E
Finns det något enkelt sätt att översätta en limträdimension 90x300 till Stålbalk i bärighet? Tänkte bygga en altan och har sneglat lite på att göra stommen i stål för att slippa ha så mycket pelare då den blir ganska hög.

Det blir I- eller H-balk som hålls upp av stålpelare.

Vad är det för behandling man brukar göra på dessa som ska stå ute ? Är det bara rostskyddsmåla eller beställer man det från leverantören?

Hur ligger denna lösning prismässigt skulle ni tro som kanske gjort detta förut? Är det svindyrt eller överkomligt? Jämförelsevis med limträ då främst??
 

Bästa svaret

Ja det gör det. 90x300 limträ motsvarar t.ex. HEA 160 och IPE 180. 90x315 är en vanligare limträdimension. Dess stålmotsvarigheter är HEA 160 och IPE 200.

Frågan om rostskyddsbehandling passar jag. Stål brukar bli ca dubbelt så dyrt som limträ.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Ja det gör det. 90x300 limträ motsvarar t.ex. HEA 160 och IPE 180. 90x315 är en vanligare limträdimension. Dess stålmotsvarigheter är HEA 160 och IPE 200.

Frågan om rostskyddsbehandling passar jag. Stål brukar bli ca dubbelt så dyrt som limträ.
Tackar så mycket för svar. Vad är det som gäller på pelarna då? Antar att det är motsvarande 90x90 limträpelare jag ska ersätta med stål.
 
E
J justusandersson skrev:
Ja det gör det. 90x300 limträ motsvarar t.ex. HEA 160 och IPE 180. 90x315 är en vanligare limträdimension. Dess stålmotsvarigheter är HEA 160 och IPE 200.

Frågan om rostskyddsbehandling passar jag. Stål brukar bli ca dubbelt så dyrt som limträ.
Och går det att gå ner till 3 pelare på ritningen jag bifogar?
 
  • Handritad ritning av en konstruktion med måttangivelser och noteringar om möjliga pelarplaceringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte lika enkelt att jämföra pelare av limträ med ståldito utan att känna till den tänkta konstruktionen. Stagning i sidled och höjd är viktiga parametrar.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Det är inte lika enkelt att jämföra pelare av limträ med ståldito utan att känna till den tänkta konstruktionen. Stagning i sidled och höjd är viktiga parametrar.
Blir det tydligare enligt ritningen eller är det mer parametrar som behövs?
 
Om du vill gå ner till tre pelare blir det helt andra balkdimensioner. I limträ ca 90x495 och i stål HEA 220. För pelarna behöver man veta höjden. Har du tänkt dig att spikreglarna ska kraga ut en meter?
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Om du vill gå ner till tre pelare blir det helt andra balkdimensioner. I limträ ca 90x495 och i stål HEA 220. För pelarna behöver man veta höjden. Har du tänkt dig att spikreglarna ska kraga ut en meter?
Ja precis, skruvreglarna hänger ut ungefär 1 m och pelarna blir runt 3-3,2m höga.
 
Det är alldeles för stort överhäng för 45x195 bjälkar. Jag ska titta på det senare idag.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Det är alldeles för stort överhäng för 45x195 bjälkar. Jag ska titta på det senare idag.
Det är inga problem att kliva upp till 45x220 c24 för min del. Kan även flytta ut bärlinan om det behövs. Ja det vore jättesnällt om du kan ta dig tiden att titta på detta.
 
Jag skulle flytta ut bärlinan en halvmeter och använda 45x220 virke.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
Det är absolut inga problem. Vad pratar vi för dimension på pelarna? Räcler 100x100 vkr eller vad skulle du välja ?
 
VKR 100x100 4 mm gods räcker mer än väl. Med hänsyn till laster och höjder kan du gå ner till 60x60, men det finns ju praktiska aspekter på monteringen också.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
VKR 100x100 4 mm gods räcker mer än väl. Med hänsyn till laster och höjder kan du gå ner till 60x60, men det finns ju praktiska aspekter på monteringen också.
Estetiskt så är det betydligt snyggare med 100x100 känner jag. (y)

Vad pratar vi för matematiska termer på detta som kan behövas i en bygglovsansökan? Nedböjning osv. Vet du detta?

Stort tack för all hjälp! :ok:
 
E epw skrev:
Nedböjning osv. Vet du detta?
Självklart. Det är det jag kollar främst på. Nedböjning på bärlinor och bjälkar < Spännvidden/300. Dessutom koll av sviktkriteriet på golvbjälkarna. Nyttig last 2 kN/kvm.

Jag håller med om att 100x100 blir mycket snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.