öppet sår i ändträet eller någonstans där vatten kan tränga in. Är ingen beundrare av akrylatfärger egentligen men det är bara att anpassa sig!
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Ha! Tro inte ett ord de säger om oljealkyd emulsionsfärger (vattenburna ojefärger), är lika jäkliga som som de vanliga vattenburna, kanske sämre!
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
De påstår att krossade plastkulor som de vattenburna färgerna består av ska släppa igenom fukt mellan de krossade kulorna men samtidigt vara vattentäta? Det beror nog väldigt mycket på, det finns många färger som är vattenburna, putsfärger t ex..
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 892 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 892 inlägg
Ångmotståndet är större i en alkydoljefilm än i en akrylatfilm så reklamen är korrekt. Men det gäller bara om filmen är intakt. Efter några år och lite fukt i underliggande trä senare brukar alkydoljefilmen ha sprickor. Akrylaten inte so much.
Tillverkarna menar ju att den nutida kombon, alkyd under och akrylat ovanpå är toppen. Vi år se om ett antal år.
Tillverkarna menar ju att den nutida kombon, alkyd under och akrylat ovanpå är toppen. Vi år se om ett antal år.
Så länge det är virke som inte sitter regnutsatt bör det funka bra.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tillfällig grund för friggebod.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man sätta miljöfilter i ventilationen pga dålig till-luft?
Ventilation -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård -
Bygga ENORM låda till kattvind, placering av lådskenor
Inredning -
Vilken färgspruta till silikatfärg och akrylatfärg?
Färg, Måla & Tapetsera