2 729 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Bygga attefallshus
Hej!
Jag går i tankarna om att bygga ett attefallshus på min tomt. Jag undrar om det är någon som har egna erfarenheter kring detta, och i så fall vad det har kostat för er?
Min plan är att bygga ett attefallshus som jag kan hyra ut, alltså komplett med både kök och badrum.
Är det någon som har en uppfattning om vad detta kan kosta/har gjort detta själv? Jag behöver göra:
- Grunden.
- Gräva in Vatten och avlopp.
- Dra in el.
- Köpa byggsats med tak, isolering osv.
- Installera ett billigt litet kök.
- Installera ett billigt badrum/dusch.
Jag går i tankarna om att bygga ett attefallshus på min tomt. Jag undrar om det är någon som har egna erfarenheter kring detta, och i så fall vad det har kostat för er?
Min plan är att bygga ett attefallshus som jag kan hyra ut, alltså komplett med både kök och badrum.
Är det någon som har en uppfattning om vad detta kan kosta/har gjort detta själv? Jag behöver göra:
- Grunden.
- Dra in el.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Sök bygglov och gör det större, vi bygger 30kvm plus 15kvm loft med hög standard, disk/tvättmaskin mm, samt gjuten platta, ingen jag pratat med rekommenderar plintgrund.
Vi fick pris på ca 420’ taket blir 1 3/4 inkl platta och helt klart utvändigt, samt dörrar/fönster, innerväggar/tak, drar elen själv, och gör vatten i badrum/kök,samt ytskickt,tycker ändå det blir trångt..
Vi räknar med strax över 500’ eller nåt
Tänkte hyra ut, sen ska dottern bo där och sedan sonen.
Vi fick pris på ca 420’ taket blir 1 3/4 inkl platta och helt klart utvändigt, samt dörrar/fönster, innerväggar/tak, drar elen själv, och gör vatten i badrum/kök,samt ytskickt,tycker ändå det blir trångt..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vår detaljplan godkänner 2st komplementhus, varav garaget är 1, samt max byggyta 350kvm.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Glöm inte att kolla anslutning av VA. Kan kosta 20-50k bara för att det blir en till lägenhet som delar på samma avlopp.
Då kan man ju bygga garage med loft och bygglov, gästhus med bygglov och attefallsgästhus. Lyx Hos oss får man ha en komplementbyggnad på max 40kvm och max byggyta för huvudbyggnad 150kvm.H Husqvarna220Ac skrev:
Vi håller på. Har hittills fått ner avlopp (100 %) och 60 % matning för vatten. Och köpt en stomme som ligger och väntar på en plintgrund. Siktar på att det ska bli billigt men bra. Har inte räknat på totalen då jag gissar att det blir deppigt.L Lilakrakan skrev:Hej!
- Grunden.
- Dra in el.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vi har bollat fram och tillbaka, tänkte först bygga en stor carport, med loft ovanför, men vi har enkelgarage, så kändes lite mycket jobb och riva mm, får bli senare att bygga carport och bygga in entrén.stefancrs skrev:
H Husqvarna220Ac skrev:Sök bygglov och gör det större, vi bygger 30kvm plus 15kvm loft med hög standard, disk/tvättmaskin mm, samt gjuten platta, ingen jag pratat med rekommenderar plintgrund.
Hur blev det, är ni nöjda? Vad landade det på i pris och med vilken tillverkare?
Liknande trådar
-
Attefallshus. Vad betyder rättighetsgräns, kan man bygga där?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga attefallshus på fritidstomt med liten stuga.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga attefallshus på tidigare riven byggnad
Bygglov -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Bygga attefallshuset själv – pris 2023
Artikelkommentarer