Jag tror att @Adnanhodhod och även många andra byggfirmor till och med stora seriösa i dag anlitar arbetskraft från f.d. Öststater. Felet är att ingen sätter sig ner med dom och och förklarar på ett språk dom förstår och visar installations anvisningar och talar om varför och vilka konsekvenser kan bli om man tar genvägar.
Dom stora bygg företagen har råd att ha en välutbildad svensk som arbetsledare och som lär upp 3-4 st. från öst, i vårt tänk om säkerhet.

Ge en Bulgar en murslev och du får ett perfekt murat hus. Ge samma Bulgar uppgift att dra EL eller vatten/värme ock det blir katastrof. Men inte sagt att inte en Östatarbetare kan bli upplärd.
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu tittade jag slarvigt på programmet, men jag uppfattar det som att det är ett tvåstegstätskikt, där man först sätter upp en duk och sedan rollar på det? De är inte fullgott tätskikt var för sig utan det är kombinationen som gör det?
Anders första tanke var ju att det var vindduk, men de verkade släppa det spåret rätt snabbt...

Men det låter ju jättekrångligt med tvåstegstätskikt. Finns det verkligen?
 
S seniorkonsult skrev:
Vitsen med vridfönster är att de kan svängas runt helt.
Svänga runt helt ? De jag har sett går bara svänga runt 170-175 grader. Det brukar väl sitta typ droppnosar uppe o nere som hindrar 180-graders-svänga-runt-helt.
Det räcker gott-o-väl med 170 grader för att putsa/måla eller vad man vill. Och det fixade deras fönster....
 
  • Gilla
Johnsson 56 och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Svänga runt helt ? De jag har sett går bara svänga runt 170-175 grader. Det brukar väl sitta typ droppnosar uppe o nere som hindrar 180-graders-svänga-runt-helt.
Det räcker gott-o-väl med 170 grader för att putsa/måla eller vad man vill. Och det fixade deras fönster....
Jag provade precis på ett av mina fönster hemma och det går inte att svänga runt helt. Sitter en droppnäsa där men efter ca 170 grader hakar fönstret i vädringsläget upp och ner.
Men varför vill man svänga runt det helt? Till vilken nytta? Och hur ska man stänga det eller låsa det då? Nej där hade nog Anders lite fel
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Anders första tanke var ju att det var vindduk, men de verkade släppa det spåret rätt snabbt...

Men det låter ju jättekrångligt med tvåstegstätskikt. Finns det verkligen?
Används väl inte numera, men tror det har funnits?
 
P para skrev:
Nej där hade nog Anders lite fel
Det var inte Anders som var iväg och tittade på det andra huset som Adde hade byggt. Utan det var tjejen (kommer inte ihåg namnet) som gör/gjorde efterforskningarna som var iväg och träffade de missnöjda paret.

Har själv fönster hemma som "vippar" runt utanför karmen men det svänger heller inte runt i 180-grader utan fastnar på droppnäsan eller om det är spärren som går i före, kommer inte riktigt ihåg. Men de går iallafall att tvätta och underhålla med den öppnings som finns tillgänglig. Så detta är inget fel i mitt tycke...
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Svänga runt helt ? De jag har sett går bara svänga runt 170-175 grader. Det brukar väl sitta typ droppnosar uppe o nere som hindrar 180-graders-svänga-runt-helt.
Det räcker gott-o-väl med 170 grader för att putsa/måla eller vad man vill. Och det fixade deras fönster....
Ett vridhängt fönster öppnas utåt och kan vridas runt 180 grader utanför fasaden så att båda sidorna kan putsas inifrån. Vridfönster är bättre balanserade än sidohängda fönster och de kärvar aldrig. Fönstren har inbyggd öppningspärr och vädringsfunktion.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Ett vridhängt fönster öppnas utåt och kan vridas runt 180 grader utanför fasaden så att båda sidorna kan putsas inifrån. Vridfönster är bättre balanserade än sidohängda fönster och de kärvar aldrig. Fönstren har inbyggd öppningspärr och vädringsfunktion.
Nästan rätt. Vi har ju precis konstaterat att dom inte går att svänga runt helt 180 grader.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Används väl inte numera, men tror det har funnits?
OK. Rollade tätskikt vet jag finns (är kanske fortfarande OK om det inte är på skivunderlag?), men jag hade aldrig hört talas om folie som också måste rollas... kan förstå att den produkten inte blev långlivad i sådana fall :)
 
joakim_j joakim_j skrev:
OK. Rollade tätskikt vet jag finns (är kanske fortfarande OK om det inte är på skivunderlag?), men jag hade aldrig hört talas om folie som också måste rollas... kan förstå att den produkten inte blev långlivad i sådana fall :)
I skarven mellan att det användes rollbart membran till folien vi använder idag, kom det några tillverkare med en duk
som sen skulle rollas med membranet. Den duken var inte som dagens folie. Ett försök att stävja fuktskador...….blev väl ingen succe direkt. Den gjorde inte saken bättre, dock inte sämre heller.
 
P para skrev:
Nästan rätt. Vi har ju precis konstaterat att dom inte går att svänga runt helt 180 grader.
Text kopierad från Elits broschyr!
 
L largab skrev:
Är det säkerställt att byggaren misslyckats tidigare? Det påvisades om ett annat bygge där de var missnöjda. Men hallå! Vridfönster som inte går svänga runt helt !!! Finns det fönster som fixar det ? Till vilken nytta? Nämner släppt klinker och lång lista på fel. De borde ju visat de grövsta felen Isåfall.
Reagerade också på det där med vridfönstren. Började tänka att våra kanske också är felmonterade, de går ju inte att vrida runt. Men efter lite snabb koll på nätet och youtube är det bara att konstatera, vridfönster går inte att vrida runt helt.
S seniorkonsult skrev:
Ett vridhängt fönster öppnas utåt och kan vridas runt 180 grader utanför fasaden så att båda sidorna kan putsas inifrån. Vridfönster är bättre balanserade än sidohängda fönster och de kärvar aldrig. Fönstren har inbyggd öppningspärr och vädringsfunktion.
Inte heller mina vridfönster gå att få runt "hela vägen", dvs 180 grader. Spärren tar i innan. Men det räcker ju att få runt det så mycket det nu går runt för att det ska gå att putsa på insidan. Se t ex
(inte de fönstren jag har dock)
 
Redigerat:
  • Gilla
Adnanhodhod
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
OK. Rollade tätskikt vet jag finns (är kanske fortfarande OK om det inte är på skivunderlag?), men jag hade aldrig hört talas om folie som också måste rollas... kan förstå att den produkten inte blev långlivad i sådana fall :)
Jo det finns, men är lite special. Mer som en filt som skall rollas med en tvåkomponentmassa. Används ex. som tätskikt på terasser med rum under. och jag tror även till bassänger i badhus o liknande. Men det var knappast det som användes här, det är en ganska tjock filt som inte kan jämföras med vindskyddsduk som de först trodde det kunde vara.
 
Redigerat:
A
Svar på anklagelserna från TV4:s program, Fuskbyggarna
Vi har av en kund anklagats för att vara fuskbyggare och hängs på falska grunder ut i TV4:s program, Fuskbyggarna. Jag vill därför bemöta den smutskastning som svenska folket får ta del av utan att vi fått en ärlig chans att försvara oss. Anklagelserna gäller dessutom ett företag som jag inte längre är delaktig i, Zilex AB.
Till att börja med vill jag säga att jag redan från början förstod att detta var en kund som skulle orsaka problem. Han hade en otrevlig attityd, han uppträdde som en översittare. Jag försökte därför att tacka nej till uppdraget, men blev övertalad av Rörvikshus att ända ta det. Dumt nog gick jag med på det men när kunden började tjafsa ställde Rörvikshus inte på något sätt upp med hjälp att hantera honom.
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en av Sveriges största tv-kanaler gör ett program där man helt tar kundens parti och dessutom sprider en rad lögner. Nedanstående är min version av hur saker gick till.
För det första; TV4 ljuger när de säger att de inte kan få tag i mig. Det är bara att googla mitt namn så kommer all kontaktinformation om mig upp. Både adress, telefon och mailadress, inget är hemligt. Det hade bara varit att ringa upp och avtala en tid.
De har mailat mig ett antal gånger och låtsats vara kunder och jag har då svarat att jag har slutat. De ljuger om att de kontaktat mig på rekommendationer men kunde aldrig tala om vem som rekommenderat mig. TV4:s enda intresse i detta är att göra ett tv-program där de genom att ljuga lurar svenska folket genom att smutskasta mig och mitt gamla byggföretag. Allt för att tjäna pengar.
I det aktuella fallet ljuger de om att tätskikten är av en föråldrad typ eller att det inte finns något, men i filmen syns att det är Bostikduk under fixet samt en blå manschett runt ett rör. Varför visade de inte väggen när de rev fixet eller bilder på röret? En förhöjningsring monterades inte på grund av att vi bedömde att höjdskillnaden inte var så stor. Dock fanns det en brunnsmanschett som inte visades när golvbrunnen revs.
Beträffande rördragningen i väggen: Jag håller med om att den inte är snygg men tanken var att en dold dragning skulle vara så liten som möjligt. Lucka nummer två till vattenavkastare bad kunden oss att vänta med tills han bestämt sig för hur han ville ha det.
Av någon anledning meddelade kunden att han inte hade råd att köpa en bubbelpool och bad oss att spara in 700 kr på ett parkettgolv och pruta 1000 kr på en eldosa. Jag började då förstå att han tagit sig vatten över huvudet med husbygget, han hade helt enkelt inte råd med det.
Slutbesiktningen gav 107 anmärkningar, bagateller som vi inte hade några problem med att avhjälpa. I det läget började vi att åtgärda felen samtidigt som jag krävde att kunden skulle säkra de 200 000 kr han ännu inte hade betalat genom att deponera dem hos husleverantören. Detta gjordes inte.
Det blev problem redan när vi började med betongplattan, kunden började visa upp en dålig attityd och jag bestämde mig för att dra mig ur bygget efter att betongplattan var färdig. Rörvikshus agent gick då in och medlade och lovade att bistå om det uppstod fler konflikter. Efter det försvann agenten, han svarade varken på kundens mail eller telefonsamtal. Det förklarade han senare med att han på två månader fått 800 mail från kunden och att han till slut inte orkade att svara på fler.
Kunden började därefter att dyka upp vid bygget och gapa och skrika på alla som arbetade på hans hus. Han behandlade folk som sina slavar. Agenten hade gett upp och jag försökte så gott jag kunde at lappa ihop det. Det var en jobbig tid då kunden satt i system att gapa och skrika, han betedde sig som att han ägde oss.
Jag kan förstå att människor som inte är byggare blir upprörda efter ett sådant program. Tv-teamet största talang ligger i att klippa ihop programmet så att kunden framstår som ett offer för ett hänsynslöst och oseriöst byggföretag. Jag hoppas dock att den som är kunnig på husbyggen kan se att en fuskbyggare inte kan åstadkomma ett sådant hus.
Alla färdigställda hus får anmärkningar i slutbesiktningen, det är inget onormalt och vi var mer än villiga att rätta till felen. Men när kunder visar bristande betalningsförmåga ställs saken i ett annat läge. Den här kunden kontaktade er för att han ville slippa betala för vårt jobb och med er hjälp kanske han nu lyckas. Hoppas att du Anders kan sjösätta en ny programidé som tar upp kunder med bristande betalningsförmåga, du kan ju kalla det för ”Fuskkunderna”.
Progam som visar fuskbyggande kommer tyvärr aldrig att kunna stoppa fuskbyggen. Enda sättet att sätta stopp för oseriösa byggföretag är att införa ett krav på en licens som utfärdas efter tuffa prov och kompetenstest, så som det är i USA.
Adnan (Adde) Hodhod
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
lambo och 3 till
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
Vem var det som ordnade besiktningsmannen som inte klagar på hur rördragningen såg ut utan bara plasseringen?
Vart det du? Var den isåfall jävig?

Jag skulle aldrig godta att min byggare ordnar besiktningsman.
Hej igen det va inte jag som anlitat den besiktningsman, det är Rörvikshus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.