Håller på och grunnar på ett bygge av maskinhall 6 x 10,8 m. Planen är vägghöjd 4m + saxtakstolar för att få tillräcklig takhöjd för en tvåpelarlyft. I ena änden av hallen vill jag ha ett loft utan att inkräkta på nedre golvytan med pelare eller stödvägg. Det blir alltså frågan om limträbalkar med 6 meters spännvidd som golvreglar. Har luskat ut att 66x315 precis ska räcka för 6 meter med 600cc. Själva stommen beställs i "byggsats" med väggblock som är 1200 breda med stående reglar 45x145 och stolpar mellan dessa som är 45x100 så cc blir 600. Nu till frågorna:
Observera att jag inte är snickare eller byggnadsingenjör, framgår väl ganska tydligt antar jag, så förklara gärna i klarspråk. Men tummen sitter där den ska
- Finns det nåt smartare/billigare/enklare sätt att åstadkomma ett sådant loft med dessa förutsättningar? Stödpelare/vägg är uteslutet - ska vara helt fritt under loftet.
- Om man utgår från de förutsättningar jag beskrivit och med limträbalkar enligt beskrivning: Hur fästa dessa på ett korrekt sätt i väggblocken? Antar att spikplåt och vinklar inte är direkt optimalt.
Observera att jag inte är snickare eller byggnadsingenjör, framgår väl ganska tydligt antar jag, så förklara gärna i klarspråk. Men tummen sitter där den ska
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kan vara bra att börja med att precisera frågan lite. Hur långt ska loftet vara och vad för sorts verksamhet ska ske där?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man kan komma ner i kostnad genom att kombinera limträ med konstruktionsvirke. Det kan räcka med en lite kraftigare limträbalk om du kombinerar denna med golvbjälkar av konstruktionsvirke på andra ledden. I det fallet lämpligen 90x405 mm limträ och 45x220 mm konstruktionsvirke. Man kan också tänka sig två något klenare limträbalkar ochklenare konstruktionsvirke. Limträbalkarnas upplag vid hallens långsidor görs lämpligen som pelare ihop med väggarna. Tvärbalkarna kan fästas in med balkskor.
6 m utan stödpunkter hade man i alla skolsalar byggda på slutet av 18 hundratalet!
Dessa tak hängde i stål axlar typ. 12-16 mm i takstolarna eller en böjd ekstock uppe på vinden.
Kolla på TV programmet husdrömmar från Göteborg. Hela trävalvet hänger i stålstänger.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergskuben-i-vaestra-froelunda-husdroemmar.336934/
Dessa tak hängde i stål axlar typ. 12-16 mm i takstolarna eller en böjd ekstock uppe på vinden.
Kolla på TV programmet husdrömmar från Göteborg. Hela trävalvet hänger i stålstänger.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergskuben-i-vaestra-froelunda-husdroemmar.336934/
Redigerat:
Har funderat lite på lösningen med en kraftigare limträbalk + konstruktionsvirke också. Det skulle räcka med 45x195 av C24 till och med, om jag läser tabellerna rätt, men kan man fästa tvärbalkarna i höjd med nederkant på limträbalken? Eller tappar man i hållfasthet då? Tänker bara att om man fäster dem i nivå med balkens överkant så får tappar man antingen ca 20 cm i takhöjd på övervåningen eller får en balk på ca 20 cm som "hänger ner" från taket mot nedre plan beroende på vilken höjd man placerar balken på... eller tänker jag fel?J justusandersson skrev:Man kan komma ner i kostnad genom att kombinera limträ med konstruktionsvirke. Det kan räcka med en lite kraftigare limträbalk om du kombinerar denna med golvbjälkar av konstruktionsvirke på andra ledden. I det fallet lämpligen 90x405 mm limträ och 45x220 mm konstruktionsvirke. Man kan också tänka sig två något klenare limträbalkar ochklenare konstruktionsvirke. Limträbalkarnas upplag vid hallens långsidor görs lämpligen som pelare ihop med väggarna. Tvärbalkarna kan fästas in med balkskor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det spelar ingen roll var man fäster in sekundärbalkarna höjdmässigt i förhållande till limträet om man använder balkskor. På 3,6 meters spännvidd räcker dock inte 45x195 utan det krävs 45x220 plus skruvlimmad k-plywood.
Är det ett alternativ med stålbalk? Jag har liknande loft och där använde vi en HEA-balk som svetsats fast på fyrkantsrör (ca 100x100( inne i väggarna. Nu bygger ju du med väggblock så då får man antingen modifiera två väggblock eller ställa fyrkantsrören precis mot väggen. det var ju önskemål om att skippa stödbalkar men de bygger ju bara 10 cm på varje sida. Fördelen med stål är ju att du kommer ner i dimension.
Intressant tanke, hade inte funderat på det, men då skulle man kanske kunna hänga ett spel på balken för t. ex motorlyft...B Beppo skrev:Är det ett alternativ med stålbalk? Jag har liknande loft och där använde vi en HEA-balk som svetsats fast på fyrkantsrör (ca 100x100( inne i väggarna. Nu bygger ju du med väggblock så då får man antingen modifiera två väggblock eller ställa fyrkantsrören precis mot väggen. det var ju önskemål om att skippa stödbalkar men de bygger ju bara 10 cm på varje sida. Fördelen med stål är ju att du kommer ner i dimension.
Då är åter frågan om dimensionering, vilken dimension på en HEA-balk för ett spann på 6 meter?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stål innebär lägre höjd och högre kostnad (ca dubbelt så hög) jämfört med limträ. Sedan tillkommer lite krångligare infästningar av träbjälkarna. Kan man klara sig med en limträbalk och denna kan integreras i loftets vägg är stål i detta fall poänglöst.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För att motsvara limträ 90x405 mm behövs en HEA 200. Limträbalken kostar drygt 2000 kr och stålbalken drygt 6000 kr.
mitt garage är lite annorlunda uppbyggt då det är utan traditionella takstolar. det är ett stålskelett uppbyggt av HEA-balkar och fyrkantsrör som sedan klätts in i en regelstomme där "takstolarna" satts i svetsade fästen på nockbalken (som är en 13m lång HEA 330) och ner på hammarbanden. Denna konstruktion kom till eftersom det dels är en 5m port och sedan är det loft över de första 6m och sedan öppet i nock resten av garagets djup. Där har jag som du tänker hängt en travers i nockbalken som går att lyfta motorer osv med. Tänk bara på att balken är del av en bärande konstruktion så du räknar in vikten av traversen och den tänkta lyftvikten i dimensioneringen av balken så man inte drar sönder något om man tänkt fel.P persod skrev:
Loftet i sin tur är en 6m 45xnågonting som sitter i ett svetsat fäste inne i HEA-balkarna (över porten och den på mitten) och sedan skruvas resten av regelverket i balkskor från denna mittbalk och ut till hammarbanden.
Ja, då fick jag lite att fundera på. Tror nog ändå att det blir trävarianten. Försöker hålla ner budgeten och det verkar som att jag kan få limträ levererat av snickeriet som gör väggblocken, så det blir nog enklast. Tack för era synpunkter!
Liknande trådar
-
Plasta tak i badrum med loft ovanför
Badrum -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur uppge förmånsbil vid ansökan om lånelöfte?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Räcker denna dimension för limträbalk till uterum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lösning för gardin/draperi på loft?
Inredning