Hej
Jag har ansökt om bygglov å ska byta fasad.
I ritningen ritade jag huset som det ser ut idag . Jag har ritat in stora fönster som vi redan har bytt (det satt ett fönster som var 150×140 ca tidigare ) nu har vi 3 stora fönster som.är 220 cm höga och 100 cm breda.

Kommunen anmärkte och skrev att jag ska ändra ritningen då fönstret ändrar "husets karaktär" och kan ej bytas mot så stora.

1..vågar jag berätta om att vi redan bytt fönster? Vad händer då? Får man bara böter att betala å får behålla det man gjort ? Jag har verkligen inte råd att göra om ett omfattande arbete. Hade ingen aning att man måste ha bygglov för att byta fönster .
2. Ändra ritningen så att det passar kommunens önskemål ...få godkänt å hålla käften ?

Hjälp mig snälla!! Haft huvudvärk hela dagen för jag vet inte vem jag ska.vända mig till eller rådfråga:(

K
Dessa fönster satt där när du köpte huset och enligt förra ägaren har dom suttit där i 10 år, naturligtvis.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Stadsfiskalen och 28 till
  • Laddar…
Som sagt, du vet inget om ändrat format. Du kanske måste erkänna att du bytt fönster, sådant går satt kolla. Men mot samma storlek.

Om vi antar att du "åker dit på det". Så blir det dels en byggsanktionsavgift (om det är mindre än 5 år sedan), svårt att säga hur dyr den kan bli. Sedan beror det ju på om kommunen anser att dina stora fönster går att bevilja bygglov för. Annars kan du få föreläggande om att återställa. De kan inte kräva återställande om det gått mer än 10 år.

När det gäller byggsanktionsavgiften så består den av flera komponenter. Det är dels en kostnad för själva svartbygget, som räknas per kvm om det är relevant (typ svartbyggd stuga), men som räknas på annat sätt om det gäller den här typen av "brott", men också en avgift på ett halvt basbelopp (ca 22 000 kr) för att man börjat bygga utan starttillstånd, och ytterligare ett halvt basbelopp för att man tagit bygget i bruk utan slutbevis.

De här halva basbeloppen får jämkas ned till hälften om det är en enklare överträdelse, och jag har för mig att de i vissa fall kan halveras en gång till.

men jag skull gissa på att sanktionsavgiften blir minst 10 - 20 000 för ett sådant här fönsterbyte.

• Gilla
  • Wow
perror och 2 till
  • Laddar…
Bor du i något särskilt område med något bevarandeprogram eller liknande? Bor du utanför detaljplanelagt område? Tycker annars att deras anmärkning om att fönstren ändrar byggnadens karaktär är lite märklig.

Enl. Boverket finns det undantag från lovplikten för en- och tvåbostadshus inom detaljplanelagt område:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/andring-av-byggnaders-yttre-utseende/

"För en- och tvåbostadshus inom detaljplan finns vissa undantag från lovplikten för fasadändringar. Under förutsättning att åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär krävs det inte bygglov för att byta:

• färg,
  • fasadbeklädnad, eller
  • taktäckningsmaterial.
Bygglov krävs varken för bostadsbyggnader eller för tillhörande komplementbyggnader som till exempel garage, friggebodar eller attefallshus. Andra åtgärder på en- och tvåbostadshus som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende, som till exempel att ta upp nya fönster eller dörrar, är inte undantagna från lovplikten."

Bor du i ett "vanligt" hus behöver du alltså, om du håller dig inom rimliga gränser, inget bygglov för att byta fasad. Däremot behöver du ett bygglov för att byta fönster, och det är ju ett bygglov du sökt. Att de då i ett bygglov klagar på karaktären tycker jag är märkligt. Håller du dig bara till detaljplanen så borde de inte ha något att säga om det (nu kan det ju finnas bestämmelser i detaljplanen som styr hur man får utforma fönstren i och för sig, men det är ovanligt).

Jag skulle göra som Hempularen föreslog i första inlägget. Det var förra ägaren som tog upp större fönster för över tio år sedan. Det glömdes bara bort att lämna in ett bygglov vid den tiden. Om de tycker att de ser nya ut så får du medge att du bytte hans större fönster mot likvärdiga fast med bättre isolervärden, och att du inte trodde det krävdes bygglov för en sådan åtgärd.

• Gilla
Strulmaja och 1 till
  • Laddar…
T Thegameee skrev:
Jag har ritat in stora fönster som vi redan har bytt (det satt ett fönster som var 150×140 ca tidigare ) nu har vi 3 stora fönster som.är 220 cm höga och 100 cm breda.
Det var ju en rejäl ändring i alla fall!
Vore intressant att få se en bild på denna fasad.
Lägg upp en bild här snälla Thegameee! :love:
Och välkommen till Bygga Hus-forumet!

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Sen ska man kanske passa sig lite för hur mycket och hur spårbar information man laddar upp på Byggahus om man tänker hålla på med lite PBL-fuffens. Det går inte att radera inlägg eller bilder i efterhand, så kan vara värt att tänka igenom en och två gånger innan man laddar upp något som kan vara komprometterande inför sin hemkommuns bygglovsavdelning

• Gilla
  • Haha
Robzon och 10 till
  • Laddar…
Innan du drar fulingen och säger att de satt där när du flyttade in, kolla så att ditt hus med dessa fönster inte syns på Google Street View. Definitivt det första som bygglovshandläggaren kommer att kolla. Är du ärlig och säger att du inte visste så kanske de har överseende och ber dig bara söka bygglov i efterhand. Ljuger du och blir påkommen kanske de känner sig desto mer sugna på att smälla till dig med en sanktionsavgift.

Hur som helst, låt det bli en läxa för oss alla att söka bygglov för förändringar av huset :)

• Gilla
  • Haha
franzke och 5 till
  • Laddar…
T
Backa sakta ut från bygglovsavdelningen samtidigt som du visslar och ser osynlig ut sen spring hem och plantera höga thujor framför fönstren sen ligg lågt i 10 år och vad du än gör reta inte upp närmsta grannarna.

• Gilla
  • Haha
BellaF och 10 till
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Innan du drar fulingen och säger att de satt där när du flyttade in, kolla så att ditt hus med dessa fönster inte syns på Google Street View. Definitivt det första som bygglovshandläggaren kommer att kolla. Är du ärlig och säger att du inte visste så kanske de har överseende och ber dig bara söka bygglov i efterhand. Ljuger du och blir påkommen kanske de känner sig desto mer sugna på att smälla till dig med en sanktionsavgift.

Hur som helst, låt det bli en läxa för oss alla att söka bygglov för förändringar av huset :)
Man är ju tacksam att ens hus inte finns i streetview. Man skulle kunnat få stora problem annars...

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Magen mår bäst av ärlighet

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Lagom mycket ärlighet möjligen. Det är ju inte precis som om motparten är ärlig och rättvis heller. Jag fick inte min inglasningen så som jag ville för att bygglovsenheten tyckte att min altan skulle räknas som bya. Försökte argumentera utan lycka. I bygglovet när huset byggdes så var den inte ens inritad då den inte var bygglovspliktig.

Några månader senare fick en person i grannområdet bygglov för en liknande altan (väldigt lik), med argumentet att den inte var underbyggd och därmed inte var bygglovspliktig...

Kan man slippa bråka med dem så gör man det...

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Men var det inte detta att du glasar in den som gör att den räknas som bya?

• Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Magen mår bäst av ärlighet
Inte när det gäller bygglov.

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men var det inte detta att du glasar in den som gör att den räknas som bya?
Nej, problemet var att min bya enligt bygglovsenheten var större än tillåtet redan innan jag ville bygga (ej planenligt). Om altanen inte räknades in i bya så hade jag haft 40m2 ungefär att bygga på enligt bygglovet. Eftersom altanen går i vinkel runt huset så behöver jag bara räkna med det som är framför huset.

De hade inga åsikter om inglasningen, de vägrade behandla min ansökan om bygglov för att bya var för stor redan från början. Allt enligt de nya reglerna som kom med Attefall...

T Thegameee skrev:
Jag har ansökt om bygglov å ska byta fasad.
I ritningen ritade jag huset som det ser ut idag . Jag har ritat in stora fönster som vi redan har bytt
Jag avvaktar bilden.
Är själv ingen älskare av våningshöga fönster, så nu i och med panelbytet är det kanske lätt att återställa fasaden till hur den var tänkt och skapad från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.