Hej! Jag ska byta kök i min lägenhet nu under våren. Det jag upptäckt under mitt första år i lägenheten är att de väggarna i köket jag ska hänga upp upphängningskenor och stommar är tegel och puts vilket jag inte är van att arbeta med. Jag har blivit tipsad om att använda betongskruv så man slipper plugg, men frågan är då vilka mått som krävs? Innerväggen är cirka 95mm djup med tegel och puts. Räcker skruv med måtten 6,3x50mm för att fästa upphängningsskenan och som klarar belastningen av stommar?
Skall även spika igen en dörr mellan kök och matrum, vilket även här innebär att det är tegel det ska fästas i. Reglarna jag ska använda är 45mm breda, hur lång betongskruv krävs då för att fästa i teglet? 70, 80?
P.S Det är upphängnignsskenan "Metod" från IKEA som ska upp på vägen, värt att nämna om det skulle spela någon större roll
Tacksam för svar, mvh Henrik
Skall även spika igen en dörr mellan kök och matrum, vilket även här innebär att det är tegel det ska fästas i. Reglarna jag ska använda är 45mm breda, hur lång betongskruv krävs då för att fästa i teglet? 70, 80?
P.S Det är upphängnignsskenan "Metod" från IKEA som ska upp på vägen, värt att nämna om det skulle spela någon större roll
Tacksam för svar, mvh Henrik
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Om du vill använda skruvar utan plugg i svaga material som tegel,puts m.m bör de vara av typen lättbetongskruv (se bildexempel). Annars tjänar ofta just den typen av montage på att göras med en lämplig plugg eftersom risken då minskar att materialet runt infästningen spricker.
Lättbetongskruven på bilden är 8x65mm och metodskenans hål bör vara något större om jag minns rätt.
För tjockare material brukar en bra tumregel vara minst dubbla inklämningslängden d.v.s 45+45=90 mm skruv.
Lättbetongskruven på bilden är 8x65mm och metodskenans hål bör vara något större om jag minns rätt.
För tjockare material brukar en bra tumregel vara minst dubbla inklämningslängden d.v.s 45+45=90 mm skruv.
Ja, jag har under veckan inhandlat följande skruv i måtten 6,3 x 50mm
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...etongskruv/betongskruv-6-3x50-kullr-002593378
Jag tänker att detta bör räcka då upphängninsskenan som ska skruvas upp endast mäter några millimeter?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...etongskruv/betongskruv-6-3x50-kullr-002593378
Jag tänker att detta bör räcka då upphängninsskenan som ska skruvas upp endast mäter några millimeter?
Jag köpte essves lättbetongskruv i lösvikt och skruvade fast metodskenan i lättbetong. Sitter verkligen som berget.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Betongskruv är en uppfinning för det ska gå fort, drar man ur en betongskruv, är det inte säkert att den drar igen. Råkar man dra lite för hårt är det kört, man får bara dra tills det är stopp, inte en mm till.
Jag sätter mycket dörrar i betong med betongskruv, och hatar skiten, men det finns inget alternativ i det fallet.
Jag sätter mycket dörrar i betong med betongskruv, och hatar skiten, men det finns inget alternativ i det fallet.