Hejsan. Som rubriken säger.

Vi har en rejäl slänt runt halva tomten. Slänten är nog cirka 2 meter hög. Vi funderar på att sätta en avenbokshäck antingen ÖVER eller en bit ned PÅ slänten. Har ni några tips?

Jag undrar också om någon har erfarenhet av skiffersten i gräsmatta som en gång. Problem?

Sätt häcken så lågt som möjligt och dölj den fula vallen, dessutom är det mindre risk att den råkar ut för torka.

Jag har avenbokshäck vid gatan i söderläge dvs extremt torrt. Den fick inte en gnutta bevattning förra sommaren och klarade sig bra - tillväxten var, naturligt nog, inte så väldigt stor så det blev bara en klippning/putsning den säsongen.

Med detta vill jag säga TS att just avenbok är torktålig och att häcken bör placeras så att den lätt går att klippa. Den klarar nog att stå längst upp bara du sköter om den under etableringsfasen och fram till den nått lämplig höjd. Under den tiden bevattning och näring eller gräsklipp. Sedan behövs endast de två sommarklippningarna.

Det finns en anledning till att vi finner avenbokshäckar i riktigt gamla, kanske misskötta, trädgårdar. De har ytterligare en fördel i att man lätt kan föryngra en sådan häck efter 30-40 år.

Ovan gäller inte bokhäckar som kräver djupare, bättre, näringsrik jord och där man måste vattna om sommaren är som 2018.

Redigerat:
BirgitS
S StaffMo skrev:
Jag undrar också om någon har erfarenhet av skiffersten i gräsmatta som en gång. Problem?
Jag växte upp med det och det jag minns är att gräset så småningom växte in över stenarna och där var det enstaka stenar lagda med mellanrum så att det skulle stämma med vuxnas steglängd, varpå vi barn hela tiden trampade emellan stegen och nötte ned gräset rejält.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.