1 691 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Första köket
Hej hopp alla, första inlägget
Sitter med en tillvalsbrochyr till mitt kommande kök. Ska köpa första egna bostadrätten och har då fått möjligheten att välja utseende på bl.a. köket själv, eller det är inte så stort så kokvrå är nog mer passande att kalla det. Vita tråkiga skåpluckor är standard men jag tänkte mig nåt lite mer spännande
Hat suttit och vridit och vänt i brochyren nu ett par veckor utan att riktigt kunna bestämma mig. Det som jag preliminärt har kommit fram till är släta skåpluckor i eklaminat med frostade vitrinluckor på överskåpen och rostfria handtag. Till det tänkte jag välja en ganska mörkgrå bänkskiva i granitlaminat och rostfria vitvaror, kyl/frys, diskmaskin och glaskeramikspis.
Vad tror ni om det, bra eller anus? Bryter jag många lagar om färgmatchning och meterialval? Man vill ju inte gärna sänka värdet på lägenheten mot standardvalen :
Just det, det kan nämnas att köksnickerierna kommer från Vedum och det är bara en begränsad del av deras sortiment som man kan välja ifrån.
Tack på förhand för synpunkter
/
Micke
Edit: La till en bild på principritningen av standardköket.
Sitter med en tillvalsbrochyr till mitt kommande kök. Ska köpa första egna bostadrätten och har då fått möjligheten att välja utseende på bl.a. köket själv, eller det är inte så stort så kokvrå är nog mer passande att kalla det. Vita tråkiga skåpluckor är standard men jag tänkte mig nåt lite mer spännande
Hat suttit och vridit och vänt i brochyren nu ett par veckor utan att riktigt kunna bestämma mig. Det som jag preliminärt har kommit fram till är släta skåpluckor i eklaminat med frostade vitrinluckor på överskåpen och rostfria handtag. Till det tänkte jag välja en ganska mörkgrå bänkskiva i granitlaminat och rostfria vitvaror, kyl/frys, diskmaskin och glaskeramikspis.
Vad tror ni om det, bra eller anus? Bryter jag många lagar om färgmatchning och meterialval? Man vill ju inte gärna sänka värdet på lägenheten mot standardvalen :
Just det, det kan nämnas att köksnickerierna kommer från Vedum och det är bara en begränsad del av deras sortiment som man kan välja ifrån.
Tack på förhand för synpunkter
/
Micke
Edit: La till en bild på principritningen av standardköket.
Ja, det var ett litet kök! Har du förvaringsutrymme i hörnen?
Vad gäller val av luckor har du föreslagit en ganska vanlig kombination, tycker jag. Sticker inte ut på något sätt. Ett förslag är att ta en tur bland kökstillverkarnas köksutställningar och kolla in olika varianter av kombinationer, sedan kollar du vad som finns liknande hos Vedum. Glöm inte att välja något fint bakom arbetsytorna: kakel, mosaik eller glas.
Jag skulle försöka få till ett disktäll i överskåper över diskbänken om det gick. (Hellre än vitrinlucka) Med ett så litet kök vill man helst hålla de få ytor som finns tomma.
/Ulle
Vad gäller val av luckor har du föreslagit en ganska vanlig kombination, tycker jag. Sticker inte ut på något sätt. Ett förslag är att ta en tur bland kökstillverkarnas köksutställningar och kolla in olika varianter av kombinationer, sedan kollar du vad som finns liknande hos Vedum. Glöm inte att välja något fint bakom arbetsytorna: kakel, mosaik eller glas.
Jag skulle försöka få till ett disktäll i överskåper över diskbänken om det gick. (Hellre än vitrinlucka) Med ett så litet kök vill man helst hålla de få ytor som finns tomma.
/Ulle
Hej och tack för svar
Japp det är ett litet kök och en liten lägenhet men den kostar med mina mått mätt massor av pengar Stockholm...
Inga mer förvaringsytor i köket, bara det som syns på bilden. Diskställ är nog svårt att få till, sånt går inte att välja tyvärr, diskstället i diskmaskinen får duga :-/
Jag har letat runt efter kombinationer på nätet på massor av sidor men som du säger är det kanske smart att åka runt och kika på kökstillverkarnas utställningar.
Bra tänkt med kakel/mosaik, lätt att glömma bort sånt.
M v h
/
Micke
Japp det är ett litet kök och en liten lägenhet men den kostar med mina mått mätt massor av pengar Stockholm...
Inga mer förvaringsytor i köket, bara det som syns på bilden. Diskställ är nog svårt att få till, sånt går inte att välja tyvärr, diskstället i diskmaskinen får duga :-/
Jag har letat runt efter kombinationer på nätet på massor av sidor men som du säger är det kanske smart att åka runt och kika på kökstillverkarnas utställningar.
Bra tänkt med kakel/mosaik, lätt att glömma bort sånt.
M v h
/
Micke
Misse_o_Mojje skrev:Ja, det var ett litet kök! Har du förvaringsutrymme i hörnen?
/Ulle
Vad har du tänkt att ha för golv och hur mycket ljus är det i kokvrån? Parkettgolv är snyggt till vita luckor. Annars är det bättre att satsa på luckor i "riktig" ek, faner, tror det blir ännu dyrare med massiva luckor. Trälaminat ser lite plastigt ut. Men köket är så litet så det borde inte bli så stor prishöjning med andra luckor. Tycker ek passar bra med grå/svart bänkskiva och rostfria vitvaror, ska själva ha samma i vårt nya kök.
Jag skulle föreslå att du vänder på kombinationen runt spisen om det går. 40-skåpet (?) till höger om spisen och det riktigt smala skåpet till vänster. Då finns det iaf en teoretiskt chans att man kan jobba två i köket. Nästan.
Sedan funderar jag lite över överskåpen - normalt brukar man se till att över och underskåp har samma bredd. Går inte det att få till här? Speciellt över spisen blir det väldigt konstigt - är fläktskåpet smalare än spisen?
Sedan funderar jag lite över överskåpen - normalt brukar man se till att över och underskåp har samma bredd. Går inte det att få till här? Speciellt över spisen blir det väldigt konstigt - är fläktskåpet smalare än spisen?
Golvet är i ekparkett och det är ett fönster till höger som inte syns på bilden, mot spisen kan man säga. Ritning finns här http://peab.capitex.se/data/CFil/38ICM7AB/0K2HQI7G_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.pdf Första sidan är "min" lägenhet. Fast jag förstår inte riktigt hur du menar med luckorna, dom luckorna jag tänkt välja är i ekfaner, om man vill ha massivt trä så sprang priset iväg till en bit över budget tyvärr.
M v h/
Micke
ankan35 skrev:Vad har du tänkt att ha för golv och hur mycket ljus är det i kokvrån? Parkettgolv är snyggt till vita luckor. Annars är det bättre att satsa på luckor i "riktig" ek, faner, tror det blir ännu dyrare med massiva luckor. Trälaminat ser lite plastigt ut. Men köket är så litet så det borde inte bli så stor prishöjning med andra luckor. Tycker ek passar bra med grå/svart bänkskiva och rostfria vitvaror, ska själva ha samma i vårt nya kök.
Jag är tveksam till att man får vara med och välja själva skåpkombinationerna i köket. Det är inget som har framkommit hitills men det skadar ju inte att fråga iof Och angående överskåpen så är jag inte helt hundra på om det kommer se ut som på exakt som på bilden.MathiasS skrev:Jag skulle föreslå att du vänder på kombinationen runt spisen om det går. 40-skåpet (?) till höger om spisen och det riktigt smala skåpet till vänster. Då finns det iaf en teoretiskt chans att man kan jobba två i köket. Nästan.
M v h/
Micke