Hej. Hur gör jag på snyggast sätt kabelinstallationen i vår villa? Dom ställen jag är lite fundersam på är:
1. Där alla tp-kablar kommer ut ur väggen för att kopplas till patch-panel. 12 kablar på en gång.
2. Där larmkabel till magnetkontakter, ir- & rök-deckare kommer fram. vid magnetkontakter känns det lite "overkill" med dosor mm.

Hur har ni löst det där den dolda dragningen blir synlig? Flexrör rakt ut ur väggen? Någon som har några fina förklarande bilder?

Tack på förhand

/G

Ang patchpanelen så är det vanligaste väl att släppa ut rören ( Dock samlad mha najtråd/butband) i en lång rad bredvid varandra. Panelen döljer sen. För larmets magneter bör röret sluta i mellanrummet mellan vägg och karm, där drar du sedan fram den till rätt placering. Sätt givetvis infällda kontakter om det är ett nybygge. Vid IR och RD kan du bara släppa ut röret på väggen/ itaket där prylen skall sitta. Apparaten döljer fint sen. Inget snyggt med doslock etc där.

Om alla sladdar samlas i tvättstugan, kan man väl bara ta vanligt städskåp eller sånt i stället for patchpanel och andra dyra grejer. Behövs väl bara ett till två hyllplan för tekniken.

Släp ut rören och sladdarna direkt i skåpet och stäl switchar, routers, brandväggar och andra prylar därinne också. Då släpper du också köpa patch-kablar, bara rakt in i switchan.

Från början var jag också väldigt sugen på patchpanelar och dylikt, men sen tänkte jag att såna har jag mer än nog av på jobbet :p

/Benty

Patchpanel är väl inte dyrt? Switch finns ändå och patchkablar klämmer man själv med det som blir över av cat 5e kabeln. En hylla under den väggmonterade patchpanelen med 16 portar till en 16 portars switch och alla uttag i alla rum är uppkopplade. På hyllan står switchen, ADSL-modemet och router och allt detta står längst in i en klädkammare. Det är en gör-och-glöm grej men det gör inget om det är snyggt gjort ändå.

Frågan var mer för att jag gör kabeldragningen för nätverk + larm under en helg innan våra snickare dubblar väggarna och ... tja ... det går ibland fort när dom jobbar och jag vill inte riskera att dom missar att dra ut ett rör genom gipsskivan innan man spikar fast den och det är lättare att missa ett flexrör än en hel dosa.

/G

Vem spikar gips idag ??? ??? ???

roli skrev:
Vem spikar gips idag ??? ??? ???
Han som har slut på gipsskruven ;D.

Freudiansk felsägelse kanske ...

Jag vet inte varför jag sa spika men dom har faktiskt spikat den utvändiga gipsen med model pappspik och jag misstänker att dom använde någon slags spikpistol för att göra det eftersom ... tja det ser ut som det gör.

/G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.