Hej!
Ny husägare, ny på forumet och ny på golvvärme.
Det är inget drag i golvvärmen. Det blir väldigt hett vid elpatronen när jag vrider upp den där Uponor skruven.
Men blir ingen värme i någon ledning. Och jag känner heller ingen cirkulation (om det nu kan kännas när man håller på rören)
När vi flyttade in så var typ 1 kvm varm i på badrums golvet, Provade att lufta då någon sa det, men blev bara sämre.
Jag har tagit bort termostat-vreds-plasten men kunde inte se någon pigg där, för jag tänkte att den kärvat fast.
Kanske finns en jätte enkel lösning till detta bekymmer men som sagt. Jag är grön.
Ny husägare, ny på forumet och ny på golvvärme.
Det är inget drag i golvvärmen. Det blir väldigt hett vid elpatronen när jag vrider upp den där Uponor skruven.
Men blir ingen värme i någon ledning. Och jag känner heller ingen cirkulation (om det nu kan kännas när man håller på rören)
När vi flyttade in så var typ 1 kvm varm i på badrums golvet, Provade att lufta då någon sa det, men blev bara sämre.
Jag har tagit bort termostat-vreds-plasten men kunde inte se någon pigg där, för jag tänkte att den kärvat fast.
Kanske finns en jätte enkel lösning till detta bekymmer men som sagt. Jag är grön.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 451 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 451 inlägg
Jodå, någonstans värms vattnet in i shunten, där lär det sitta expansionskärl, manometer (tryckmätare) och påfyllning.
Hitta rören i andra änden som jag markerat grönt så skall du finna!
Vad värmer du upp ditt hus med? Vad har du för varmvatten?
Hitta rören i andra änden som jag markerat grönt så skall du finna!
Vad värmer du upp ditt hus med? Vad har du för varmvatten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman skrev:
Hmm. Ja alltså uppe i badrummet finns inget alls. Det måste vara inbyggt i någon vägg då?? Kan dom där två rören du markerade komma från något element nånstans ?
Jag har bergvärme, och vid den så finns det ett expansionskärl med mätare. Men det finns ju inga vattenledningar som leder in till golvvärme systemet.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 451 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 451 inlägg
Dom två grönmarkerade ledningarna är nog anslutna någonstans. Leta!
Vad har du för tryck i din bergvärmepump på radiatorvattnet?
Det ska vara samma vatten till golvvärmen som till radiatorerna!
Är radiatorerna varma?
Vad har du för tryck i din bergvärmepump på radiatorvattnet?
Det ska vara samma vatten till golvvärmen som till radiatorerna!
Är radiatorerna varma?
Cirkpumpen, fungerar den? Luft i slingan? Golvvärmen verkar på bilderna vara högsta punkt å där kan det samlas luft. Den går inte att lufta på vanligt vis utan det måste luftas genom kulventilen som finns å samtigigt fylla på för att "tvinga" ut luft
Vet inte vad det är för tryck.Krilleman skrev:
Radiatorerna är varma. Dom två ledningarna kan leda till en radiator men är osäker.
Jag vet inte om cirkpumpen går. Hur kollar jag det?
Om jag ska lufta. Vart är den där Kulkopplingen och vilken ledning kopplar jag in vatten på när jag fyller?
Det du kallar det svarta är cirk pumpen i mässingsdelen till höger läs klumpen sitter elpatronen den ska bara användas på sommaren på vintern värms golvvärmen med värmevatten från värmepumpen som shuntas genom mässingsklumpen för att Inte skicka ut för hög värme på golvvärmen
För att lufta detta system som är byggt allt annat är optimalt måste du först stänga av elpatronen stänga termostatventilen och de två silvriga minikulventilerna uppe vid taket
Sedan kopplar du på en vattenslang till varje gardenakoppling en leder du ner i ett avlopp och en kopplar du på en vattenkran öppna ventilerna till gardenakopplingarna och sedan öppnar du vatten kranen och spolar genom slingan med vatten tryck och på så sätt spolar ut luften ur slingan
Du kan få spola rätt länge då det kan vara svårt att få luft att gå neråt när vattnet har varit utan luft och skit i tio minuter stänger du vattenkranen
Sedan stänger du ventilerna vid gardena kopplingarna
Obs kan vara att säkerhetsventilen öppnar och spolar ut vatten om trycket i slingan blir för högt under spolningen men reglera vattentrycket på kranen därefter. Bäst med fullt ös
När du har stängt ventilerna öppnar du termostaten och en av minikulventilerna i taket och luftar shunten (klumpen) på toppen vid den genomskinliga tunna slangen och öppnar nästa minikulventil.
Startar strömmen och tar en skruvmejsel håller den mot pumpen lutar örat mot skaftet om pumpengår kommer du höra detta tydligt
Låt allt utom elpatron vara igång denna ska bara användas till komfortvärme på sommaren
Avvakta nu borde det så sakta gå ut värme på golvvärme slingan
Blir inte rören från minikulventilerna varma kolla så att inte stiftet i termostaten sitter fast
Lycka till
Återkommer gärna med hur det fick
Sedan kopplar du på en vattenslang till varje gardenakoppling en leder du ner i ett avlopp och en kopplar du på en vattenkran öppna ventilerna till gardenakopplingarna och sedan öppnar du vatten kranen och spolar genom slingan med vatten tryck och på så sätt spolar ut luften ur slingan
Du kan få spola rätt länge då det kan vara svårt att få luft att gå neråt när vattnet har varit utan luft och skit i tio minuter stänger du vattenkranen
Sedan stänger du ventilerna vid gardena kopplingarna
Obs kan vara att säkerhetsventilen öppnar och spolar ut vatten om trycket i slingan blir för högt under spolningen men reglera vattentrycket på kranen därefter. Bäst med fullt ös
När du har stängt ventilerna öppnar du termostaten och en av minikulventilerna i taket och luftar shunten (klumpen) på toppen vid den genomskinliga tunna slangen och öppnar nästa minikulventil.
Startar strömmen och tar en skruvmejsel håller den mot pumpen lutar örat mot skaftet om pumpengår kommer du höra detta tydligt
Låt allt utom elpatron vara igång denna ska bara användas till komfortvärme på sommaren
Avvakta nu borde det så sakta gå ut värme på golvvärme slingan
Blir inte rören från minikulventilerna varma kolla så att inte stiftet i termostaten sitter fast
Lycka till
Återkommer gärna med hur det fick
Tackar och bockar. Jag har gjort allt som du beskrev nu och det gick bra jag hör ett svagt ljud från cirkulationspump en när jag slår på den. Men det är inte mycket.
Om jag stänger av elpatronen så stänger ju även den där Uponor saken av. Är det så du menar att jag ska göra tillsvidare?
Blir det värme i golvet även om jag stänger av strömbrytaren på sommarn alltså?
Tusen tack för en super beskrivning
Om jag stänger av elpatronen så stänger ju även den där Uponor saken av. Är det så du menar att jag ska göra tillsvidare?
Blir det värme i golvet även om jag stänger av strömbrytaren på sommarn alltså?
Tusen tack för en super beskrivning