5 093 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
Grannes växt mot fasad
Hej
Bor i kedjehus med garage mellan husen. Grannen har en klätterväxt mot min garagevägg, det har börjat ruttna rätt duktigt i fasaden på mitt garage. Har jag rätt att säga att hon ska ta ner den? Någon som vet vad som gäller? Garaget är ju på min tomt men hennes växt klättrar mot fasaden på garaget.
Bor i kedjehus med garage mellan husen. Grannen har en klätterväxt mot min garagevägg, det har börjat ruttna rätt duktigt i fasaden på mitt garage. Har jag rätt att säga att hon ska ta ner den? Någon som vet vad som gäller? Garaget är ju på min tomt men hennes växt klättrar mot fasaden på garaget.
Medlem
· Stockholm
· 4 008 inlägg
Lägg gärna upp en bild på växten och den ruttna fasaden.
Självklar ska grannen ta ner växten på din anmodan.
Hoppas du har bra kontakt med din granne.
Självklar ska grannen ta ner växten på din anmodan.
Hoppas du har bra kontakt med din granne.
Dom borde väl vara glada om dom kommer undan med att bara ta bort växten eftersom den har gjort åverkan på din egendom. Men förstår att det inte är kul att behöva prata med grannen om detta, men vet dom om att deras växt förstört för dig? Dom kanske inte har tänkt eller förstått det? Hoppas dom går att prata med, hade du kommit till mig hade jag bett om ursäkt om min växt ställt till det och tagit bort den lite skamset. Och kanske en liten flaska som förlåt, för gransämjan.J jacha skrev:
Jordabalken tredje kapitlet andra paragrafen.J jacha skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
https://lagen.nu/1970:994
Tack precis vad jag letade efter!useless skrev:Jordabalken tredje kapitlet andra paragrafen.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
[länk]
Återkoppla gärna hur det gått
Det primära här är väl att fixa den ruttnande fasaden. Den behöver väl rivas, återuppbyggas och ytbehandlas. Vilket svårligen görs med en klätterväxt på fasaden. Den får ju minst klippas ner. Och i samband med det är det väl lämpligt att grannen tar bort den eller flyttar den.
Jo. Så bör det vara . Och är grannen totalt oförstående till att hens växt kanske orsakat problemet hinner du betala för nytt garage innan tvisten är ekonomiskt löst. Tyvärr.
Är grannen lite vettig däremot kanske grannen förstår och sponsrar lite reparation.
Är grannen lite vettig däremot kanske grannen förstår och sponsrar lite reparation.
Liknande trådar
-
Välja växthus, litet mot vägg?
Växthus -
Vad för växt på spaljé på husvägg mot norr?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Vilken växt mot insyn.
Häckar, Buskar & Träd -
Bygga växthus/vinterträdgård mot fasad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vinterträdgård/växthus mot fasader
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus