Det finns ett problem med jordfelsbrytarna som vi kanske inte tänkt på.

 
  • Gilla
  • Wow
Värmelärlingen och 7 till
  • Laddar…
Bra information!
Skall kolla med elektrikern vad det är för typ jag har på JFB och PSA. Vi har både elbilar och solcellsanläggningar på ”insidan” transformatorn. Går det att utläsa på apparaten vilken typ det är?
 
Det räcker att du tittar på fakturan. Typ B kostar ca: 10 ggr så mycket som en typ A.
Jag tror de flesta elektriker känner till att man måste sätta en typ B till en laddstation för elbil men de flesta stationer har redan en inbyggd som tur är. Vad det gäller solcellsanläggningar har jag ingen större koll men jag förutsätter att det alltid är typ B som gäller även där.
Jag har inte hört om problemet att det skull kunna läcka vidare DC till grannarna, rimligtvis borde väl både laddstationer och konvertar filtrera bort det? Om inte verkar det ju helt vansinnigt.
 
Här måste man också kunna ställa krav på tillverkarna av inverters för solpaneler att dom byggs så att DC-komponenter på nätsidan minimeras.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Om alla som har någon form av DC anläggning då främst elbilsladdare och solcellanläggningar tar sitt ansvar och installerar laddare och växelriktare med inbyggd DC-felströmsövervakning så är det nog inte ett problem. Än.

Problemet kommer dock förmodligen öka med alla ärthjärnor som laddar sina elbilar i vanliga eluttag med den medföljande "reservhjulssladden".
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bra information!
Skall kolla med elektrikern vad det är för typ jag har på JFB och PSA. Vi har både elbilar och solcellsanläggningar på ”insidan” transformatorn. Går det att utläsa på apparaten vilken typ det är?
Vad har du för typ av elbilsladdare och växelriktare på solcellerna?
 
E EyEr0n skrev:
Vad har du för typ av elbilsladdare och växelriktare på solcellerna?
Jag har ingetdera, men grannar på samma transformator har det. Det framgår ju av videon att detta kan vara ett problem.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Fattar inte varför en bil skulle skicka dc ström tillbaka till nätet. Bilens laddare borde vara ac till dc (diodbrygga), sedan mosa in i cellerna. Eller separat direkt dc laddning.
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Fattar inte varför en bil skulle skicka dc ström tillbaka till nätet. Bilens laddare borde vara ac till dc (diodbrygga), sedan mosa in i cellerna. Eller separat direkt dc laddning.
I bilfallet är det olika mer eller mindre osannolika fel i laddaren som ger DC-komponenter mot matande AC-nät. De fallen är knappast något större problem för grannar etc under samma trafo och med laddning via enfasig anslutning även något som i princip de vanliga typ A hanterar. Därav att rekommendationen att ansluta ev laddning direkt mot sin mätarplats och via JFB endast för detta som en egen del och inte lagt som vidarematningar från andra centraler och inte via JFB för andra ändamål bra.

I solcellsfallet är det annorlunda eftersom vi här i EU tillåter icke galvaniskt skilda system och med flytande DC-sida. Där kan det enklare uppstå felfall som aktivt driver DC som då kan mätta JFB så de under den tiden inte kan verka som avsett. Nu är ju omformarna byggda så att de övervakar diverse oönskade driftfall både såna fel som nämns här och tex ö-drift mm.

Summerat kanske man inte behöver vara så oroad för detta om man har lite allmän koll på sina grejor och gör installationerna rätt. Men för IN är det så klart en söt munsbit att kanske fånga in några att byta en hop JFB, hoppas bara det sker med förstånd så inte FUD driver det hela.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Om alla som har någon form av DC anläggning då främst elbilsladdare och solcellanläggningar tar sitt ansvar och installerar laddare och växelriktare med inbyggd DC-felströmsövervakning så är det nog inte ett problem. Än.

Problemet kommer dock förmodligen öka med alla ärthjärnor som laddar sina elbilar i vanliga eluttag med den medföljande "
GK100 GK100 skrev:
I bilfallet är det olika mer eller mindre osannolika fel i laddaren som ger DC-komponenter mot matande AC-nät. De fallen är knappast något större problem för grannar etc under samma trafo och med laddning via enfasig anslutning även något som i princip de vanliga typ A hanterar. Därav att rekommendationen att ansluta ev laddning direkt mot sin mätarplats och via JFB endast för detta som en egen del och inte lagt som vidarematningar från andra centraler och inte via JFB för andra ändamål bra.

I solcellsfallet är det annorlunda eftersom vi här i EU tillåter icke galvaniskt skilda system och med flytande DC-sida. Där kan det enklare uppstå felfall som aktivt driver DC som då kan mätta JFB så de under den tiden inte kan verka som avsett. Nu är ju omformarna byggda så att de övervakar diverse oönskade driftfall både såna fel som nämns här och tex ö-drift mm.

Summerat kanske man inte behöver vara så oroad för detta om man har lite allmän koll på sina grejor och gör installationerna rätt. Men för IN är det så klart en söt munsbit att kanske fånga in några att byta en hop JFB, hoppas bara det sker med förstånd så inte FUD driver det hela.
Bra då har jag förstått rätt. Blir lite orolig när det målas upp som ett stort problem när alla ÄRT-hjärnorna ska ladda sina bilar. Alltså befinner sig ärtorna hos andra ...
 
  • Arg
  • Gilla
MrKylen och 1 till
  • Laddar…
Hej

Likström i elnät kan förekomma från flera olika (enfas) elapparater som vi ansluter i elnätet, t.ex. hårfönare och kupévärmare.

Likströmmen skapas om elapparaten använder en diod parallellkopplad med en strömbrytare för att reglera (halvera) den elektriska effekten.

Ibland kan man höra ljud från transformatorer i nätdelar om det finns likströmmar i elnätet.

Det är enbart tillåtet att använda lösningen med en diod parallellkopplad med en strömbrytare om elapparaten ansluts med stickpropp.
 
En diod klipper endast bort ena halvvågen så strömmen når fortfarande nollgenomgången. Jag har förstått att detta är skillnaden mellan JFB typ A och typ B. Typ B krävs när strömmen aldrig når noll utan ligger antingen plus eller minus.

Tabell som jämför strömform, typer av jordfelsbrytare och utlösarström i relation till AC och DC strömmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Filmen antyder att solcellsanläggningar och billaddare kan ge en DC-ström på nätet vid normal drift. Det ifrågasätter jag. Det är vid felfall som det kan uppstå en DC-ström.

Likaså säger videon att grannarna kan påverkas av denna ström, vilket jag också ifrågasätter då grannarna inte har någon förbrukare som kan leda en DC-ström.
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En diod klipper endast bort ena halvvågen så strömmen når fortfarande nollgenomgången. Jag har förstått att detta är skillnaden mellan JFB typ A och typ B. Typ B krävs när strömmen aldrig når noll utan ligger antingen plus eller minus.
Hej Bo
Menar du att det inte blir en likströmskomponent som stör jordfelsbrytaren (typ A) även om man kopplar in en diod i serie?

Eller missförstår jag dig?
 
Ja så har jag förstått det. Om kurvan når noll så fixar en typ A detta. Om tiden är en faktor törs jag inte säga, dvs om typ A även fungerar vid en helvågslikriktning där felströmmen når noll väldigt kort tid. Det fallet finns inte med i bilden nedan, kanske för att det inte finns sådana felfall.

Diagram som visar olika typer av kopplingar, lastström och felström i elektriska kretsar, märkta med typ B, A och AC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
En diod i serie med lasten visas i fall 4. Ur jfb'ns synvinkel går det bara ström under den positiva delen av perioden. Resten av tiden är strömmen noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.